metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 7 °C - zataženo až oblačno, ojediněle slabý déšť.

Čtvrtek, 23. března 2017. Svátek má Ivona.
Přihlášení
Policie kvůli anonymní hrozbě bombou evakuovala Terminál 2 na Letišti Václava...
Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Rychlodráha na Ruzyni. Sliby a marné čekání

17. února 2017  12:58 Robert Oppelt Metro.cz
Na letiště koleje nevedou. Jak dlouho ještě autobusem?

Za poslední čtvrtstoletí se nenamluvilo o žádné jiné železniční trati tolik jako o spojení centra s letištěm a Kladnem. Malují se plány „rychlodráhy“, zpracovávají se studie, píšou petice, politici slibují a každý, kdo dojíždí do metropole za prací nebo míří s kufry na letiště, musí přestupovat na autobus. A trať je v nedohlednu, byť o ní všichni mluví jako o prioritě pro Prahu i pro Česko.



Kolik to bude stát?

● Cena za modernizaci trati z pražského Masarykova ná- draží do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla vyjde na 31 miliard korun.

● Původně ministerstvo dopravy předpokládalo cenu zhruba o deset miliard nižší.

● Důvodem jsou vyšší ceny stavebních prací oproti době, kdy se zpracovávala studie proveditelnosti. Stavbu prodraží i varianta trasy vedené tunelem pod Střešovicemi.

● Ambicí správy železnic je zvýšit počet cestujících vlakem mezi Kladnem a Prahou ze současných 6 tisíc na 24 tisíc. Dalších 20 tisíc cestují- cích by podle projektu mohlo cestovat na pražské letiště a z něj. Cesta od letištních terminálů na nejbližší přestup na metro na Veleslavíně by měla trvat 11 minut.

Chybějící trať způsobuje až komické komplikace. Když si cestující stěžovali na složitý přestup na nové stanici metra Nádraží Veleslavín, krčili projektanti rameny. Jste přece na nádraží, už několik let tu měla jezdit železnice, na kterou se počítá s bezbariérovým přestupem.

První plány schválilo zastupitelstvo už v roce 1996 a rychlodráha měla poprvé vyjet v roce 2004. Nestalo se. Projekt byl několikrát odložen a začalo se stavět metro. Před dvěma lety ministerstvo dopravy rozhodlo, že plně elektrifikovaná dvoukolejná trať je nejlepší variantou spojení, lepší než metro a rychlejší než tramvaj.

Přesto je tu světlo na konci tunelu. Už letos má začít rekonstrukce začátku trati – oprava památkově chráněného Negrelliho viaduktu.

Nejprve se bude jezdit na úseku mezi Veleslavínem a letištěm. Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s Metroprojektem na zpracování projektu pro územní řízení, hotovo má být do konce roku.

Na trati by měly jezdit nové elektrické soupravy. Pokračují přípravy i v úseku stanic Dejvice–Veleslavín, kde má být trať vedená pod zemí mimo stávající stopu. Pod Střešovicemi to budou dva jednokolejné ražené tunely v hloubce až 80 metrů.

Hlavní zprávy

Střelecký ostrov. Zase je o pár stromů chudší

Podle radnice Prahy 1 kácení předcházelo posouzení soudním znalcem, který u...
vydáno 23. března 2017  16:29

Kácet tak velké stromy v parku, který se před třemi lety kompletně obnovoval? Tuhle otázku si kladla celá řada návštěvníků, která v posledních dnech...  celý článek

Sloupek Julie Červené: Komu není rady

Julie Červená
vydáno 23. března 2017  14:04

Kojte tak často a tak dlouho, jak dítě chce, nikoliv podle hodinek.   celý článek

Čakovičtí chtějí dojet metrem až domů

Můstek, přestupní stanice pražského metra (ilustrační snímek)
vydáno 23. března 2017  12:52

Podle městských částí by mělo podzemní dráhu rozšířit nejen „déčko“.  celý článek

Jak zlepšit pohled kolegů a šéfa?

Ilustrační snímek.
vydáno 23. března 2017  12:14

Když se vám v práci nedaří, nemyslete hned na podání výpovědi.  celý článek

Diskuse

Další investice do Prahy 6, a zbytek města má smůlu.

Praha 6 nedávno dostala metro, které ukradla Zahradnímu...

Koleje na letiste

Podnadpis: "Na letiště koleje nevedou." je...

Re: Koleje na letiste

Vy asi moc velkou inteligencí nedisponujete, že?Můžete mi...

Ostrava jede

Myslím, že by to chtělo od polityků jen trochu chtít. V...

počet příspěvků: 12, poslední 28. 2. 2017 12:02

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám