metro.cz

Počasí v Praze

16 °C / 24 °C

Čtvrtek, 24. května 2018. Svátek má Jana.
Nová střecha je po rekonstrukci průhledná.
Dalších 9 fotografií v galerii
Pohled na Hlavní nádraží | foto: MAFRA

Hlavák má novou střechu. Rez ji prodražila o 127 milionů

4. října 2017  12:18 Filip Jaroševský Metro.cz
Na Hlavním nádraží v Praze zbývá už jen nainstalovat prvky proti holubům a zatmelit spoje.

Oprava sto let staré ocelové konstrukce, která kryje nástupiště Hlavního nádraží, je konečně u svého konce. Kvůli rozsáhlé korozi, kvůli které bylo nutné vyměnit několik nosných částí a ­dva ocelové oblouky držící klenbu nad nástupištěm, se celá akce prodražila o 127 milionů korun.



Fotogalerie

Podle Kateřiny Šubové ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) byla totiž ocelová konstrukce v­ mnohem horším stavu, než se původně počítalo. Smlouva se stavebními firmami stanovila cenu oprav na 470 milionů korun, stavební náklady se ale vyšplhaly na zhruba 600 milionů korun.

„Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu. Bohužel tato skutečnost se nedala předvídat. Průzkumy provedené před zahájením stavby tomu nenapovídaly,“ uvedla Šubová.

Hala za 690 milionů

Celková hodnota opravy příjezdové haly pražského nádraží se včetně projektové části vyšplhala na 690 milionů korun. Z evropských fondů pak SŽDC na rekonstrukci čerpala příspěvek zhruba 480 milionů.

Původně mělo být hotovo letos v květnu. Posun termínu ale podle SŽDC s nečekanými pracemi nesouvisí, spíše jde na vrub loňským výlukám v železniční dopravě v nedalekých vinohradských tunelech.

Pravděpodobné prodražení stavby však SŽDC očekávala už v létě 2015, tedy zhruba půl roku po zahájení stavebních prací. Tehdy ale uváděla, že se zvýšené náklady budou pohybovat v řádu desítek milionů korun. Hlavní část oprav spočívala ve výměně skleněných tabulí na ­střeše haly. Ty byly zanesené jak ještě kouřem z parních lokomotiv, které na nádraží v minulosti jezdily, tak i ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaků. Zachovalé nosníky ocelové konstrukce pak byly opatřeny novým ochranným lakem a postaveny byly rovněž nové troleje pro elektrické lokomotivy. „Nečistoty ze ­skleněných ploch se budou muset nyní už odstraňovat pravidelně,“ uvedl Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele SŽDC zodpovědný za ­modernizaci dráhy. Podle něj by mohlo současné zastřešení bez větších oprav sloužit dalších několik desetiletí.

Přestože je hlavní část oprav již hotová, některé dokončovací práce ještě budou pokračovat. Na nádraží je ještě třeba dodělat ochranné prvky proti hnízdění holubů, musí se rovněž zatmelit spoje ve střeše, kterými v současnosti stále prosakuje voda. Definitivně hotovo by podle Nejezchleba mělo být napřesrok v květnu. Žádná z ­těchto prací by neměla mít dopad na provoz.



Komentáře

Hlavní zprávy

GDPR na startu. Pětina firem o něm nic neví, spousta se bojí

(Ilustrační snímek)
vydáno 24. května 2018  14:45

Den D je tady. Zítra začne platit nové evropské nařízení o ochraně osobních údajů.  celý článek

Sloupek Vlastimila Vondrušky: Má přízemnost

Vlastimil Vondruška
vydáno 24. května 2018  13:13

Je třeba obětí, abychom společně a radostně vykročili do Evropy!  celý článek

V létě jako v peci i mrazáku, vlaky špatně klimatizují

Vlaková souprava CityElefant
vydáno 24. května 2018  11:45

Cestující na příměstských linkách trápí výkyvy teplot. Průvodčí je mohou měnit jen o dva stupně.  celý článek

Začíná Noc kostelů

Ilustrační snímek
vydáno 24. května 2018  9:45

Oblíbená akce, kterou loni navštívilo 450 tisíc lidí, se koná zítra již podesáté.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám