metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / -2 °C

Sobota 2. prosince 2023. Svátek má Blanka

Další 2 fotografie v galerii
Terminál číslo 1, který slouží k odletům mimo schengenský prostor, by měl být v blízké budoucnosti využitý i pro „schengenské“ odlety. | foto: MAFRA

Letiště. Více parkovacích míst, rychlejší odbavení, z centra bez přestupů. Přijedou i archeologové

  15:44
Přísahat čestné skautské ministři dopravy a financí ještě nechtějí, ale v roce 2030 bychom se mohli projet vlakem na Letiště Václava Havla.

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr financí Zbyněk Stanjura potvrzují, že rozšíření a modernizace důležitého dopravního uzlu . Letiště Václava Havla - je na žebříčku vládních priorit hodně vysoko. Sen, o kterém se hovoří už přes třicet let, by se mohl končeně zhmotnit.

Bude to tvrdý středoevropský boj o pasažéry
“Jeden z úseků vlakové trati Praha– Kladno, která povede přes letiště, se už začal budovat,“ potvrzuje ministr dopravy Kupka.

Rychlé a pohodlné spojení z letiště a na letiště je jedním z klíčových řešení pro to, aby do několika let zvládlo největší pražské letiště přes dvacet milionů odbavených pasažérů ročně (viz box dole). „Ty počty vycházejí z mezinárodních rozborů o rozvoji letecké dopravy a reagujeme na to nejen my, ale i okolní letiště ve střední Evropě,“ vysvětluje Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha. Vídeňské letiště se připravuje zřejmě na rozšíření Terminálu 3, Varšava by chtěla odbavovat v příštích letech 40 milionů cestujících, na dvojnásobek současné kapacity chce rozšířit provoz Krakov, podobné plány zpracovávají v Budapešti a v Mnichově.

„Samozřejmě jsou mezi těmito městy i naši konkurenti, i když například Varšavu chápeme spíše jako tranzitní uzel,“ říká Pos. Věří však, že se Letišti Praha podaří nejen všechnu modernizaci uskutečnit, ale i zvládnout další miliony nových turistů z Česka a hlavně z ciziny. „Pro cizince je Praha atraktivní jako cílová destinace,“ dodává Pos.

Ministr dopravy Kupka přiznává, že je doba, kdy si silně konkurují letecká, vlaková i silniční doprava. „Musíme rozvíjet celou dopravní infrastrukturu, v případě pražského letiště je zásadní jeho napojení na moderní železnici i další komunikace, abychom v evropské konkurenci obstáli,“ říká Kupka.

Elektroniku už vybalovat nebudeme
K tomu, aby letiště zvládlo odbavit plánované počty turistů – za hodinu až dvakrát více než nyní, přispěje i nová technika. „Už nebude například nutné vytahovat elektroniku ze zavazadel, stejně tak lahve s pitím. Nové rentgeny na principu tomografie to zvládnou bez nutnosti vybalování,“ popisuje některé z novinek Martin Kučera, výkonný ředitel pro letecký provoz Letiště Praha. Odbavení by měla urychlit i možnost zarezervovat si na internetu konkrétní čas kontroly a Terminál 1, odkud se cestuje mimo schengenský prostor, se chystá na samoobslužné odbavování, jako je tomu u Terminálu 2.

Parkování se zlepší i pro letištní zaměstnance
Kromě již zmiňovaného vlakového spojení se buduje už i trolejbusová trať z Veleslavína, tu by měly obsluhovat vozy o kapacitě kolem 170 cestujících. V blízkosti obou hlavních terminálů postaví letiště nový parkovací dům. Současná kapacita na Letišti Václava Havla je 6500 míst, měla by se zvýšit na deset tisíc.

„Není to proto, že bychom chtěli konkurovat velkým parkovacím plochám pro dlouhodobější stání v okolí letiště,“ říká Jiří Pos. Stávající parkovací plochy částečně využívají i zaměstnanci letiště, což odebírá parkovací plochu pro komerční parkování.

Další novinky se odehrají v rámci vnitřních prostor Terminálů 1 a 2. Počítá se s postupným vybudováním a otevřením patnácti provozoven občerstvení a sedmi obchodů. Letiště by tak chtělo nabídnout pasažérům podobné obchodní zóny jako na jiných světových terminálech. Momentální plocha obchodů a restaurací zabírá 11 tisíc metrů čtverečních, naroste až na 16 tisíc metrů.

Víc klidu bude k dispozici i v saloncích. Z 2100 metrů čtverečních se jejich plocha zpětinásobí. Na přespání přibude i 220 hotelových pokojů k současným 380.

Srdcem je Praha. Menší letiště jsou spíš dovolenková

  • V České republice je přes sto letišť pro civilní i vojenská letadla. Nejvíc jich má Praha, a to tři.
  • Mezinárodních leteckých terminálů je šest. Kromě Prahy lze létat do ciziny ještě z Brna, Ostravy, Karlových Varů, Pardubic a Českých Budějovic.
  • Pardubické a českobudějovické letiště sloužily původně československé, respektive české armádě. Někde je částečně provoz kombinovaný.
  • Až na výjimky slouží regionální letiště k charterovým letům během dovolenkové sezony do vybraných turistických destinací.
  • Krajská letiště jsou ale většinou v ekonomické ztrátě, dotují je jednotlivé kraje.
  • Počet odbavených pasažérů se například v Brně pohyboval v posledních letech kolem půl milionu, v Ostravě jsou přibližně na polovině.
  • Cílová kapacita odbavených cestujících Letiště Praha do roku 2030 je zatím 21,7 milionu cestujících. Nyní se tu odbavuje něco mezi 12 až 14 miliony pasažérů. Největší letecký terminál v České republice vychází při plánování vyšší kapacity nejen z toho, že se čísla blíží době před covidem, ale obecně i z rostoucího zájmu o leteckou dopravu ve světě. Podobně rostou i letiště v okolí Česka.

Komentáře

Hlavní zprávy

Slibované kontroverze i férovost hledejte jinde! Hra na oliheň: Výzva překonává očekávání

Strážce streamu
vydáno 1. prosince 2023  14:00

STRÁŽCE STREAMU Zbohatni nebo chcípni. Předtím si ale zahraj sérii v tuzemsku většinou neznámých dětských her. A buď v nich nejlepší ze všech. Tohle jednoduché motto se...  celý článek

Čtyři roky s covidem. Rozhovor s epidemiologem Rastislavem Maďarem Poučili jsme se?

vydáno 1. prosince 2023  5:25

Čas šíleně letí. Právě dnes jsou tomu čtyři roky, co v Číně odhalili neslavně proslulý virus covid-19. Deník Metro přináší rozhovor s epidemiologem...  celý článek

Přízračná oblaka páry v Hostivaři dosyčí. Na Vánoce po nich nebude památky

vydáno 30. listopadu 2023  16:59

Žádná díra není pro deník Metro a jeho čtenáře málo významná. Zní to jako nadsázka, ale tento fakt platí zejména tehdy, když se z ní skoro dva roky valí...  celý článek

Je tu prostě příliš mnoho aut. Praha není nakufovací, líčí náměstek primátora Zdeněk Hřib

vydáno 30. listopadu 2023  11:00

Magistrát chystá reformu zón placeného stání. Účinnost nového nastavení systému by měla začít 1. října 2024.  celý článek