metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Letiště. Více parkovacích míst, rychlejší odbavení, z centra bez přestupů. Přijedou i archeologové

  15:44
Přísahat čestné skautské ministři dopravy a financí ještě nechtějí, ale v roce 2030 bychom se mohli projet vlakem na Letiště Václava Havla.

Další 2 fotografie v galerii
Terminál číslo 1, který slouží k odletům mimo schengenský prostor, by měl být v blízké budoucnosti využitý i pro „schengenské“ odlety. | foto: MAFRA

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr financí Zbyněk Stanjura potvrzují, že rozšíření a modernizace důležitého dopravního uzlu . Letiště Václava Havla - je na žebříčku vládních priorit hodně vysoko. Sen, o kterém se hovoří už přes třicet let, by se mohl končeně zhmotnit.

Bude to tvrdý středoevropský boj o pasažéry
“Jeden z úseků vlakové trati Praha– Kladno, která povede přes letiště, se už začal budovat,“ potvrzuje ministr dopravy Kupka.

Rychlé a pohodlné spojení z letiště a na letiště je jedním z klíčových řešení pro to, aby do několika let zvládlo největší pražské letiště přes dvacet milionů odbavených pasažérů ročně (viz box dole). „Ty počty vycházejí z mezinárodních rozborů o rozvoji letecké dopravy a reagujeme na to nejen my, ale i okolní letiště ve střední Evropě,“ vysvětluje Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha. Vídeňské letiště se připravuje zřejmě na rozšíření Terminálu 3, Varšava by chtěla odbavovat v příštích letech 40 milionů cestujících, na dvojnásobek současné kapacity chce rozšířit provoz Krakov, podobné plány zpracovávají v Budapešti a v Mnichově.

„Samozřejmě jsou mezi těmito městy i naši konkurenti, i když například Varšavu chápeme spíše jako tranzitní uzel,“ říká Pos. Věří však, že se Letišti Praha podaří nejen všechnu modernizaci uskutečnit, ale i zvládnout další miliony nových turistů z Česka a hlavně z ciziny. „Pro cizince je Praha atraktivní jako cílová destinace,“ dodává Pos.

Ministr dopravy Kupka přiznává, že je doba, kdy si silně konkurují letecká, vlaková i silniční doprava. „Musíme rozvíjet celou dopravní infrastrukturu, v případě pražského letiště je zásadní jeho napojení na moderní železnici i další komunikace, abychom v evropské konkurenci obstáli,“ říká Kupka.

Elektroniku už vybalovat nebudeme
K tomu, aby letiště zvládlo odbavit plánované počty turistů – za hodinu až dvakrát více než nyní, přispěje i nová technika. „Už nebude například nutné vytahovat elektroniku ze zavazadel, stejně tak lahve s pitím. Nové rentgeny na principu tomografie to zvládnou bez nutnosti vybalování,“ popisuje některé z novinek Martin Kučera, výkonný ředitel pro letecký provoz Letiště Praha. Odbavení by měla urychlit i možnost zarezervovat si na internetu konkrétní čas kontroly a Terminál 1, odkud se cestuje mimo schengenský prostor, se chystá na samoobslužné odbavování, jako je tomu u Terminálu 2.

Parkování se zlepší i pro letištní zaměstnance
Kromě již zmiňovaného vlakového spojení se buduje už i trolejbusová trať z Veleslavína, tu by měly obsluhovat vozy o kapacitě kolem 170 cestujících. V blízkosti obou hlavních terminálů postaví letiště nový parkovací dům. Současná kapacita na Letišti Václava Havla je 6500 míst, měla by se zvýšit na deset tisíc.

„Není to proto, že bychom chtěli konkurovat velkým parkovacím plochám pro dlouhodobější stání v okolí letiště,“ říká Jiří Pos. Stávající parkovací plochy částečně využívají i zaměstnanci letiště, což odebírá parkovací plochu pro komerční parkování.

Další novinky se odehrají v rámci vnitřních prostor Terminálů 1 a 2. Počítá se s postupným vybudováním a otevřením patnácti provozoven občerstvení a sedmi obchodů. Letiště by tak chtělo nabídnout pasažérům podobné obchodní zóny jako na jiných světových terminálech. Momentální plocha obchodů a restaurací zabírá 11 tisíc metrů čtverečních, naroste až na 16 tisíc metrů.

Víc klidu bude k dispozici i v saloncích. Z 2100 metrů čtverečních se jejich plocha zpětinásobí. Na přespání přibude i 220 hotelových pokojů k současným 380.

Srdcem je Praha. Menší letiště jsou spíš dovolenková

  • V České republice je přes sto letišť pro civilní i vojenská letadla. Nejvíc jich má Praha, a to tři.
  • Mezinárodních leteckých terminálů je šest. Kromě Prahy lze létat do ciziny ještě z Brna, Ostravy, Karlových Varů, Pardubic a Českých Budějovic.
  • Pardubické a českobudějovické letiště sloužily původně československé, respektive české armádě. Někde je částečně provoz kombinovaný.
  • Až na výjimky slouží regionální letiště k charterovým letům během dovolenkové sezony do vybraných turistických destinací.
  • Krajská letiště jsou ale většinou v ekonomické ztrátě, dotují je jednotlivé kraje.
  • Počet odbavených pasažérů se například v Brně pohyboval v posledních letech kolem půl milionu, v Ostravě jsou přibližně na polovině.
  • Cílová kapacita odbavených cestujících Letiště Praha do roku 2030 je zatím 21,7 milionu cestujících. Nyní se tu odbavuje něco mezi 12 až 14 miliony pasažérů. Největší letecký terminál v České republice vychází při plánování vyšší kapacity nejen z toho, že se čísla blíží době před covidem, ale obecně i z rostoucího zájmu o leteckou dopravu ve světě. Podobně rostou i letiště v okolí Česka.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek