Využívá jak silnici, tak oficiální cyklotrasy a cyklostezky. Horský průvodce a lyžařský instruktor v Alpách kvůli uzavřené Evropě vyměnil lyže a pohorky za nákladní kolo s elektrickým příšlapem. Rozváží balíky z depa společnosti DHL na pražském Chodově po sídlišti Jižní Město, zajíždí až do Kunratic, případně na Libuš.
„Baterie vydrží tak šedesát kilometrů, záleží, jestli najezdím víc do kopce, nebo po rovinkách, i na tom, kolik toho vezu,“ říká kurýr žlutého cargo kola. Je jedním z desítek pražských cyklistů, kteří usedají denně na elektrokola s nákladním prostorem. Tento druh dopravy prožívá v současnosti obrovský rozvoj. Především ve městech. Jednak je stoprocentně bezemisní a také se kolo mezi auty proplete k cíli rychleji než auta stojící v kolonách.
Metráky i kilometry
|
Vinařské kolo i šlapací taxi pro seniory
„Momentálně máme tři značky takových kol,“ říká Josef Haspeklo z brněnských Cyklospecialit. V Brně zatím cargo kola neletí tak jako třeba v Praze, ale zájem se prý pomalu zvyšuje. Začínají je využívat drobní podnikatelé. „Co vím, jeden hospodský si s takovým kolem jezdí pro sudy s pivem. Také jeden francouzský vinař, který v Brně prodává vína, na cargo kolu rozváží své lahve nejen po městě, ale i za město. Ten dokonce auto prodal a využívá právě jen kolo, na kterém má speciální brašny na lahve,“ popisuje brněnské trendy Josef Haspeklo.
O co je prý v Brně zájem, to jsou kola s názvem Taxi, která slouží k přepravě osob. Požadavky směřují právě na úpravu s elektrickým příšlapem, protože Brno není rovina, jako například Hradec Králové nebo Poděbrady. „Pořizují je buď domovy pro seniory, různé služby pro tyto domovy, nebo nadace. Využívají je, aby mohly vozit méně pohyblivé staré lidi na výlety, někam na vyhlídky, kam by se jinak tito lidé sami nedostali,“ říká Haspeklo.
Kdysi rarita, teď normál
Ještě před pár lety rozvážel Adrian s jedním ze tří nákladních elektrokol především obědy v centru Prahy. Dovezl je na Václavské náměstí, kam si pro krabičky s jídlem přišli buď rovnou klienti, nebo obědy vyzvedli poslíčci na běžných kolech a rozvezli je do blízkého okolí. Společnost Messenger je začala v hlavním městě využívat i pro balíky a další zásilky jako první.
Teď se s nákladními koly, kvůli zvyšujícímu se zájmu o nákupy on-line a doručování až domů či do práce, roztrhl doslova pytel. Magistrát dokonce zkušebně vybudoval pod magistrálou na Florenci depo pro více zásilkových služeb. Cargo kola (nebo i pěší kurýři) odtud rozvážejí po centru města zásilky, které sem dopoledne navozí dodávky. Zdá se, že se ze zkušební základny stane stálá, neboť zájem je obrovský.
Koronavirus to rozjel
Už jako student ČVUT přemýšlel Jiří Štrupl o budoucnosti cyklodopravy. Teď spolu s kolegy ze studií provozují firmu Cargobikes a nákladní šlapací kola vyrábějí. „Kola mohou klidně převzít více než čtyřicet procent přepravy zásilek po městech, kterou dosud zajišťují auta,“ říká Štrupl. Nezůstalo jen u výroby, během epidemie spojili výrobu i se zásilkovými službami. Teď přiznávají, že i je obliba a zájem o tento druh dopravy a přepravy zaskočily, a v dobách, kdy mnozí naříkají nad ekonomickým propadem, oni jsou na tom opačně. „Přiznáváme, že nevíme, kam dřív skočit, i my sami už musíme nejen vyrábět, ale taky shánět po světě anakupovat cargo kola, protože bychom jinak nestíhali zakázky,“ vysvětluje Štrupl. Je obrovská poptávka po celých kolech i po náhradních dílech. Teď jim například přibyla rozvážka pro internetový obchod Alza.
Před rokem vyrobili měsíčně jednotlivé kusy. Teď to jsou desítky kol nejrůznějších typů – s jednou nebo dvěma „bednami“, krátké i dlouhé provedení. Lidé požadují ipřipojení nákladního přívěsu a další úpravy. Nepořizují si je jenom firmy, ale i soukromé osoby. „Rodiče dopravují děti do školy, kvůli vysokým nákladům se zbavují osobních aut a vystačí si s cargo kolem,“ doplňuje Jiří Štrupl.
Až šest dětí
|