metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 28 °C

Úterý, 19. června 2018. Svátek má Leoš.
Letiště Václava Havla.
Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Rychlodráha na Ruzyni. Sliby a marné čekání

17. února 2017  12:58 Robert Oppelt
Na letiště koleje nevedou. Jak dlouho ještě autobusem?

Za poslední čtvrtstoletí se nenamluvilo o žádné jiné železniční trati tolik jako o spojení centra s letištěm a Kladnem. Malují se plány „rychlodráhy“, zpracovávají se studie, píšou petice, politici slibují a každý, kdo dojíždí do metropole za prací nebo míří s kufry na letiště, musí přestupovat na autobus. A trať je v nedohlednu, byť o ní všichni mluví jako o prioritě pro Prahu i pro Česko.



Kolik to bude stát?

● Cena za modernizaci trati z pražského Masarykova ná- draží do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla vyjde na 31 miliard korun.

● Původně ministerstvo dopravy předpokládalo cenu zhruba o deset miliard nižší.

● Důvodem jsou vyšší ceny stavebních prací oproti době, kdy se zpracovávala studie proveditelnosti. Stavbu prodraží i varianta trasy vedené tunelem pod Střešovicemi.

● Ambicí správy železnic je zvýšit počet cestujících vlakem mezi Kladnem a Prahou ze současných 6 tisíc na 24 tisíc. Dalších 20 tisíc cestují- cích by podle projektu mohlo cestovat na pražské letiště a z něj. Cesta od letištních terminálů na nejbližší přestup na metro na Veleslavíně by měla trvat 11 minut.

Chybějící trať způsobuje až komické komplikace. Když si cestující stěžovali na složitý přestup na nové stanici metra Nádraží Veleslavín, krčili projektanti rameny. Jste přece na nádraží, už několik let tu měla jezdit železnice, na kterou se počítá s bezbariérovým přestupem.

První plány schválilo zastupitelstvo už v roce 1996 a rychlodráha měla poprvé vyjet v roce 2004. Nestalo se. Projekt byl několikrát odložen a začalo se stavět metro. Před dvěma lety ministerstvo dopravy rozhodlo, že plně elektrifikovaná dvoukolejná trať je nejlepší variantou spojení, lepší než metro a rychlejší než tramvaj.

Přesto je tu světlo na konci tunelu. Už letos má začít rekonstrukce začátku trati – oprava památkově chráněného Negrelliho viaduktu.

Nejprve se bude jezdit na úseku mezi Veleslavínem a letištěm. Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s Metroprojektem na zpracování projektu pro územní řízení, hotovo má být do konce roku.

Na trati by měly jezdit nové elektrické soupravy. Pokračují přípravy i v úseku stanic Dejvice–Veleslavín, kde má být trať vedená pod zemí mimo stávající stopu. Pod Střešovicemi to budou dva jednokolejné ražené tunely v hloubce až 80 metrů.



Komentáře

Hlavní zprávy

Vymývatelné PET lahve? V Česku zatím nebudou

Vojtěch Vosecký
vydáno 19. června 2018  5:55

Když v Německu vrátíte v obchodě PET lahev, dostanete za ni 0,25 eura. Také v Česku se v poslední době mluví o zálohovaném systému na lahve z plastu. Jak...  celý článek

Sloupek Ondřeje Šteffla: Empatie - chvalitebně

Ondřej Šteffl
vydáno 18. června 2018  13:13

Je kreativní a má radost z hledání – chvalitebně.  celý článek

Lidé žijí v satelitech, ale daně pořád platí jinde

Ilustrační snímek
vydáno 18. června 2018  11:55

Jedna nepřihlášená rodina připraví obecní kasu až o třicet tisíc korun za jediný rok.  celý článek

Sandra se změní, lahve už z oken házet nebudou

Výšková budova Sandry na Jižním Městě.
vydáno 18. června 2018  10:40

Výškovou budovu tyčící se nad stanicí metra Opatov, která nepatří k chloubám Jižního Města, čeká změna.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám