metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / 2 °C

Pondělí, 19. listopadu 2018. Svátek má Alžběta.
Chodci přecházejí přes přejezd ve Veleslavíně, přestože jsou stažené závory.
Další 4 fotografie v galerii
Chodci přecházejí přes přejezd ve Veleslavíně, přestože jsou stažené závory. | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Červená, závory, běžíme! Na přejezdu na Veleslavíně chodci riskují život

17. dubna 2016  8:59 Filip Jaroševský Metro.cz
Cinkající signalizace, spuštěné závory, houkající vlak. Ani to nezastaví spěchající chodce na železničním přejezdu u Nádraží Veleslavín. Těm se nechce čekat, až budou moci bezpečně přejít, a tak přes přejezd přecházejí závory nezávory, vlak nevlak. Deník Metro se na místo vypravil.

„Tohle je tady naprosto normální,“ potvrzuje při pohledu na přebíhající třicátnici cyklista Pavel, kterému nevadí minutu počkat před závorami. „Lidé jsou zkrátka netrpěliví a koledují si tu akorát o malér,“ dodává Pavel. S tím, že jen zbytečně někam spěcháme, souhlasí také důchodkyně Marie, která bydlí kousek od trati. „Riskujeme zdraví pro nic,“ kroutí hlavou.

Kamerové řešení

  • Radnice Prahy 6 chce na nebezpečný přejezd umístit kamerový dohled.
  • Kamerový systém začalo hlavní město využívat v roce 1997. Nad Prahou jich nyní bdí zhruba dva tisíce. 792 kamer má magistrát, 897 dopravní podnik a 229 Technická správa komunikací.
  • Zhruba polovina zařízení v metropoli je určena ke sledování dopravy.

Během tří přejezdů vlaku za tři čtvrtě hodiny přeběhla přes koleje asi dvacítka lidí. Někteří dokonce tak těsně, že jejich procházku po kolejích a průjezd vlaku dělilo pouze několik vteřin. Za loňský rok Drážní inspekce přitom na tuzemských železničních přejezdech eviduje šestnáct střetnutí vlaku s člověkem. Z toho deset z nich skončilo smrtí.

V roce 2014 to bylo dokonce dvacet devět srážek, z toho dvacet smrtících. „V letošním roce se vlak na přejezdu střetl s osobou devětkrát, přičemž ve všech devíti případech měla nehoda smrtelné následky,“ varuje tiskový mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

O problému ví také radnice Prahy 6, pod kterou Veleslavín patří. Podle jejího mluvčího Martina Churavého by ke zlepšení situace mohla přispět instalace takzvaných inteligentních kamer, které magistrát v metropoli plánuje.

Fotogalerie

„V rámci uvažovaného rozšíření celoměstského bezpečnostního kamerového systému by se to mohlo podařit,“ doufá Churavý.

Na řadu chodců totiž mají spadlé závory na přejezdu přesně opačný účinek. Místo toho, aby je od přecházení odradily, umožňují jim procházet prostředkem přejezdu, kde v tu dobu nejezdí auta.

Podle mluvčí městských strážníků Ireny Seifertové není tento problém ojedinělý. „Lidé si mnohdy neuvědomují, že mnohatunový vlak není možné jen tak zastavit,“ popisuje. Ačkoliv může strážník, pokud jsou závory dole, za vstup do kolejiště na místě pokutovat, děje se tak málokdy.

„Za přítomnosti strážníka dochází k podobnému překonávání železničního přejezdu opravdu jen ojediněle. Stejně jako například k neuklízení exkrementů po psech,“ vysvětluje Seifertová.

Komentáře

Hlavní zprávy

U Národního muzea si vystojíte frontu přes hodinu

Dlouhá fronta může některé návštěvníky odradit.
vydáno 18. listopadu 2018  10:30

Opravená budova přitahuje hlavně cizince. Třeba i na vstup zdarma.  celý článek

Čím se brání Cruise nebo Craig

Při tréninku se klade důraz na orientaci v prostoru.
vydáno 18. listopadu 2018  7:12

Neustálá ochrana hlavy je základem bojového umění keysi. Vzniklo mezi rváči na španělských diskotékách.  celý článek

Místo zahrady má vzniknout hřiště, k zemi zřejmě padne pár stromů

Na Smetance
vydáno 18. listopadu 2018  6:20

Vedle školy v Praze 2 vzniká multifunkční sportoviště. Místní mají z projektu obavy.  celý článek

Omlazená fabia: tři válce do pohody. Stačí to?

Výbušnost té rakety za autem nečekejte. Lenivé kňučení ale také ne!
vydáno 17. listopadu 2018  16:49

Novou Škodu Fabia koupíte už jenom v benzinu a se třemi válci. Je to nenáročné auto, které si ale svou pozici obhájí.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám