Ministr dopravy Martin Kupka a ministr financí Zbyněk Stanjura potvrzují, že rozšíření a modernizace důležitého dopravního uzlu . Letiště Václava Havla - je na žebříčku vládních priorit hodně vysoko. Sen, o kterém se hovoří už přes třicet let, by se mohl končeně zhmotnit.
Bude to tvrdý středoevropský boj o pasažéry
“Jeden z úseků vlakové trati Praha– Kladno, která povede přes letiště, se už začal budovat,“ potvrzuje ministr dopravy Kupka.
Rychlé a pohodlné spojení z letiště a na letiště je jedním z klíčových řešení pro to, aby do několika let zvládlo největší pražské letiště přes dvacet milionů odbavených pasažérů ročně (viz box dole). „Ty počty vycházejí z mezinárodních rozborů o rozvoji letecké dopravy a reagujeme na to nejen my, ale i okolní letiště ve střední Evropě,“ vysvětluje Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha. Vídeňské letiště se připravuje zřejmě na rozšíření Terminálu 3, Varšava by chtěla odbavovat v příštích letech 40 milionů cestujících, na dvojnásobek současné kapacity chce rozšířit provoz Krakov, podobné plány zpracovávají v Budapešti a v Mnichově.
„Samozřejmě jsou mezi těmito městy i naši konkurenti, i když například Varšavu chápeme spíše jako tranzitní uzel,“ říká Pos. Věří však, že se Letišti Praha podaří nejen všechnu modernizaci uskutečnit, ale i zvládnout další miliony nových turistů z Česka a hlavně z ciziny. „Pro cizince je Praha atraktivní jako cílová destinace,“ dodává Pos.
Ministr dopravy Kupka přiznává, že je doba, kdy si silně konkurují letecká, vlaková i silniční doprava. „Musíme rozvíjet celou dopravní infrastrukturu, v případě pražského letiště je zásadní jeho napojení na moderní železnici i další komunikace, abychom v evropské konkurenci obstáli,“ říká Kupka.
Elektroniku už vybalovat nebudeme
K tomu, aby letiště zvládlo odbavit plánované počty turistů – za hodinu až dvakrát více než nyní, přispěje i nová technika. „Už nebude například nutné vytahovat elektroniku ze zavazadel, stejně tak lahve s pitím. Nové rentgeny na principu tomografie to zvládnou bez nutnosti vybalování,“ popisuje některé z novinek Martin Kučera, výkonný ředitel pro letecký provoz Letiště Praha. Odbavení by měla urychlit i možnost zarezervovat si na internetu konkrétní čas kontroly a Terminál 1, odkud se cestuje mimo schengenský prostor, se chystá na samoobslužné odbavování, jako je tomu u Terminálu 2.
Parkování se zlepší i pro letištní zaměstnance
Kromě již zmiňovaného vlakového spojení se buduje už i trolejbusová trať z Veleslavína, tu by měly obsluhovat vozy o kapacitě kolem 170 cestujících. V blízkosti obou hlavních terminálů postaví letiště nový parkovací dům. Současná kapacita na Letišti Václava Havla je 6500 míst, měla by se zvýšit na deset tisíc.
„Není to proto, že bychom chtěli konkurovat velkým parkovacím plochám pro dlouhodobější stání v okolí letiště,“ říká Jiří Pos. Stávající parkovací plochy částečně využívají i zaměstnanci letiště, což odebírá parkovací plochu pro komerční parkování.
Další novinky se odehrají v rámci vnitřních prostor Terminálů 1 a 2. Počítá se s postupným vybudováním a otevřením patnácti provozoven občerstvení a sedmi obchodů. Letiště by tak chtělo nabídnout pasažérům podobné obchodní zóny jako na jiných světových terminálech. Momentální plocha obchodů a restaurací zabírá 11 tisíc metrů čtverečních, naroste až na 16 tisíc metrů.
Víc klidu bude k dispozici i v saloncích. Z 2100 metrů čtverečních se jejich plocha zpětinásobí. Na přespání přibude i 220 hotelových pokojů k současným 380.
Srdcem je Praha. Menší letiště jsou spíš dovolenková
|