metro.cz

Počasí v Praze

19 °C / 29 °C

Pátek 19. července 2024. Svátek má Čeněk

Lidé ztrácejí k autu emoční vazby, říká provozní ředitel carsharingové společnosti

  16:46
„Nabízíme přes 1500 vozů a 300 modelů aut. Od malých městských aut přes klasické sedany, kombíky a luxusní limuzíny až po užitkové dodávky či prázdninové karavany,“ říká deníku Metro provozní ředitel platformy HoppyGo Brian Koslowski.
Brian Koslowski. | foto: Archiv

V minulosti jste se spojili s konkurencí, záštitu nad vámi drží automobilka a vlakový přepravce. Jak to všechno je?
Ano, současné HoppyGo vzniklo sloučením se SmileCar. Majoritním akcionářem je Škoda Auto DigiLab a minoritním Leo Express. Obě společnosti vidí velký potenciál ve sdílené mobilitě a vedle toho také v multimodální přepravě. Ta spočívá v chytré kombinaci jednotlivých dopravních prostředků pro co nejpohodlnější přepravu do dané destinace.

Vlastnictví auta přestává být atraktivní, což vám musí nahrávat. Pozorujete tento trend?
Rozhodně. Lidé se chovají čím dál ekonomičtěji a mobilitu začínají vnímat jako službu, kterou si platí tehdy, když ji potřebují. U P2P carsharingu oceňují tu bezstarostnost a flexibilitu – mohou si pro každou příležitost půjčit auto, které je nejvhodnější. Když potřebují odstěhovat skříň, půjčí si dodávku, když jedou na dlouhou obchodní cestu, k dispozici mají širokou nabídku pohodlných limuzín, a na letní dovolenou si přes HoppyGo půjčí prostorného kombíka nebo třeba karavan. Dá se říci, že auto se nevyplatí vlastnit, pokud ujedete méně než deset tisíc kilometrů ročně. S vlastním vozem jsou totiž spojené mnohé náklady a tím rozhodně není myšleno jen projeté palivo.

Jak si Češi stojí ve vzájemném půjčování aut například s jinými státy Evropy?
Dle nedávné studie KPMG u nás pociťuje emoční pouto k automobilu zhruba stejné procento lidí jako v Rakousku, Německu a Francii. Přibližně 40 % Čechů k automobilu žádnou citovou vazbu necítí a 60 % lidí by bylo ochotných své auto za peníze sdílet s ostatními. Mnozí si totiž již uvědomují, že 95 % času stojí automobil bez užitku na ulici. Pohled na automobil a jeho vlastnictví se rozhodně vyvíjí a stále méně lidí vnímá auto jako objekt, který třeba demonstruje nějaké společenské postavení. Takové vidění světa je již částečně překonáno a lidé přestávají mít potřebu své postavení měřit množstvím a hodnotou nakoupených věcí.

Jak vypadá váš typický zákazník?
Takových „typických“ druhů zákazníků máme několik. V první řadě je to obyvatel většího města, kde dobře funguje městská hromadná doprava, a daný uživatel tedy auto potřebuje jen občas – při víkendovém výjezdu mimo město, na dovolenou či třeba na odvoz většího nákupu. Takový člověk nepotřebuje auto vlastnit a carsharing se mu vyplatí. Dalším příkladem využití HoppyGo je, že člověk vlastní auto má, ale potřebuje pro konkrétní příležitost vhodnější vůz. Carsharing pak ocení třeba i lidé, kteří mají své auto momentálně v servisu. Významnou skupinou našich uživatelů jsou pak majitelé aut, kteří je naopak půjčují ostatním, protože nechtějí, aby jejich vůz většinu doby stál nevyužitý a jen pasivně konzumoval jejich pracně vydělané peníze. Majitel si může snadno naplánovat, kdy je auto k dispozici ostatním, a jeho půjčováním si snadno přivydělá na jeho provoz.

Na pražském Chodově jste otevřeli pick-up point. Jak funguje a co to je?
Náš první carsharingový pick-up point umožňuje zákazníkům Centra Chodov vypůjčit si vůz a snadno se i s nákupem dopravit. Díky ideální poloze blízko dálnice D1 a zároveň na metru navíc můžou z Centra Chodov odjet na víkend. Jsou zde vyhrazená místa pro zákazníky.

Stalo se vám někdy, že zákazník auto nevrátil?
Něco takového by bylo skutečně extrémní situací. Všichni naši uživatelé prochází schvalovacím procesem a jsou kontrolovány jejich doklady. I na takovou možnost jsme ale připraveni a máme samozřejmě nastaveny mechanismy, jak takovou situaci řešit. Všechna auta jsou v rámci výpůjčky pojištěna, a to i právě proti zpronevěře.

Jak se ostatně Češi chovají jako zákazníci i poskytovatelé aut – je na ně spoleh? Řešíte stížnosti?
Naše zkušenosti potvrzují, že chování řidičů k vozu je u HoppyGo mnohem lepší než v klasické půjčovně. Auto si totiž půjčují dva konkrétní lidé mezi sebou, obě strany navážou určitý vztah a na konci výpůjčky se vzájemně ohodnotí. Průměrné hodnocení uživatelů na naší platformě je 4,89 hvězdy z 5, z čehož je jasně vidět, že valná většina uživatelů má se službou maximálně pozitivní zkušenost, a to jak na straně majitelů aut, tak na straně řidičů. Stížností je naprosté minimum a řeší je kolegové ze zákaznické péče, kteří odvádějí skvělou práci. 

Autor: Petr Holeček Metro.cz

Hlavní zprávy

Kina pod širákem mají zvláštní atmosféru. Víme, kde v metropoli zažít pravou letní pohodičku

vydáno 19. července 2024  5:36

Možností, kde o prázdninách mrknout na film, jsou v Praze desítky. Pár tipů na letní kina má i deník Metro. Náš výběr nabízí klasiky pro velký počet...  celý článek

Mladí nepracují efektivněji, jen v práci nechtějí strávit celý život

vydáno 18. července 2024  19:46

Čtyřdenní pracovní doba se v Evropě stává trendem. Svým zaměstnancům ji nabízejí například firmy na Islandu, v Belgii, Švýcarsku nebo Německu. V Česku se...  celý článek

Zastávky na znamení plošně zavedli před třemi týdny. PIDiatr Vondráček je ale ne vždy stíhá hlásit

vydáno 18. července 2024  14:52

„Pro výstup stiskněte tlačítko.“ Tuhle hlášku slýchávají cestující v pražských autobusech a trolejbusech od konce minulého měsíce častěji, než by možná...  celý článek

Zvířata na Facebooku frčí víc než pervitin. Jaké jsou nejbizarnější zásahy pražských strážníků?

vydáno 18. července 2024  11:00

Připravili jsme přehled nejbizarnějších zásahů strážníků. V létě si máknou i kvůli nepozorným chovatelům. Co byste třeba udělali, kdybyste viděli zalézat...  celý článek