Do Štědrého dne zbývá už jen osmnáct dní. Velké e-shopy zažívají útok lidí nakupujících dárky. Letos se opět očekává největší nápor až těsně před Vánocemi. To už ale může být pozdě...
„Zákazníci již dárky objednávají, nicméně největší špičku očekáváme již tradičně týden před Vánocemi. Pokud zákazník zvolí externího dopravce, doporučujeme objednat skutečně nejpozději týden před Štědrým dnem. Co se týká osobního vyzvednutí, tak pokud je zboží skladem, předpokládáme, že zvládneme vydat ještě objednávky z 22. prosince,“ říká mluvčí obchodu Alza Patricie Šedivá.
Kde je třeba brigádníků
|
Na on-line shopu Vemzu.cz doporučují objednat dárky nejpozději 19. prosince. „Při nákupu do tohoto data garantujeme doručení do Vánoc po celé České nebo Slovenské republice, pro objednávky mezi 19. a 23. prosincem do 12 hodin garantujeme doručení na naši výdejnu v Praze, kterou teď otevíráme,“ komentuje mluvčí Vemzu.cz Barbora Opletalová.
Co se týče podání balíků s dárky na České poště, také zde je nastaveno jako nejzazší datum úterý 19. prosince. Mluvčí pošty Matyáš Vitík potvrzuje, že pro předvánoční provoz shání tato instituce zhruba tři tisíce brigádníků.
„S náborem jsme začali již na přelomu září a října. Náborová akce probíhá, oproti loňskému možnému maximu pro brigádníky, což bylo 110 korun za hodinu, jsme tuto částku zvedli až na 145 korun za hodinu,“ upřesňuje Vitík.
Nábory jsou v plném proudu také u Euronics. „Posilujeme směny na skladě, kde se sezonní zaměstnanci věnují zejména balení zboží k přepravě. Získat kvalitní brigádníky je ale stejně těžké jako získat kvalitní stálé zaměstnance. Najímat musíme samozřejmě i pracovníky z jiných zemí, kde je častým problémem jazyková bariéra,“ prohlašuje mluvčí Euronics Lenka Mastešová.
Ve společnosti DHL Express jsou na zvýšený počet zásilek před Vánocemi připraveni. „Delší lhůtu pro dodání zásilek nepředpokládáme, a naši zákazníci tak mohou počítat se standardní dobou doručení v rámci České republiky i Evropy, což je obvykle jeden pracovní den. Zákazníci však musí brát v potaz dobu na celní proclení a zvýšený zájem celních úřadů o dovážené zboží, který může způsobit zdržení,“ uvádí mluvčí DHL Kateřina Zrcková.
Do skladů potřebují nyní další pracovníky také na Vemzu.cz či u společnosti Kasa.cz. „Tradičně posilujeme v předvánoční sezoně počty zaměstnanců, a to zejména na skladech, prodejnách a v centru péče o zákazníky. Nábor pracovníků probíhá již několik týdnů, budeme je potřebovat do poloviny ledna příštího roku. Není výjimkou, že v předvánočním období pomáhají na našich skladech i zaměstnanci zlínské centrály, čímž se navíc snažíme posílit i týmového ducha,“ dodává k tomuto období ředitelka komunikace Kasa.cz Andrea Čižmářová.
Tomáš Poucha: Myslím, že nás čeká bolavé období plné stížnostíŘeditel Marketingového institutu Tomáš Poucha očekává, že letošní velké množství dárků může při doručování ovlivnit lidský faktor. Pro Metro hovořil také o důsledcích. Jak dopadne doručování o letošních Vánocích? Myslíte, že firmy dodají všechny dárky včas? Obávám se, že letos nás čeká velmi bolavé období plné stížností a nespokojenosti kvůli dopravě. Všude se tvrdí, že nejsou lidi. Teď uvidíme v přímém přenosu, co to znamená. Nemyslím, že bude problém s tím, že by zásilky chodily špatně, to mají prodejci dobře nastavené a jejich systémy to zvládnou. Problémy budou tam, kde má nastoupit lidský faktor. Donáška, vyzvedávání, zpoždění, jednání, omluvy – zkrátka všechno, co ovlivňuje zákaznickou zkušenost a co je vidět a cítit. Stále více lidí nakupuje on-line. Kdy by měli pořídit dárky na Vánoce? Podle zpráv na sociálních sítích se zdá, že už to začíná, už teď si řada lidí stěžuje na dopravu a to ještě zdaleka nezačalo to nejhorší. Lidé už celkem přijali nákupy on-line za své a budou nakupovat více než dříve. Letos se však budou muset obrnit trpělivostí a myslím, že není rozumné čekat na poslední chvíli. Letos totiž rozhodně nebudou všechny dárky pod stromečkem včas. Kdo nese vinu za to, že nepřišel dárek včas? Jak by tomu měly firmy předejít? Prodejci by se na situaci měli také připravit a rozhodně se nedistancovat od svých dopravců. Zákazníkovi je úplně jedno, že chyba není u prodejce. Pokud nebude mít dárky včas, bude křičet na toho, kdo mu to slíbil. Myslím, že je třeba si to u dopravců maximálně hlídat a k tomu mít skvěle připravené eskalační scénáře, krizovou komunikaci, cesty a způsoby případné kompenzace a rozhodně upravit komunikaci se zákazníkem. Otevřeně s ním o všem mluvit dopředu, ne když už je rozčílený a vzteky nevidí a neslyší, to je může přijít pěkně draho. |