„Pán se představil jako zástupce firmy, která nám dodává plyn a elektřinu. Říkal, že jsme zapomněli poslat dodatek ke smlouvě, kterou nám před časem zaslali v obálce,“ popisuje paní Božena situaci. Žádný dodatek si nevybavovala, chtěla proto zajet do centrály a vše vyřídit na místě. Muž se v telefonu nabídl, že paní nemusí nikam jezdit, že dodatek přiveze sám.
Pak už vše pokračovalo podle obvyklých „šmejdských“ not. Souhlasem k osobní návštěvě se zbavil obchodník nebezpečí, že by zakázaně nabízel službu nebo zboží podomním prodejem. Když domácnost seniorů navštívil, oznámil, že stávající dodavatel vypsal aukci a tu pro něj vyhrála společnost Innogy, která jejich dodávky přebírá. „Mysleli jsme, že se jedná jen o dodatek, já tomu moc nerozumím, manžel byl v té době těžce nemocný, ani moc nevnímal, když jsem mu to dala podepsat,“ vypráví seniorka smutně. Naštěstí se se záležitostí svěřili sousedům a během následujících dvou dnů smlouvy vypověděli přímo v obchodním místě Innogy.
Zajímal nás názor společnosti Innogy, pro níž uvedenou zakázku externí prodejce zpracoval. „Vůči takovému jednání postupujeme skutečně velmi důsledně,“ řekl deníku Metro Martin Chalupský, mluvčí společnosti. „Vše prověříme a ukončíme s uvedenými osobami veškerou činnost,“ slíbil Chalupský. Jak mluvčí ještě uvedl, jako obchodníka identifikovali podle čísla smlouvy externího prodejce společnosti N&F Marketing. Uzavření smlouvy musí dodavatel následně prověřit ještě po telefonu. „Uvedený zákazník při tomto verifikačním telefonátu přechod k Innogy nepotvrdil a smlouva nebyla předána k dalšímu zpracování,“ doplňuje Chalupský. Jednalo se podle něho o nedorozumění, které prý nastalo v komunikaci se zákazníkem. Deník Metro požádal o vyjádření k postupu prodejce i společnost N&F Marketing, ta však na dotazy nijak nereagovala.
„Zaznamenáváme stížnosti zákazníků, které se na rozdíl od minulosti, nyní přesunuly na podomní zprostředkování energetických aukcí,“ potvrzuje současný trend, kdy zdražování elektřiny na trhu nahrává k většímu boji o zákazníka mezi dodavateli Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Výsledkem řady neseriózně uzavřených smluv bývá buď vyšší cena dodávané energie, nebo vysoké pokuty od dodavatelů za předčasné vypovězení závazku.
Nebylo by pro spotřebitele bezpečnější, kdyby energetické firmy nesměly k získávání odběratelů využívat vlastní i externí prodejce a zákazník by se rozhodoval jen na základě reklamy nebo informací na webových stránkách? „Plošný zákaz aktivního oslovování zákazníků by omezil i podnikání jako takové, tedy i kvalitní a poctivé nabídky a tím i konkurenci na trhu, která vede často ke snižování cen,“ uvedla na dotaz deníku Metro Štěpánka Filipová, mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu.
Ministerstvo nyní pracuje na novele zákona, kdy by měli být prodejci oficiálně registrovaní.