Vrcholí rok osmičkových výročí; příležitostí k hrdosti nebo i smutku nad politickou zbabělostí. Odhaluje mezery v lidské paměti i neschopnost se poučit z chyb minulosti.
Jedno z nelichotivých jubileí jsme si připomněli během srpnových dnů. Ovšem pražské jaro nebylo zdaleka jedinou revolucí roku 1968, k prvním demonstracím došlo již v květnu ve Francii.
Právě pařížské studentské nepokoje, barikády z převrácených automobilů a týdenní generální stávka se staly výchozí situací pro scénickou koláž ’68, již vytvořil v brněnském HaDivadle J. A. Pitínský.
Inscenace, která měla být uvedena ještě před prázdninami, se v několika rovinách vyjadřuje k podtitulu uplynulé sezony HaDivadla „Věčný návrat – Krize budoucnosti“. Revoluční étos mladých levicově orientovaných intelektuálů je v ní představen prostřednictvím působivých scénických fragmentů.
Více o hře
|
robotizace
Pitínský nechá zaznít celou řadu klíčových singlů 60. let a umně cituje tehdejší vizuální kulturu. I scénografie – ústřední vstup do filmového muzea je mimochodem přímou citací z Truffautova filmu Ukradené polibky, natočeného během revolučního roku 1968, přičemž sám François Truffaut stejně jako další režisér Jean-Luc Godard, jenž se na jevišti vyjímá na osvětleném reklamním panelu, byl jedním z čelných demonstrantů.
Do pomyslné první části – pařížských výjevů obsadil Pitínský nejmladší členy souboru, kteří dokážou být v plamenných filipikách až naivně zatvrzelí. Jejich výstupy výborně zrcadlí se skutečnými pamětníky revoluce, ovšem nikoli té francouzské, ale české – sametové. Ti se nejprve objevují v rolích pozorovatelů revolučního běsnění, aby posléze usedli v zapomenuté čtyřkové putyce, v nekonkrétním bezčasí a prožili osobní poločas rozpadu. Zůstávají jakýmsi polistopadovým mementem, symbolem revoluce po, které přišla kocovina.
Inscenace ’68 otevírá důležitou společenskou diskusi o smyslu a funkci revolucí, ať už se hlásí k levicovým, či pravicovým ideálům, a poukazuje na to, že veškeré ideje budou jednou zpochybněny. Zároveň jde o svěží jevištní tvar plný imaginace.