metro.cz

Počasí v Praze

20 °C / 30 °C

Pátek 12. července 2024. Svátek má Bořek

Prásk! Mobil v rozžhaveném autě je časovaná bomba. Víme proč

  5:33
Klimatizace vytočená na maximum, horko udeřilo už v červnu. Mějte se na pozoru před svým mobilem.
ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Horko za volantem je nebezpečné z mnoha úhlů – šoféři jsou unavení a agresivní, ale je tu ještě jeden problém. Je samozřejmě nemyslitelné nechat ve voze na parkovišti děti, psy, ale také elektroniku s bateriemi. Zejména tu napájenou lithium-iontovými akumulátory. Případy, kdy se tento typ baterií vzňal či vybuchl, jsou známé. Spojili jsme se s Radimem Tlapákem, šéfem internetového obchodu BatteryShop.cz, aby nás do výbušného tématu zasvětil.

Optimální provozní teplota mobilů s lithium-iontovými bateriemi se podle něj pohybuje mezi 15 až 20 stupni Celsia, což lze v létě dodržet jen stěží. „Extrémní hranice, ke které by se akumulátory v mobilních přístrojích nikdy neměly přiblížit, je šedesát stupňů. V zavřeném autě tmavé barvy zaparkovaném na přímém slunci nejsou podobné hodnoty výjimečné. Mobil odložený na palubní desce automobilu je v takovém případě hazardem, přehřátá baterie může explodovat a následný požár snadno zničí celý vůz či popálí uživatele,“ říká Radim Tlapák.

Uvnitř „lionky“ je katoda, anoda a elektrolyt. Katoda a anoda musí být fyzicky odděleny, k čemuž obvykle slouží velmi tenký list plastu s mikroskopickými perforacemi – separátor. Když lithium-iontový akumulátor nabíjíte, unikají z katody ionty lithia, které se přes perforace v separátoru a elektrolyt dostávají k anodě. Při vybíjení akumulátoru naopak ionty putují od anody ke katodě. Celá tato reakce je právě tím, co mobilům dodává energii. Lithium se však musí uvolňovat postupně.

„V současné době je ale trend akumulátory neustále zmenšovat a separátor se ztenčuje a ztenčuje. A někdy se stane, že už zkrátka nevydrží a vytvoří se v něm trhliny. Katoda a anoda se tak dostanou k sobě, ionty začnou nekontrolovatelně proudit a dochází k jevu označovanému jako thermal runaway neboli teplotní explozi,“ vysvětluje Tlapák. Chemikálie v akumulátoru se začnou přehřívat a teplota uvnitř baterie může přesáhnout 500 stupňů Celsia. V tu chvíli se obvykle vznítí hořlavý elektrolyt. Oheň naruší pouzdro baterie, dojde ke kontaktu s okolním kyslíkem a nastane exploze.

Vědci pracují na zlepšení, vlaštovkou je pevný elektrolyt využívající keramické nanočástice v polymeru. Ten má potenciál jednak nahradit hořlavý tekutý elektrolyt, navíc by podle svých tvůrců umožnil použít v akumulátorech lithiovou anodu, díky níž by se hustota energie u těchto baterií mohla až zpětinásobit.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
Témata: Ion, plast

Hlavní zprávy

Slunce opaluje pokožku a také aktivuje pudy. Letní sexy románek může skončit třeba „čapí chůzí“

vydáno 12. července 2024  4:45

Je to už třiapadesát let, kdy se začínající lékař Roman Trýzna dostal k tomu, že se na pražské venerologii učil herec Petr Čepek, jak správně zahrát...  celý článek

Sbírky „venkovských“ galerií překvapí. Ukrývají jedinečná díla i světoznámých umělců

vydáno 11. července 2024  12:13

Vydat se za uměním do Prahy je logické. Jsou tu perly od gotiky po současnost, od manýrismu po kubismus. Vše na jednom místě. Jenže překvapivě hodnotná...  celý článek

Srnčata zachraňují před krutou smrtí, norování jim ale nevadí, diví se ochránci přírody

vydáno 11. července 2024  6:53

Myslivci a další dobrovolníci se v těchto dnech usilovně snaží bezmocná srnčata zachraňovat před ostrými sekačkami. Nově se k vyhledávání mláďat používají...  celý článek

Fotbalové léto Kaizen Gaming je tady!

vydáno 11. července 2024  6:00

Přední světová sázková společnost se stala oficiálním partnerem fotbalových turnajů UEFA EURO 2024™ i CONMEBOL Copa America™️ 2024, což je v tomto...  celý článek