metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto
Podnikatel Radim Jančura | foto: ČTK

Rozhovor: Česko musí padnout jako Řecko, říká podnikatel Jančura

  7:46
Žlutá expanze na Slovensko, žaloby o stamiliony i moderní vagony. Podnikatel Radim Jančura jede. Z Brna do Prahy přijel už ráno. Má flotily žlutých autobusů a vlaků, ale přifrčel autem. Energicky, s úsměvem vchází dvaačtyřicetiletý podnikatel do dveří pobočky Student Agency u náměstí Republiky. „Jsem tu jednou týdně, schůzky mám po hodině po celé Praze,“ osvětluje příjezd audinou Q7. Jeho firma je v posledních letech doslova miliardová. Chce ji dál rozvíjet, proto ještě vstup do politiky, jak říká, na mladá kolena, neplánuje. I když ho někteří ministři štvou.

Jaká je teď z vašeho pohledu situace na kolejích? České dráhy získávají nové vlaky a vypadá to, že trh se otevře konkurenci se zpožděním až po roce 2019.
To považuji za velké selhání této vlády, myslel jsem si, že bude chtít šetřit. Nabídli jsme ministru dopravy Prachařovi, že od prosince tohoto roku převezmeme bez dotací vlaky Ex1 a Ex2, tedy z ­Prahy do Žiliny přes Ostravu i Vsetín a dále vlaky na Zlínsko. Převzali bychom dnešní jízdní řád, vlaky by nebyly povinně místenkové. To jsou vlaky, které jsou přímo konkurenční s našimi a jsou dotovány částkou 310 milionů ročně. Ministr nám odpověděl, že naše nabídka je hezká, ale že nemá vliv na České dráhy a že bude dotace platit dále. Před 14 dny ministr dokonce navýšil tyto dotace o ­50 milionů. Tak jsme vyrazili na Slovensko.

Co tam?
Na Slovensku nás přivítali mnohem přátelštěji. Budeme jezdit na trase Praha–Košice a Bratislava–Košice. Slovenské ministerstvo dopravy je připraveno nám předat všechny dotované spoje, které lze provozovat bez dotací. Podle evropské legislativy ani nesmí být dotováno nic, co může být provozováno bez dotací na komerční bázi. Slovenská vláda na rozdíl od české na úspory a navýšení kvality slyší.

Hodláte žalovat České dráhy o způsobenou škodu na trase mezi Prahou a­ Ostravou. Další soukromý dopravce LeoExpress chce 418 milionů za rok a­ půl provozu. A vy?
Bude to minimálně dvojnásobek, protože jezdíme dvakrát déle. Ještě tento měsíc pošleme výzvu k zaplacení a­ dáme jim nějaký čas. A protože nám to asi nezaplatí, podáme pak žalobu. Takže asi v ­září.

Jak v tuto chvíli vypadá žluté vlakové propojení Česka od Břeclavi k Ústí?
Kdyby padla tato vláda a­ přišla místo ní slovenská, tak by to bylo jednoduché. Přišli bychom za nimi s nabídkou, že nemusí dotovat trať mezi Břeclaví, Brnem, Prahou a Ústím nad Labem částkou 625 milionů korun ročně. Navíc tato dotace bude ještě o sto milionů zvýšena v­ souvislosti se zavedením nových RailJetů. Přestože České dráhy ročně dostávají téměř 13 miliard dotací, vloni skončily se ztrátou dvě miliardy. To, co se děje ve státní sféře, je zvrácené.

A váš recept?
Česká republika musí spadnout na dno a projít si nějakou řeckou krizí, aby začala být dobře ekonomicky řízená. Nevím, jestli to pan Babiš zvládne, protože se stará jen o ministerstvo financí a nezajímá ho zbytek resortů. Naplnění státní kasy pouze z daní, protože je všichni budou poctivě platit, je jen fantazie.

Jaké chystáte novinky pro komfort cestujících? Dětské koutky už ve vagonech jsou.
Právě. Zhruba za měsíc v ­Praze předvedeme hotový nový vagon českého designu navržený architektem Patrikem Kotasem (v Praze stojí za posledním typem tramvají, některými stanicemi metra či zastávkami na Barrandově – pozn. red.) Je to francouzská licence, italský interiér, rumunská výroba a německé sedačky. Věřím, že jde o nejkrásnější klasický vagon, co kdy byl vyroben. Právě design je důležitá část interiéru, dotváří pocit komfortu. Nejde jen o sedačku, ale i krásu okolo.

Do čeho si tedy lidé sednou?
Velké kožené sedačky, které jsou v první třídě konkurenčního RailJetu Českých drah, u nás budou v základní druhé třídě jako standard. Každá má velký desetipalcový monitor, půjde o první vagon v Evropě s obrazovkou v­ sedačce. Do konce ledna jich bude vyrobeno deset, příští rok třicet až čtyřicet. Budou jezdit na trase Praha – Ostrava a na Slovensku.

Takže vybavení z dálkového letadla. To je spíše první třída, ne?
To je největší chyba státních drah v Evropě. Nejprve navrhnou slušnou 1. třídu a­ pak se snaží 2. třídu oškubat, aby vznikl rozdíl. RailJety, ale i všechny rekonstrukce vagonů ČD mají v druhé třídě nepolohovatelné sedačky, což je na dálkových linkách zločin. Dráhy si neuvědomují, že ten, kdo je živí, jsou cestující 2. třídy, nikoliv pár cestujících z vyšších tříd.

Když přejdeme na silnice, vaše žluté autobusy letos do června převezly o 16 procent víc lidí než loni, přes tři miliony. Je to hodně?
Nárůst v autobusech mě překvapil. Ročně rosteme kolem deseti procent, teď za první půlrok o šestnáct. Je pravdou, že jsme nasadili nové linky.

Čím si vysvětlujete sedmiprocentní nárůst na trase mezi Prahou a Brnem, kde jsou uzavírky?
Snažíme se udržovat vysokou kvalitu cestování. Místo toho, aby člověk řídil auto či stál v koloně, může po dobu cesty buď pracovat, nebo se bavit a smysluplně tak využít čas. V druhé řadě to může být i garancí vrácení peněz. Při zpoždění spoje na této trase nad třicet minut vracíme čtvrtinu z ceny. Pokud to je více než hodina, vracíme celé jízdné.

Jak se vám tento tah rentuje?
Jsme největší uživatelé D1, tuto dálnici známe, máme ji výborně monitorovanou, jsme schopni rychle zareagovat a sjet před kolonou. Objížďka většinou trvá do dvaceti minut. To není tragické, protože i tak  je autobus rychlejší než vlak.

Chystáte nové spoje?
Dosud jsme propojovali Prahu hlavně s krajskými městy, teď se bavíme třeba o ­variantě propojení Prahy s­ jihomoravským Znojmem.

Kdo je Radim Jančura

  • Jančura se stal jedním z nejznámějších českých podnikatelů.
  • Narodil se roku 1972 v Ostravě, studoval na VUT Brno.
  • Je majitelem firmy Student Agency, která provozuje vnitrostátní i mezistátní autobusovou dopravu a prodává letenky.
  • Jančurovy vlaky RegioJet jezdí na trase Praha–Ostrava.
  • V Praze provozuje také taxislužbu Tick Tack Taxi.

Komentáře

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Na billboardu nedaleko památníku holokaustu vyzývá kult k revoltě proti církvi

vydáno 26. dubna 2024  15:02

Sotva dva kilometry od památníku holokaustu v Letech na Písecku se nachází velmi zvláštní billboard. Je na něm vyobrazen papež František s ďáblovým číslem...  celý článek