metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 30 °C

Neděle, 18. srpna 2019. Svátek má Helena.
Nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 11 dobíjí baterie ve stanici Želivského pomocí...
Dalších 5 fotografií v galerii
Nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 11 dobíjí baterie ve stanici Želivského pomocí pantografového sběrače. | foto: Archiv DPPMetro.cz

Budoucnost MHD není jen metro D, ale i elektrobus s pantografem

24. listopadu 2016  11:35 Robert Oppelt
Dlouho to vypadalo, že trolejbusy jsou uzavřenou kapitolou pražské hromadné dopravy. Technický pokrok ale znovu dává šanci těmto strojům, tedy jejich moderním nástupcům, elektrobusům.

Jaká je historie trolejbusů?

  • V roce 1936 se mohli první lidé v Praze svézt trolejbusem. Právě hlavní město bylo první, které tento dopravní prostředek v zemi zavedlo.
  • Pro první linku byla zvolena trať od Střešovické vozovny přes Ořechovku, Bořislavku a Hanspaulku k Matěji.
  • V 60. letech dosáhla v Praze trolejbusová doprava svého vrcholu. Celkem 123 trolejbusů vozilo na deseti linkách více než 48 milionů cestujících ročně.
  • Od té doby se však od trolejbusů postupně opouštělo, poslední vyjel v noci z 15. na 16. října v roce 1972.
  • Na definitivní zrušení trolejbusů měla hlavní vliv levná ropa ze SSSR, díky které byly upřednostňovány autobusy.

Dojezd by mělo prodloužit právě dobíjení z troleje na problematických místech. „Cestou do kopce se totiž spotřebuje nejvíce energie. Hledáme možnosti, jak co nejvíce zvýšit dojezd elektrobusů,“ uvedl pro Lidovky.cz Jan Šurovský, technický ředitel dopravního podniku.

Fotogalerie

Něco podobného už dopravní podnik nějaký čas zkouší na Želivského, kde testuje elektrobusy na lince 213. Pomocí pantografu se stroje dobíjí z tramvajové sítě na konečné. Dobití zcela vybité baterie trvá přibližně hodinu. Pokud ale stroj uvázne někde v zácpě, nestihne se dobít před další cestou a musí za něj zaskočit neekologický autobus.

Právě problém s dobíjením by měla pokusně vyřešit necelý kilometr dlouhá trolej, která vyroste v kopci vedoucím na Prosek. Testovací trolejová trasa vyroste mezi Palmovku a Letňany, konkrétně pak na Prosecké ulici mezi zastávkami Kundratka a Kelerka. Plán už před časem schválilo vedení dopravního podniku.

Elektrobus bude díky dobíjení v kopci schopný delšího dojezdu i v místech, kde v náročnějších úsecích potřebuje více „šťávy“. Část trasy proto pojede napojený na troleje.

Největší výhodou je jeho rychlost a ekonomičnost. Město nebude muset stavět drahou infrastrukturu, dráty nebudou překážet tam, kde nejsou potřeba. „Samotné postavení trolejového vedení by zabralo jen zhruba měsíc,“ uvedl Šurovský.

Kdy experiment začne, není jasné. Postavení trolejového vedení v Prosecké ulici v současné době brzdí propad silnice na nedaleké Vysočanské estakádě. Stavební práce by zkomplikovaly už tak složitou dopravní situaci.

Komentáře

Hlavní zprávy

Musel jsem takříkajíc objevit domov skrze pobyty v zahraničí, říká umělec

Mladý umělec Josef Zlamal má do 1. září výstavu svých obrazů v Galerii U...
vydáno 18. srpna 2019  6:06

Mladý umělec Josef Zlamal má do 1. září výstavu svých obrazů v Galerii U Betlémské kaple. Rozpovídal se i o netradiční technice a materiálech.  celý článek

Autobusy na Zličíně čekají škatulata. Může za ně děravá vozovka

Dopravní omezení během první etapy oprav na autobusovém nádraží Zličín.
vydáno 17. srpna 2019  6:00

V pondělí se začnou v prostorách autobusového terminálu na Zličíně dít nemalé změny. Kvůli opravě povrchu, který je podle dopravního podniku již ve velmi...  celý článek

Stojící autobus se spuštěným motorem? Je to na pokutu

Ilustrační snímek
vydáno 17. srpna 2019  5:34

Česká města dusí autobusy čekající na turisty. Za to hrozí pokuta 2500 korun.  celý článek

Do spící metropole jsme vyrazili s odhodláním nikoho nepotkat

Hradčanské náměstí bez turistů je zážitek nejen pro fotku.
vydáno 16. srpna 2019  17:07

Představa prázdného Staroměstského náměstí, Karlova mostu nebo snad nádvoří Pražského hradu se zdá jako absolutní nesmysl. Věřte, že se to však každodenně...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám