metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Dalších 59 fotografií v galerii
Architektonický návrh řešení interiéru severního vestibulu stanice Národní třída z roku 1970. Autory návrhu řešení byli architekti Poličanský a Aulický. | foto: Archiv DPP

GALERIE: Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice Purkyňova

  14:08
Se stanicí podzemní dráhy se na Národní třídě počítalo už od samého prvopočátku, kdy se vůbec téma metra dostalo v Praze na přetřes, tedy už za první republiky. Definitivně se ale o jejím vybudování rozhodlo až v roce 1970. Samotné práce pak začaly o dalších sedm let později. Za oběť stanici tehdy padla řada historických domů a i z toho důvodu měla dlouho jen jeden výstup.

„O stanici v těchto místech se uvažovalo už ve slavném projektu Konsorcia sdružených firem z roku 1941. Příprava tratě Dejvice–Pankrác dospěla do fáze prováděcího projektu,“ řekl Metru vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík. „V prvním nástřelu dnešní sítě metra z roku 1970 se dělala urbanistická studie stanice Národní třída. Tehdy se stanice uvažovala jinde, zhruba pod Opatovickou ulicí s výstupy pod Mikulandskou do Národní a druhý vestibul s výstupem k Lazarské. Autory návrhu řešení byli architekti Poličanský a Aulický,“ doplnil Fojtík.

Stanice na nejstarším úseku linky B se původně měla jmenovat Purkyňova, ale nakonec získala lépe zažitý místopisný název, což nebylo během předlistopadové éry metra tak běžné jako dnes, i když je to zcela logické a cestování pro návštěvníky metropole je díky tomu mnohem přehlednější a lépe se v metru orientují. Architektonické řešení stanice nakonec dostala na starost Rada Mirvaldová-Staňková, která je podle Fojtíka zřejmě autorkou i vestibulu z roku 1985. Vybudování stanice stálo 344 milionů československých korun.

S druhým výstupem se počítalo od počátku

Původní vestibul na počátku provozu

Dokončovací práce na nástupišti

Stanice se otevřela 2. listopadu 1985. Trojlodní ražený chrám podzemní dopravy se zkráceným středním tunelem o délce 65 metrů a prodlouženou přístupovou chodbou ústil do povrchového proskleného vestibulu přímo vedle tehdejšího obchodního domu Máj. Cestující vyvezly ze stanice, která se nachází bezmála 40 metrů pod zemí, sovětské eskalátory dlouhé 75 metrů. Původní vestibul zprvu sloužil jen jako vyústění eskalátorového tunelu. V 90. letech byl ale rozšířen až k obchodnímu domu. Důvodem byla snaha vytvořit na místě nové komerční prostory.

Konstrukce stanice od samého počátku umožňovala prodloužit nástupiště jižním směrem, odkud by vedl druhý eskalátor do Vodičkovy, Jungmannovy, nebo Lazarské ulice. Tak se nakonec i stalo, nicméně namísto eskalátorů tu byl vybudován bezbariérový výtah. Stanice byla obložena tabulemi vrstveného plochého skla Connex se zlatou fólií. Strop pokryl bíle smaltovaný plech. V jejím zázemí se dohromady „ukrývá“ 117 místností.

Stanice se zavřela už po povodních

Dokončovací práce na původním vestibulu

Mezi hodnotná umělecká díla stanice se počítala skleněná reliéfní stěna vestibulu od akademického malíře Stanislava Libenského a prosklená fontána akademického sochaře Pavla Trnky a architekta Zbyňka Kabelíka. Stanice už jednou větší rekonstrukcí projít musela, protože si ji vynutily okolnosti. V září 2002 byla poškozena během ničivých povodní. Po jejím vyplavení byla mimo provoz a cestující se do ní vrátili až těsně před rokem 2003.

V souvislosti s výstavbou multifunkčního centra Quadrio bylo rozhodnuto o navazující rekonstrukci stanice. Zavřela se v červenci 2012 a po následující dva roky vlaky touto stanicí jen projížděly. Znovuotevření Národní třídy se cestující dočkali 27. června 2014. První vlak tu zastavil ve 14.23. Celkové náklady na rekonstrukci se vyšplhaly na 671 milionů korun, přičemž vybudování bezbariérového přístupu a výtahu do Lazarské přišlo na 169 milionů. Nákladnou proměnu stanice platil investor Quadria spolu s pražským magistrátem a dopravním podnikem.

Komentáře

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

vydáno 26. dubna 2024  15:12,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce Dynama v Třinci 1:4 je však jasné, že o letošním mistrovi...  celý článek