Každý Čech letos plánuje, že pod vánoční stromeček dá v průměru šest dárků. Dvě třetiny z nás se domnívají, že za radost pro druhé nechají v kamenných nebo internetových obchodech maximálně pět tisíc korun.
Koukáme na cenu2/3 Pro takové množství českých zákazníků platí, že se při výběru vánočních dárků orientují nejdřív podle ceny. Téměř čtyři pětiny si myslí, že dárek by měl být i praktický. Deset procent českých mužů nebude letos dárky kupovat nebo nechá jejich pořízení na jiných. |
Jenže nakonec se nechají strhnout atmosférou obchodů a celého předvánočního období natolik, že utratí až o sto procent víc. Důvod? Chtějí svým blízkým udělat radost a více zaplatí i proto, aby dopřáli obdarovanému něco, co by si on sám nepořídil. Pokud letos hodlá podle zjištění serveru Zboží.cz průměrná čtyřčlenná rodina utratit za všechny dárky asi 13 tisíc korun, dá se očekávat, že ve skutečnosti to bude až 26 tisíc korun.
Nejsledovanějšími položkami při letošních předvánočních nákupech ale nebude spotřební zboží, nýbrž potraviny. Jejich cena totiž letos zákazníky zajímá výrazně víc než jindy. Mohou za to extrémní výkyvy cen másla, smetany a vajec. Jejich ceny se proti loňským Vánocům zvýšily až o čtyřicet procent. Právě to vede k tomu, že na internetových srovnávačích cen nyní nejvíc sledují pohyb cenu potravin.
Podle Zuzany Štěpánkové, produktové manažerky portálu AkcniCeny.cz, který sleduje asi sedm desítek obchodních řetězců, nejvíc pozornosti se začíná už nyní soustřeďovat na slevové akce másla, rostlinných tuků, mouky, moučkového cukru. Lidé sledují i ceny čokoládových kolekcí nebo nejrůznějších dárkových balíčků. „Typickým hitem předvánočních akcí je také majonéza,“ prozradila Štěpánková z portálu AkčníCeny.cz, který provozuje vydavatel deníku Metro – společnost MAFRA. Petr Miklík z Kupi.cz tvrdí, že se zákazníkům vyplatí počkat až do prosince na cenové akce především u piva. „Pravidelně jich bývá dvakrát víc než v listopadu,“ říká. Pivaři proto patří k nejpromiskuitnějším. Ve srovnávačích jdou u svého oblíbeného nápoje hlavně po ceně, věrnost značce jde stranou.
Mezi klasickými dárky bude letos převládat vedle kosmetiky a oblečení spotřební elektronika. Hlavně ta „chytrá“. „Společně s výrobci chytrých hraček jsme výrazně rozšířili nabídku na více než 500 položek. Jsou to produkty, které děti učí základům programování a IT myšlení,“ sdělila deníku Metro tisková mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá. Zvyšuje se zájem například o sportovní ponožky vybavené vyhříváním.
Češi v posledních letech stále častěji utrácejí také za dárky, které přinesou netradiční zážitky. „V posledních letech je velký zájem například o létání ve větrném tunelu,“ říká Linda Vavříková, spolumajitelka zážitkové agentury Allegria. Překvapivým hitem by se podle ní mohl stát i nově nabízený kovářský kurz.
Vánoční kalkulace
|