metro.cz

Počasí v Praze

16 °C / 18 °C

Neděle, 1. srpna 2021. Svátek má Oskar.

Dalších 5 fotografií v galerii
Nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 11 dobíjí baterie ve stanici Želivského pomocí pantografového sběrače. | foto: Archiv DPPMetro.cz

Budoucnost MHD není jen metro D, ale i elektrobus s pantografem

  11:35
Dlouho to vypadalo, že trolejbusy jsou uzavřenou kapitolou pražské hromadné dopravy. Technický pokrok ale znovu dává šanci těmto strojům, tedy jejich moderním nástupcům, elektrobusům.

Jaká je historie trolejbusů?

  • V roce 1936 se mohli první lidé v Praze svézt trolejbusem. Právě hlavní město bylo první, které tento dopravní prostředek v zemi zavedlo.
  • Pro první linku byla zvolena trať od Střešovické vozovny přes Ořechovku, Bořislavku a Hanspaulku k Matěji.
  • V 60. letech dosáhla v Praze trolejbusová doprava svého vrcholu. Celkem 123 trolejbusů vozilo na deseti linkách více než 48 milionů cestujících ročně.
  • Od té doby se však od trolejbusů postupně opouštělo, poslední vyjel v noci z 15. na 16. října v roce 1972.
  • Na definitivní zrušení trolejbusů měla hlavní vliv levná ropa ze SSSR, díky které byly upřednostňovány autobusy.

Dojezd by mělo prodloužit právě dobíjení z troleje na problematických místech. „Cestou do kopce se totiž spotřebuje nejvíce energie. Hledáme možnosti, jak co nejvíce zvýšit dojezd elektrobusů,“ uvedl pro Lidovky.cz Jan Šurovský, technický ředitel dopravního podniku.

Fotogalerie

Něco podobného už dopravní podnik nějaký čas zkouší na Želivského, kde testuje elektrobusy na lince 213. Pomocí pantografu se stroje dobíjí z tramvajové sítě na konečné. Dobití zcela vybité baterie trvá přibližně hodinu. Pokud ale stroj uvázne někde v zácpě, nestihne se dobít před další cestou a musí za něj zaskočit neekologický autobus.

Právě problém s dobíjením by měla pokusně vyřešit necelý kilometr dlouhá trolej, která vyroste v kopci vedoucím na Prosek. Testovací trolejová trasa vyroste mezi Palmovku a Letňany, konkrétně pak na Prosecké ulici mezi zastávkami Kundratka a Kelerka. Plán už před časem schválilo vedení dopravního podniku.

Elektrobus bude díky dobíjení v kopci schopný delšího dojezdu i v místech, kde v náročnějších úsecích potřebuje více „šťávy“. Část trasy proto pojede napojený na troleje.

Největší výhodou je jeho rychlost a ekonomičnost. Město nebude muset stavět drahou infrastrukturu, dráty nebudou překážet tam, kde nejsou potřeba. „Samotné postavení trolejového vedení by zabralo jen zhruba měsíc,“ uvedl Šurovský.

Kdy experiment začne, není jasné. Postavení trolejového vedení v Prosecké ulici v současné době brzdí propad silnice na nedaleké Vysočanské estakádě. Stavební práce by zkomplikovaly už tak složitou dopravní situaci.

Komentáře

Hlavní zprávy

K létu patří nejen dovolená, ale také víc sexuálních hrátek. Pozor na pohlavní choroby!

vydáno 1. srpna 2021  6:00

Volnější oděv, víc odhalená, často do bronzova opálená těla. Letní období víc podněcuje erotickou fantazii. „Všiml jsi si, kolik těch našich holek chodí...  celý článek

My nic, my muzikanti. Agentura stojany nevlastní, majitelé konstrukcí jsou totiž jinde

vydáno 31. července 2021  11:11

Radnice v pražských Kunraticích likvidovala načerno postavené reklamní stojany na katastrálním území městské části. Nespokojení nejsou jen kunratičtí...  celý článek

Jsou seriály ze světa Marvelu zbytečné? Po Lokim už nikoliv

Strážce streamu
vydáno 30. července 2021  14:00

STRÁŽCE STREAMU Psát Strážce streamu o letošních marvelovských seriálech nemá smysl, protože si své fandy a pochvalné kritiky bez problému najdou tak jako tak. Tohoto...  celý článek

Politické trafiky na Žižkově nerozdávají. Radnice Prahy 3 se opět chlubí nejmenším rizikem korupce

vydáno 30. července 2021  6:00

Antikorupční webová platforma Hlídač státu letos opět udělovala vysvědčení městským samosprávám. Úspěch opět slaví radnice třetí městské části. Transakce...  celý článek

Vaše fotky z Prahy