metro.cz

Počasí v Praze

20 °C / 32 °C

Pondělí, 20. srpna 2018. Svátek má Bernard.
Divadelní režisér Jiří Havelka
Dalších 5 fotografií v galerii
Divadelní režisér Jiří Havelka | foto: Profimedia.cz

Rozhovor: Každý divák má v hlavě vlastní Šílenství, říká režisér Jiří Havelka

18. dubna 2014  7:00 Josef Rubeš Metro.cz
Šílenství, tak se jmenuje nová inscenace s Petrem Čtvrtníčkem, Leošem Nohou a dalšími herci. Premiéru má dnes a zítra Divadle Na zábradlí. Šílenství na Zábradlí vytvořil osobitý režisér Jiří Havelka, který má za sebou velice úspěšnou sezonu.

Jak vás napadlo téma šílenství?
Téma přinesla Dora Viceníková (dramaturgyně a umělecká šéfová Divadla Na zábradlí – pozn. red.). Na začátku jsme zvažovali pracovat s texty třeba A. E. Poea a literátů, kteří byli šílení. Ale mě vlastně víc zajímá šílenství v hlavě diváka. I z neurologického pohledu. Zajímá mě, jak lidský mozek funguje, jaké má chyby a jak je dokáže obcházet. Naše identita i celý svět okolo se vytváří jen v našem mozku. Pro udržení konzistentní reality nám nalhává věci, které nemají ve skutečném světě oporu. Divadlo je skvělé médium k tomu, aby ukázalo, co si je lidský mozek schopný utvářet a co si divák musí domýšlet. Naše smysly netvoří realitu, ale jen upravují to, co mozek už připravil. Existuje zkrátka určitý předpovězený obraz mentální reality, ale teprve, když ten předpoklad nesouhlasí s tím, co hlásí smysly, zapíná se vědomí a řeší ten konflikt. Pokud je vše v souladu s očekáváním, vědomí není třeba. Mnoho věcí děláme úplně automaticky, podvědomě, včetně důležitých lidských rozhodnutí. Toho se chceme v inscenaci Šílenství dotknout. V jedné knize o mozku je věta, kterou jsem si oblíbil: Veškerý vesmír je nám servírován ze tmy naší lebky. 



Co pak očekáváte od diváka v hledišti?
Aby se zapojil. Aby zapojil mozek. Ale ne tolik přes intelektuální hemisféru. Ne přes rozumění, přes chápání tématu a čtení inscenace, což je většinou to, co zaměstnává mozek diváka. Při přípravě Šílenství jsme se chtěli zbavit i toho tématu, vyhýbat se mu, chtěli jsme, aby inscenace nebyla dramatická v klasickém slova smyslu. Trochu jsme tím ale narazili na vlastní mozek, který je zvyklý implantovat téma všude. V tomto případě třeba otázku svobodné vůle.

Magdalena Sidonová ve hře Šílenství
Petr Čtvrtníček ve hře Šílenství

Magdalena Sidonová a Petr Čtvrtníček v nové hře Šílenství

Máte za sebou velmi úspěšnou divadelní sezonu. Na jejím počátku stála mimo jiné v říjnu 2013 Dechovka, inscenace, o které se hodně mluví a je stále vyprodaná. Hodně lidí se ptá, proč žádanou inscenaci nehrajete v Baráčnické rychtě častěji.
Bohužel to nejde, je v tom hodně herců a je těžké najít společné termíny. Navíc ono je to dost drahé. Přestože lístek stojí 350 korun, musíme hodně doplácet z rozpočtu Vosto5, který bohužel není bezedný. Teď máme jet s Dechovkou na nějaké festivaly, také do Dobronína (vesnice, kde se děj inscenace odehrává – pozn. red.), možná i ve spolupráci s Českou televizí. Uvidíme, jak to bude s Dechovkou dál.

Dechovka se dotýká tématu vztahu Čechů a Němců ve 20. století a hodně se o ní diskutovalo. Překvapil vás její úspěch?
Ano, ale pro mě je podstatnější, jaký ohlas vyvolává u samotných diváků, zda je dokáže vtáhnout. A to se u Dechovky daří zatím úplně nejvíc, co jsem zažil. Diváci jsou Dechovkou skutečně zasažení, ať už divadelním jazykem nebo tématem.

Ze hry Šílenství
Leoš Noha ve hře Šílenství

Ze hry Šílenství

Po Dechovce jste v této sezoně režíroval taneční představení Korekce, které bylo před pár dny na České taneční platformě oceněno jako Taneční inscenace roku. Jak vás napadlo udělat inscenaci, kde se tanečníci nebudou smět hýbat?
Trik s botami, které jsou přidělané, je starý kouzelnický fígl oprášený Matrixem. Už jsem ho použil v inscenaci o Georgesi Méliesovi v královéhradeckém divadle Drak. V inscenaci Regulace intimity, kterou jsem dělal se svými studenty v Divadle DISK, zase stojí herci celou dobu v jedné řadě. Při Korekci jsme hodně mluvili o propojení svobody a určitých limitů volby. Najednou nás napadlo zkusit udělat taneční představení, kde se tanečníci nehnou z místa. Věřím, že pokud chceme, aby divák nezůstal pasivní, musíme narušovat jeho očekávání.

Havelka - režisér, autor, herec, moderátor i pedagog

  • Je jednou z hlavních osobností skupiny Vosto5, spolupracuje s divadly po celé zemi. V Divadle Na zábradlí režíroval v roce 2010 inscenaci Ubu se vrací.
  • Do Baráčnické rychty můžete vyrazit na Dechovku, do Ponce na Korekci či do Archy na Péráka.
  • Je vedoucím katedry alternativního a loutkového divadla DAMU.
  • O Havelkovi a jeho generaci režisérů vyšla v Pražské scéně nová kniha Marty Ljubkové: Štastná generace, režiséři z alterny.
  • Více o Šílenství najdete na stránkách divadla Na Zábradlí.


Komentáře

Hlavní zprávy

Poloprázdnou popelnici někdy lidem nevynesou

Nový popelářský vůz s mytím odpadových nádob.
vydáno 20. srpna 2018  6:50

Popeláři jsou v metropoli čas od času nedbalí. Občas jim ale práci ztěžují sami Pražané.  celý článek

Češi skončili třetí na EcoRun 1000 jezer

Česká posádka Marek Tomíšek a David Kazda zcela vlevo.
vydáno 19. srpna 2018  14:40

Česká posádka Marek Tomíšek a David Kazda se finské soutěže v úsporné jízdě Suurajot EcoRun, která se jezdí na šotolinových tratích a používá podtitulek...  celý článek

Skútr je bonbon, zloděj vosa

Piaggio Medley
vydáno 19. srpna 2018  11:55

Od doby, kdy platí, že s řidičským průkazem můžeme automaticky řídit motorky o objemu do 125 kubických centimetrů, se české silnice plní stroji, které...  celý článek

Plavání posiluje zádové svaly a perfektně odbourává stres

Plavání je zdravé
vydáno 19. srpna 2018  9:10

Pohyb ve vodě se dá provozovat celoživotně a doporučuje se i jako forma rehabilitace.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám