Český svaz pivovarů a sladoven uvádí v posledních zprávách, že meziroční konzumace národního nápoje klesla o deset půllitrů na hlavu za rok. Podle průzkumů Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) však individuální spotřeba zlatého moku naopak stoupla.
Lidí sice pije celkově méně, zato si dopřávají víc. Hlavně muži. „Zatímco v roce 2017 vypil jeden mužský konzument týdně osm půllitrů, loni to bylo podle tohoto zjištění už téměř devět půllitrových sklenic,“ uvádí zpracovatel průzkumu Jiří Vinopal. Pořád ale zaostávají za rekordním rokem 2007, tehdy proteklo pánskými hrdly devět a půl půllitrů týdně. Ženy se posledních patnáct let drží zhruba na stejné úrovni – dvě piva za týden.
Lahváče jedou4
4,6
|
Co se rozhodně viditelně mění, to je „pitný režim“ českých pijáků piva a spotřebitelů alkoholu obecně. Na tom se shodují jak výrobci, tak konzumenti. Častým argumentem klesající spotřeby je sice podle svazu pivovarů také protikuřácký zákon, ten ale měl vliv spíše na venkovské výčepy. Což potvrzuje i zkoumání agentury Ipsos, podle kterého se naopak do českých restaurací, hospod a barů letos dostavuje víc lidí než před platností zákona.
Na spotřebu mají vliv jiné záležitosti. Mění se zvyky pijáků i jejich profil. Za uměřenějším pitím piva podle agentury NMS Market Research stojí třeba i vyšší ceny nápoje. Ale nejen ty. „Zákaz kouření uvedl jako hlavní důvod nižší konzumace piva i Český svaz pivovarů a sladoven,“ říká Kamil Kunc z agentury. „Z našich dat plyne, že Češi stále víc myslí i na svoje zdraví,“ podotýká Kunc.
Určitě pijeme méně piva v hospodách a restauracích. Třetina konzumentů podle CVVM uvedla, že si v poslední době dají přímo v podniku méně půllitrů než v minulých letech. Na točené jsme ale nezanevřeli, více než polovina těch, kteří pivo pijí, zaskočí minimálně na jedno jednou týdně. Zároveň však přiznávají, že během jedné návštěvy vypijí spíše čtyři a víc sklenic. Za nižší spotřebou piva v restauracích stojí i fakt, že řada podniků, hlavně ve městech, přešla z půllitrů na sklenice o objemu 0,4 litru. Vyhnuli se tak většímu zdražení populárního nápoje.
Mileniálové mají rádi pivní koktejly
|