metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 20 °C

Čtvrtek 16. května 2024. Svátek má Přemysl

Šéf dopravního podniku: Naše služby už jen těžko můžeme vylepšit

  8:00
V čele dopravního podniku stojí Čechoameričan Vladimír Lich od začátku března a už teď mluví o tom, že otázka zdražování jízdného není od věci.
Turnikety v metru Vladimír Lich odmítá. Prý by se ale rychle zaplatily. | foto: Tomáš Belica, Metro.cz

Před nástupem do DPP jste fungoval v trochu jiných odvětvích. Jak se liší realita od vašich očekávání?
Řekl bych, že se příliš neliší. Poté, co proběhly v novinách ty kauzy jsem čekal daleko horší situaci. Myslím si, že jádro našeho podnikání – tedy být dopravce a dělat službu veřejnosti je k mému překvapení na vyšší úrovni, než jsem očekával. To finanční řízení firmy je ale samozřejmě pod očekávání.

Vraťme se ještě k výběru vaší osoby. Když jsem se na vás ptal radního pro dopravu pana Noska, ten mě odkázal na primátora Svobodu. Můžete tedy ten příběh upřesnit?
Skutečně nevím najisto, kdo mě panu primátorovi doporučil. Já jsem se s ním dříve neznal. Myslím, že to byl někdo z lidí, kteří s ním spolupracují z okruhu pana Mejstříka, pana Zámečníka popřípadě Zdeňka Tůmy, kterého znám již hodně dlouho. Odtamtud muselo přijít jméno a odtamtud přišel ten první kontakt.

Jaký problém teď Dopravní podnik nejvíc pálí?
Je jich několik. Právě jsem ukončil jednání se Siemens ohledně podvozků metra. Pak to jsou samozřejmě tramvaje a jejich financování a pak se pustit do těch úspor, které vidím v několika oblastech. Určitě v nákupu, v tom, jak se zde vystavují objednávky a jaký tlak je na ty dodavatele. Tam si myslím, že kdybychom to podrobili tvrdší konkurenci, tak bychom tam našli významné úspory.

Můžete uvést, jak se jednání ohledně vadných podvozků vozů metra a brzd škodováckých tramvají vyvíjejí?
Nerad bych to teď pouštěl přes deník Metro. Ta jednání jsme teď ukončili a řekli jsme si, že Siemens se nad našimi návrhy zamyslí jak to řešit a my se zamyslíme nad tím, co oni chtějí změnit v tom vztahu a že si za pár týdnů řekneme, co se dá a co se nedá dělat.

A tramvaje?
Z hlediska škodovky, tam je otázka celkového vztahu se škodovkou. Myslím si, že Škodovka by neměla být jen v roli dodavatele, ale i v roli partnera. Vztah s nimi je dost úzký, v podstatě dělají „full-servis“ na dvou linkách metra a až přebereme tramvaje z těch již podepsaných kontraktů, tak polovička našich tramvají bude od škodovky. Tam je tedy třeba nastavit vztah tak, aby byl co nejvýhodnější pro Dopravní podnik.

Vy máte mít mandát na dva roky...
Já nevím, to jsem se dozvěděl z médií a nikdy jsem nediskutoval, na jak dlouho ten mandát je. Myslím si, že dva roky je rozumná doba, ale může to být kratší, může to být delší.

Dobře, omezuje vás tedy něco v rozhodnutích, například, zda nakoupíte další dopravní prostředky?
Ano, omezují nás finance na nákup dalších dopravních prostředků.

Jedna z věcí, do kterých jste se pustil jsou manažerské smlouvy. S jakou výsluhou odsud budou manažeři odcházet?
Ještě přesně nevím, na jaké úrovni manažerské kompenzace, tedy fixní plat a variabilní složka, je, pokud si vezmeme takto velký podnik. Uděláme si o tom takový malý průzkum. Co ale hodláme změnit je struktura manažerských smluv. Fixní plat je jedna část, která zůstane a variabilní část by se neměla vázat na hospodářský výsledek, protože nevím, jestli hospodářský výsledek je nějaký ukazatel výkonnosti manažerů. Ale spíše se soustředíme na konkrétní úkoly podle toho, v jaké oblasti pracují.

Jeden z vašich předchůdců pan Martin Dvořák se pochlubil, že si za sedm let vydělal 50 milionů. Budou takové sumy běžné i za vás?
Já jsem tu částku zaznamenal, ale myslím si, že on to postavil tak, že podnikal. Nebylo to všechno z platu z DPP. Já rozhodně neočekávám, že si vydělám padesát milionů za pět let.

Co platy provozních zaměstnanců, budete s nimi nějak hýbat? Tuším že průměr tu je 29 tisíc.
Třicet jedna tisíc. No, měnit je nemůžu, my tu máme kolektivní smlouvu, právě vyjednáváme a budeme se snažit minimalizovat ty finanční dopady z těch příštích let. Vyjednávání ale zatím běží, takže musíme počkat až se ukončí.

V rozhovoru jste se vyjádřil, že uvažujete nad zdražením jízdného o deset až dvanáct procent. To je jistá věc?

Ne, není to jistá věc. Je to jedna z věcí, o které si jako byznysmen myslím, že bychom se v budoucnosti měli zamyslet. Provozujeme tu skutečně kvalitní servis, máme hustou síť, frekvence spojů je vysoká. Máme kvalitní vozový park a navíc jezdíme velice přesně. Na 97 procent podle jízdního řádu. A ta služba je oceněná tím, že jí cestující využívají. Máme asi nejvyšší podíl v Evropě. Naposledy se ceny zvyšovaly v roce 2007, to myslím vyskočilo o 20 procent. Je to už pět let, nějaká inflace byla, mění se sazba DPH a kvalita je stále na vynikající úrovni takže si myslím, že by bylo fér se nad tím zamyslet. Jako hotovou věc jsem to ale neprezentoval.

Prý nad tím ale zamýšlíte u předplacených kupónů. To by se jízdenek netýkalo?
Ve srovnání s Evropou není jednorázová jízdenka o moc levnější, než třeba ve Vídni, kde stojí euro osmdesát. Když vezmeme časová omezení a že ten, kdo jezdí, jezdí minimálně čtyřikrát denně MHD, tak jedna cesta mu vyjde na čtyři až pět korun. To si myslím, že je levné a tam bychom mohli uvažovat o tom zvednutí o deset, dvanáct procent. Ale ani u těch jednorázových jízdenek bych to nevyloučil. Tam prostor pro zvýšení po těch pěti letech je.

Dostali by výměnou za zdražení cestující kvalitnější servis?
Já si fakt myslím, že ten je na vysoké úrovni. Ano, jsou tam věci, které se dají zlepšovat. Teď probíhá tendr na úklid – bude se uklízet častěji než v minulosti. Jednáme o bezpečnosti s policií, jednáme o tom, jak se vypořádat s bezdomovci, které ty cestující často odradí. Ale to je asi tak všechno, co můžeme udělat. Máme moderní vozy, máme hustou síť. Je možné, že ta se bude ještě rozšiřovat, o tom jednáme z městem. Ale důvod k tomu potencionálnímu zvednutí jízdného existuje už dnes.

Budete něco měnit v systému vymáhání pokut za černou jízdu?
To se bude muset řešit s tou firmou. Jednáme o určitých změnách.

Ještě před vaším příchodem čelil DPP obvinění, že vymáhal pohledávky od cestujících, na jejichž ztracené doklady jezdil někdo načerno a oni pak měli platit vysoké částky. Tam se něco změní?
O tom nevím vůbec nic. Jsou indície, že máme vysoké procento černých pasažérů. Dokonce tu byla myšlenka nainstalovat turnikety, tak abychom to snížili. Podle vytvořených analýz by se ta investice přibližovala miliardě, ale velmi rychle by se vrátila. Myslím si, že pokud máme takto vysoké procento černých pasažérů, tak bychom měli proti nim postupovat co nejtvrději.

Vy jste zastáncem zavedení turniketů?
Ne, ale jak říkám, je tam ta otázka návratnosti. Kolik černých pasažérů jezdí a kolik by jich pak platilo, a myslím si, že to tak špatné není.

Autor: Tomáš Belica Metro.cz

Hlavní zprávy

Raz, dva, tři nebo ban. Miluju Prahu a Metro vybírají nejkrásnější veduty

vydáno 15. května 2024  19:59

V centrální Praze už v současnosti téměř přirozené říční břehy nenajdete. Poslední takové místo je u Hergetovy cihelny, kam rádi chodí Pražané i...  celý článek

Foťte jako Botticeli! Žádné složité nastavování mobilu, stačí jen pár jednoduchých triků

vydáno 15. května 2024  12:59

Pro dobrou fotku stačí dobrý mobil... Kdepak! Všichni tušíme, že jen ve fotoaparátu to není. S kolegyní jsme se zúčastnili kurzu focení iPhonem a i s...  celý článek

Hrášek pod zády? Z princezny se stalo Trdlo, české zámky zažily Kanadu

vydáno 15. května 2024  17:52

Přesně za čtrnáct dní vstoupí do kin pohádka Princezna na hrášku a s ní další zbrusu nová česká filmová královská dcera. Některé scény v adaptaci pohádky...  celý článek

Polonahé komiksové retro playmate jsou znova v kurzu. Fandům se plní sny

vydáno 15. května 2024  4:11

Zlatá šedesátá léta a Batman tak, jak ho neznáte? Česká nakladatelství se kromě aktuálních hitů vracejí i ke kultovkám z více či méně dávné minulosti....  celý článek