metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Další 4 fotografie v galerii
Patrový železniční vůz Bmto | foto: commons.wikimedia.orgMetro.cz

Panťáky nahradí vypiplané vozy Bmto, omlazovací kůra za 120 milionů

  7:00
České dráhy našly náhradu za legendární pantografy nazývané žabotlamy. Na pražských kolejích je nahradí patrové vozy Bmto, které čeká rozsáhlá modernizace.

Úprav se dočká interiér vozů a sedačky dostanou nové textilní čalounění v barvách Českých drah. „Proti přímému slunci v horním podlaží se sklopenými okny ve střeše budou chránit nové žaluzie. Osvětlení má být řešeno novými tělesy integrovanými do stropu. Zcela nově má být řešeno WC, které bude moderní s uzavřeným systémem podobně, jako je tomu ve zcela nových soupravách,“ jmenuje další zlepšováky mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Vozy Bmto

Pro tehdejší Československé státní dráhy je v r. 1976 vyrobila vagónka Waggonbau Görlitz v NDR.

  • patrové vozy jsou neklimatizované
  • měří 26,8 metru
  • 126 míst k sezení
  • 212 míst k stání ve špičce
  • maximální povolená rychlost je 100 km/h
  • kde jezdí: na trati Posázavského Pacifiku z Prahy do Čerčan

Zdroj: cs.wikipedia.org

Omlazovací kůru podstoupí dvanáct vagónu, které jsou dnes využívány například na víkendových vlacích Posázavského pacifiku. Vagony získají hned několik moderních doplňků. LCD displeje budou cestující informovat o směru a průběhu jízdy vlaku i o následujících zastávkách. Vozy budou vybaveny také Wi-Fi připojením k internetu.

Upraví se i diskutované dveře vagonů. Tento typ vagonů byl cílem kritiky kvůli nezavřeným dveřím během jízdy. Ty se občas zavřely až po několika metrech jízdy. „Dveře vozů mají být nově ovládány tlačítky, za jízdy budou blokované a mají umožnit selektivní odblokování při zastavení vlaku v zastávce. To vyloučí výstup cestujících mimo nástupiště a zvýší se tak jejich bezpečnost,“ avizuje další úpravu mluvčí drah.

Modernizované vozy jsou určeny pro provoz v Praze a ve Středočeském kraji v rámci Pražské integrované dopravy. Z kolejí tak zmizí posledních pět pantografů. České dráhy předpokládají cenu kontraktu okolo 120 milionů korun a termín dodání rok od podpisu smlouvy.

Komentáře

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Historické traktory vyrazí na spanilou jízdu obcí

vydáno 26. dubna 2024  14:00

Nejen traktoristé a sběratelé historických strojů, ale i další příznivci zemědělské techniky si přijdou na své na 10. ročníku Bohuňovské traktoriády v...  celý článek