Krize nikdy není absolutní. Pokud klesá výstavba nových domů, roste prodej secondhandových bytů. Když je ekonomika v útlumu, vyhledávají zákazníci levnější zboží. Automobilový trh je toho odrazem. Levnější nové, nebo za stejné peníze luxusnější ojeté? Na českém trhu jsou momentálně podle zjištění Lidových novin už jen čtyři auta, která lze pořídit těsně pod 300 tisíc korun. Vede to k tomu, aby za stejné peníze lidé kupovali ojetiny?
„Vzhledem k velmi omezené nabídce levných nových vozidel s cenou do tří set tisíc korun se řada zákazníků obrací právě na prodejce ojetin. Raději sáhnou po dvou až tříletém voze s lepší výbavou ve vyšší třídě. V současnosti je to u nás také nejpoptávanější skupina vozidel,“ přibližuje Filip Kučera, ředitel marketingu bazaru Auto ESA.
Podobné poznatky mají i v největším autobazarovém řetězci Aures Holdings, pod který spadají pobočky AAA Auto. „Třísettisícových nových modelů je ale na trhu tak málo, většina nejlevnějších vozů se pohybuje až kolem čtyř set tisíc korun a této ceně se u nás blíží i prodeje mnohých ojetin,“ vypočítává Petr Vaněček, provozní ředitel holdingu. Vaněček potvrzuje, že stagnace trhu s novými auty a především ekonomický útlum přivádí do prodejen ojetin stále víc zákazníků. Letos „áčka“ očekávají sto tisíc prodaných vozů. Ředitel přiznává, že inflace a snaha šetřit směřují zákazníky spíše do levnějšího segmentu, který v Aures Holdings obstarává divize autodiskontních vozů. Ta přispívá k růstu prodejů. „Mainstreamem jsou u nás ovšem vozy od 200 do 250 tisíc korun. Potom i ty levnější v rozmezí 100 až 150 tisíc korun,“ vysvětluje provozní ředitel Vaněček. Posledně jmenovanou cenovou kategorii žádné krize neovlivňují.
To platí i v případě Auto ESA. „Skupinou, která zažívá opětovný zájem, je dieselový kombík s cenou do 150 tisíc korun,“ říká Kučera. Uznává, že takové vozy mají už leccos za sebou, přesto i v této kategorii lze najít kvalitní vozy. „Tento zájem je na úkor tříválcových benzinových hatchbacků, kde přece jenom motory při nájezdu 150 tisíc kilometrů a více mají horší pověst než dieselové motory,“ připomíná Filip Kučera.
Ojetá versus nová
|