metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 23 °C

Pondělí 20. května 2024. Svátek má Zbyšek

„Ševci nemaj co žrát. Footshop je shit!!!“ Hádka o boty je ukázkou guerillového marketingu

  5:33
Praha versus Zlín. Z hádky zakladatelů Footshopu a Vasky o posprejovanou výlohu se vyklubal podvod. Šlo o ukázku takzvaného guerillového marketingu, který má prodat tenisky a zpropagovat ševcovinu.
Guerillový marketing v centru metropole jako vyšitý. Hádka obuvnických gigantů...

Guerillový marketing v centru metropole jako vyšitý. Hádka obuvnických gigantů nicméně zrcadlí trendy. V Česku chybí ševci. | foto: Instagram FootshopuMetro.cz

.Tuzemské sociální sítě v posledních dnech žily z aféry, kterou vyvolala nedávno posprejovaná výloha českého streetwearového obchodu Footshop v centru Prahy. Na oficiálním instagramovém účtu značky se totiž objevila fotka výlohy prodejny v centru metropole, konkrétně v ulici Na Příkopě, která byla z poloviny pomalovaná nápisem: „Ševci nemaj co žrát. Footshop je shit!!!“

Na celou věc tehdy obratem reagoval zastánce tuzemské ševcoviny a šéf tuzemské značky Botas, kterou téměř přesně před rokem převzaly jeho zlínské Vasky, Václav Staněk. Na svůj účet na sociální síti LinkedIn napsal příspěvek o tom, že s aktem sice nesouhlasí, ale že by se Footshop klidně mohl více zaměřit právě na výrobky tuzemských ševců. Následně se na toto téma Staněk lehce poškorpil se zakladatelem Footshopu Peterem Hajdučkem v jednom z českých podcastů. A jak se včera odhalilo, šlo o chytrý, takzvaný guerillový marketing obou tuzemských obuvnických gigantů.

Rádoby spor Hajdučka a Staňka eskaloval v podcastu.

Hádka, nebo reklamní trik?
Co začalo popichováním na sociálních sítích, končí spoluprací, jež má na tuzemské obuvnické lokální scéně význam. Footshop a tradiční český výrobce Botas, tedy firma, kterou před krachem odkoupení zachránily zmiňované zlínské Vasky, spojily síly, aby představily novou kolekci tenisek. Do oběhu posílají na začátku rovných jedenáct modelů a tvrdí, že spojily vzájemné know-how.

„Boty kombinují řemeslnou preciznost a tradici botasek a pověstný šmrnc a nápaditost Footshopu,“ nechal se na včerejší tiskové konferenci v Hajdučkově prodejně tenisek slyšet Staněk. Aby s Hajdučkem dokázali, že byl jejich internetový spor ve skutečnosti jen ukázkou chytrého querillového marketingu (více v boxu níže), dali uprostřed zmiňované akce posprejovat výlohy prodejny ještě jednou. Tentokrát zde vznikl nápis upozorňující na kolaboraci obou firem. „Ještě nikdo u nás nebyl natolik odvážný, aby v České republice vyrobil celou kolekci tenisek takového rozměru a poslal ji celou do světa,“ okomentoval kolekci Hajduček.

Vandal v mikině s nápisem Footshop a s botaskami na nohou. Náhoda?

Ševcovina v moderním světě
Kolaborací chtějí značky dokázat i to, že má ševcovina v moderním světě své místo. Tomu napovídá také znovuotevření oboru Obuvnictví na Technickém lyceu ve Zlíně v příštím roce.

„Jsem nadšený, že se obor Obuvnictví opět otevře. Věřím, že je spousta mladých, kteří chtějí vymýšlet a tvořit. Kolem roku 1930 bylo jen ve Zlíně okolo třiceti tisíc obuvníků v oboru. V roce 2018 se bavíme pouze o třech a půl tisících lidí v celé České republice a počet stále klesá. Myslím, že tento obor může znovu oživit ševcovské řemeslo,“ doplňuje Staněk.

Dává to smysl
Tomu, kdo trochu sleduje dění na tuzemském trhu s teniskami, dává spolupráce Footshopu a Vasek, respektive Footshopu a Botasu, smysl víc než rádoby skutečné internetové hádky o domněle poničenou výlohu. Lidé z Botasu totiž dobře vědí, že pokud chtějí dosáhnout svého stanoveného cíle, tedy prodat letos 35 tisíc párů bot, nemohou spoléhat jen na nostalgii. Musejí najít cestu k mladším zákazníkům. Footshopu, který loni vstoupil na Pražskou burzu, se zase rozroste zatím poměrně úzké portfolio ryze vlastních produktů. Tuzemská firma dosud těží hlavně z toho, že za léta svého působení na trhu zaujala značky jako Nike nebo adidas, a to natolik, že do střední Evropy přináší poprvé a exkluzivně jejich nejzajímavější kolekce a novinky.

Další vandalismus? Ale kdeže. Takhle se na výloze prodejny s obuví vyřádila designérka Footshopu Petra Šorejsová a ředitel značky Botas Vít Staněk.

‚‘Bratři Staňkovi mají profesionální zkušenosti s výrobou a zároveň podnikatelské vize. Spojuje nás pohled na svět, chuť experimentovat, neustále se zlepšovat a objevovat nové horizonty,“ odůvodňuje spolupráci s Botasem Hajduček.

Kanye versus adidas
Příkladů, kdy se obuvničtí rivalové prostřednictvím médií otevřeně či jen naoko hádají, v historii mnoho nenajdete. V tuzemsku se něco podobného naposled odehrálo v roce 2019. Tehdy totiž souběžně fungovaly jak čím dál tím méně zisková obuvnická firma Botas, tak lifestylovější alternativa Botas 66. Druhá zmiňovaná obuvnická společnost tehdy zájem o botasky oživila tím, že se schválením Botasu uvedla na trh několik barevnějších modelů. „Socialistické sneakersy“ tehdy doporučoval i americký deník The New York Times. Firmy se ale rozhádaly, navzájem si přes média vyčinily, a zbytek je historie. Botas nyní vlastní firma Vasky a lidé z Botasu 66 v současnosti vyrábí boty pod značkou Pár. „Za minulostí jsme udělali tlustou čáru,“ svěřil před třemi lety deníku Metro designér značky Jan Kloss.

Americký raper a zpěvák Ye alias Kanye West je i návrhář a designér.

V zahraničí nyní hoří spor mezi značkou adidas a umělcem Kanyem Westem. S ním firma totiž loni kvůli jeho kontroverznímu vystupování a výrokům ukončila spolupráci v rámci známé společné značky Yeezy, německá obuvnická firma ale vesele prodává jeho výrobky dál. Dokonce podle umělce dává na trh i levnější kopie jeho děl. O soudním sporu se hovoří již měsíce.

Guerillový marketing

  • Jde o nekonvenční formu propagace s cílem vzbuzení maximálního zájmu za použití nízkého rozpočtu. Těchto cílů se dosahuje díky nástrojům guerillového marketingu, tedy médií a venkovních reklam.
  • Výhodou guerillového marketingu je jeho jednoduchost, využití práce s psychologií, schopnost na sebe poutat sekundární publicitu. Základem je originální nápad, který je kreativně zpracován. Nezřídka je cílem zmást veřejnost.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Banán bez kalhot a hláškující Reynolds. Komedie, která možná připomene Pelíšky

vydáno 20. května 2024  18:02

Režisér John Krasinski natočil fantasy komedii o dívce, která po nehodě začne vidět imaginární přátele ostatních lidí. Autoři hledají odpovědi na...  celý článek

Šéf festivalu Rock for People sní o Red Hot Chilli Peppers a System Of A Down

vydáno 20. května 2024  12:57

Michal Thomes dokázal z lokální akce vydupat mezinárodně uznávaný festival obřích rozměrů. Šéf festivalu Rock for People deníku Metro říká, že se letos...  celý článek

Mládí vpřed! Slavný pochod obsadili teenageři, neztratil se ani editor deníku Metro

vydáno 20. května 2024  5:03

Nejslavnější český pochod Praha-Prčice ovládl deštivou sobotu. Ti největší odvážlivci se vydali na nejdelší, 75 kilometrů dlouhou trasu. V cíli panovaly...  celý článek

Deset hodin čekání. Pětiapůltunovému motýlovi hrozil nekoordinovaný let

vydáno 19. května 2024  18:55

Praha v sobotu zažila nečekanou podívanou. Lidé, kteří mířili k Národní třídě vstoupit do běžně nepřístupných domů a užít si výjimečné výhledy na město z...  celý článek