metro.cz

Počasí v Praze

19 °C / 29 °C

Pátek 19. července 2024. Svátek má Čeněk

Elektroaut v Česku přibývá, lidé ale kupují také do zásoby klasiku na benzin a naftu

  5:03
Budeme jezdit spíše na baterky, nebo na tekutý vodík? Budoucnost mobility je ještě otevřená. Lidé se chovají racionálně. Počítají s tím, že auta na fosilní paliva časem dost zdraží.

Další 1 fotografie v galerii
U elektroojetiny nemusí nižší kapacita baterie vadit. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Martin Pajer, šéf společnosti Cebia, která se zabývá ověřováním historie ojetých automobilů, nepokrytě přiznává, že pohon aut na elektrické baterie je cesta do pekel. „Já se tímhle názorem nijak netajím,“ říká Pajer důrazně. Politika podle Pajera předběhla fyziku. Z hlediska byznysu, kterým se jeho společnost zabývá, však vidí celou problematiku i z jiných úhlů.

Bouračka se podepíše také na autobaterii
„Elektromobily se v současnosti do Česka hodně dovážejí individuálně. Mohu odpovědně říci, že riziko, že takový vůz bude v minulosti nějakým způsobem havarovaný, je až šedesátiprocentní,“ upozorňuje ředitel prověřovací firmy. Ne že by na trhu nebylo dost ojetin, kdy jejich majitelé při prodeji zatají větší, ale i menší bouračku.

Pro počtáře

  • Až 240 tun zeminy se všemi potřebnými surovinami je potřeba pro výrobu baterie pro elektroauto s dobrým dojezdem.
  • Další tuny spolknou materiály nutné k výrobě karoserie a dalších dílů vozu o váze asi dvě tuny.
  • Připomeňme, že legendární Tatra 148 uvezla až 13 tun nákladu. Surovinu pro uvedenou autobaterii by muselo odvézt více než 13 tatrovek stoosmačtyřicítek.

U elektroaut je riziko, že při kolizi byla nějak poškozena i baterie, která je pro provoz vozidla zcela zásadní, ovlivňuje hlavní hodnotu – dojezd. Nákup elektroautomobilu přes individuální inzerát proto skýtá poměrně velké riziko, že kupec nemá dost možností, jak si reálný stav tohoto důležitého autodílu spolehlivě ověřit. Jak Pajer připomíná, stáčení počitadel ujetých kilometrů se nevyhýbá ani elektroautům.

Nakupujeme do zásoby?
Co se však v posledním období projevuje, to je zájem o ojeté vozy s benzinovým nebo naftovým pohonem. Dokud jsou a dokud nejsou extrémně drahé, na přechodnou dobu, než se definitivně přestanou vyrábět, si je lidé pořizují. Zákaz by měl v Evropské unii platit od roku 2035.

„Ověřujeme si to zpětnou vazbou mezi zákazníky, deklarují to při nákupu,“ popisuje situaci na trhu ojetin Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti Aures Holding, pod kterou spadá síť autobazarů AAA Auto.

„Áčka“ se ale současně snaží nástup elektromobility zachytit, například důkladnou revizí původu a servisní historie elektrovozidel, včetně reálného stavu baterií. Prodejní praxe ale ukazuje, že se sníženou kapacitou ojetého elektromobilu si všichni zákazníci až tolik hlavu nelámou. Je-li vůz za rozumnou cenu, nevadí jim, že z původní vzdálenosti 250 je auto na nějakých osmdesáti kilometrech dojezdu. „Pokud chce majitel používat automobil jen po městě, spokojí se s nižší kapacitou,“ říká Topolová. Na druhou stranu panují kolem životnosti autobaterií časté mýty. Zkušenosti například s ojetými teslami ukazují, že kapacitu baterie si drží i auta s vysokým nájezdem kilometrů a relativně stará.

Soukromníci i firmy napůl
Jako rapidně rostoucí segment trhu hodnotí elektrická vozidla i další velký prodejce, Auto ESA. „Elektroauta stále patří mezi minoritu v rámci prodeje ojetin. V loňském roce jsme prodali necelých 100 elektroaut. Je pravda, že procentuálně se jedná o nejrychleji rostoucí segment, který narostl o stovky procent,“ vypočítává mluvčí společnosti Filip Kučera, mluvčí Auto ESA. Téměř padesát procent kupujících tvoří fyzické osoby, což je razantní změna oproti předchozím letům, kdy byl podíl fyzických osob až osmdesát procent.

„U všech nabízených elektroaut udáváme a poskytujeme nezávislé a certifikované měření aktuálního stavu kapacity baterie, které provádí autorizované servisy dané značky,“ doplňuje mluvčí Auto ESA.

Výraznějšímu prodeji elektromobilů pomohlo několikeré snížení cen vozů Tesla v posledních měsících. V bazarech se ale ceny menších vozů drží na půl milionu korun, těch větších a luxusnějších na milionu.

Co v Česku letí

  • Ikonou v elektromobilitě se stala americká Tesla. Češi se ale v ojetinách orientují i na další a levnější vozy.
  • Oblíbené jsou malé škodovky e-Citigo, které se však již nevyrábějí.
  • Menší zájem směřuje k BMW i3 nebo VW e-Golf.
  • Stálicí v prodejích ojetin jsou různé verze Nissanu Leaf. AAA AUTO, AUTO ESA

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Kina pod širákem mají zvláštní atmosféru. Víme, kde v metropoli zažít pravou letní pohodičku

vydáno 19. července 2024  5:36

Možností, kde o prázdninách mrknout na film, jsou v Praze desítky. Pár tipů na letní kina má i deník Metro. Náš výběr nabízí klasiky pro velký počet...  celý článek

Mladí nepracují efektivněji, jen v práci nechtějí strávit celý život

vydáno 18. července 2024  19:46

Čtyřdenní pracovní doba se v Evropě stává trendem. Svým zaměstnancům ji nabízejí například firmy na Islandu, v Belgii, Švýcarsku nebo Německu. V Česku se...  celý článek

Zastávky na znamení plošně zavedli před třemi týdny. PIDiatr Vondráček je ale ne vždy stíhá hlásit

vydáno 18. července 2024  14:52

„Pro výstup stiskněte tlačítko.“ Tuhle hlášku slýchávají cestující v pražských autobusech a trolejbusech od konce minulého měsíce častěji, než by možná...  celý článek

Zvířata na Facebooku frčí víc než pervitin. Jaké jsou nejbizarnější zásahy pražských strážníků?

vydáno 18. července 2024  11:00

Připravili jsme přehled nejbizarnějších zásahů strážníků. V létě si máknou i kvůli nepozorným chovatelům. Co byste třeba udělali, kdybyste viděli zalézat...  celý článek