Nákupy v pracovní době byly oblíbeným tématem „kritických“ televizních reportáží za socialismu. Využívání pracovní doby k řešení osobních věcí je fenoménem i za kapitalismu. Dnes už kvůli nákupu nemusíme sice odbíhat z práce ven, o to víc času ale věnujeme brouzdání po internetu. Hlavně kvůli nákupům. Před sedmi lety jsme takhle prolelkovali 51 minut, předloni už o šest minut víc. Letos se doba vyšplhala už na pětašedesát minut denně.
„Elektronická zahálka v administrativních pozicích stojí firmy v přepočtu na jednoho zaměstnance měsíčně 3995 korun, celoročně téměř 48 tisíc korun,“ říká Martin Hnízdil ze společnosti truconneXion, která firmám pomáhá bránit se proti zneužívání informačních technologií a zjišťovat, jak je zaměstnanci reálně využívají.
V předvánočním čase se prohlížení internetu kvůli nakupování v pracovní době protahuje až o polovinu na více než sto minut denně. „Může za to i zvýšený tlak na výkonnost, lidé mají méně volného času, a tak se snaží své záležitosti vyřídit i v práci,“ zdůvodňuje realitu Jan Skovajsa z firmy myTimi, která se zabývá tím, že pomáhá klientům zařizovat jejich záležitosti v době, kdy jsou v zaměstnání, za ně.
Někteří v práci i pracují20 Tolik procent zaměstnanců řeší denně své osobní záležitosti během pracovní doby. Přibližně polovina se jim věnuje několikrát do týdne. Jen osm procent zvládá během pracovní doby jen pracovat. |
Specifickou kategorií je využívání majetku firem k soukromým účelům. Například služebních aut. Dokud neexistovaly lokátory GPS, které mapovaly skutečné trasy, přicházely firmy leckdy o desítky milionů korun ročně na projetém palivu a opotřebení, když zaměstnanci používali auta k nákupům a jiným nepracovním cestám, ale ve výkazech lhali.
„Dodnes jsem s řadou firem v kontaktu a leckdy se musím divit, jak dokážou zaměstnanci podvádět,“ poznamenává europoslanec Tomáš Zdechovský. Před vstupem do politiky se totiž problematikou zabýval. Není to podle něho jen česká záležitost. Z nedávné doby ho zaujal případ rakouské firmy. Její zaměstnanec vyřídil během pracovní doby a s pracovním autem dvě firemní zakázky. „Jenže těch vlastních kšeftíků zvládl čtrnáct,“ popisuje Zdechovský. Filutu zradil lokátor v autě, muž nevěděl, že ho tam zaměstnavatel namontoval.
Mlaďoši jsou roztěkaníPracovníci v průměru „proflákají“ jeden den v měsíci.
|