metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 16 °C

Čtvrtek 10. října 2024. Svátek má Marina

Za havárie aut mohou mobily, ale také moderní technologie

  13:48
Těžká bouračka kamionu a osobních vozů na dálnici navozuje otázku: čemu se řidiči při jízdě věnují?
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Počet dopravních nehod neklesá. Policie stále častěji zjišťuje, že za tisícovkami dopravních nehod, které v Česku ročně vyšetřuje, stojí větší pozornost chytrým telefonům než řízení. Určitý výsledek si můžeme udělat z pozorování chování řidičů třeba ve městech.

Přitom vytáčení čísla v mobilním telefonu či psaní SMS zabere pět až více vteřin, řidič při tom odtrhne zrak od vozovky na desítky až stovky metrů. Na dálnicích a silnicích má takové chování často fatální následky.

Na nešvary za volantem upozorňují časté mediální kampaně

  • Odradit od nepozornosti při řízení auta mají reálné záběry nehod.
  • V nové kampani Ty to zvládneš natočili západočeští záchranáři skutečné automobilové havárie i zásahy a zraněné řidiče a pasažéry. Obsahují i sténání zraněných a pláč dětí.
  • Kampaň zdůrazňuje i fakt, že asi tisíc nehod ročně zaviní špatný zdravotní stav českých řidičů.

Z nepozornosti mohla vzniknout i nehoda, která se stala minulý týden na dálnici D1. Že by za tím mohlo být sledování mobilů, policie prověřuje, je to ale pravděpodobné. Auta tam narazila do havarovaného kamionu s palmovým olejem bez jakékoli reakce. A dokonce i do policejního auta s blikajícími majáky. „Stále častěji evidujeme nehody, kdy auto z nezjištěných příčin vjelo do protisměru,“ řekl deníku Metro Pavel Žíha, vedoucí dopravní policie v Karlovarském kraji. Ne vždy se ale podle něj dá určit, co řidič před nehodou s mobilem dělal, zda psal SMS nebo volal. Policie ale může zjistit, zda se v okamžiku srážky z mobilu třeba telefonovalo.

Jenže za nepozorností nemusejí být jen samotné chytré telefony. Stále více se totiž v autech prosazují velké obrazovky umístěné na středovém panelu. Ty nahrazují klasická tlačítka hlasitosti rádia či hudebního přehrávače, ovládání klimatizace, nastavení světel a dalších funkcí automobilu. Například poslední model elektroauta Tesla 3 už žádná tlačítka nemá. Vše, včetně nastavení zpětných zrcátek, se děje přes velký displej. Jenomže proklikat se k některým základním funkcím, třeba teplotě ve voze, může trvat až několik dlouhých vteřin.

„Jsme si tohoto trendu vědomi,“ připouští Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP na ministerstvu dopravy. „Moderní vozidla jsou až přehnaně náročná, složité menu obrazovek vyžaduje často více kroků a samozřejmě zde hrozí stejné nebezpečí jako u používání mobilu,“ říká Neřold. „Nemyslím si ale, že by měl třeba stát automobilkám nařizovat, jak má palubní deska vozu vypadat,“ myslí si šéf BESIPu. Může to ale být do budoucna téma pro společná jednání odborníků i zákonodárců s automobilkami, které takovou složitou techniku do moderních automobilů dávají. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Objednali na zahraničním on-line tržišti a pak nevěřili, že je doručené zboží pravé

vydáno 10. října 2024  12:00

Pokud patříte mezi starší ročníky, možná neznáte v posledních letech hojně používaný přívlastek „z Wishe“. Ten se hojně používá například na sociálních...  celý článek

Češi moc nečtou. Někteří si vystačí jen s jednou jedinou knihou po celý rok

vydáno 10. října 2024  5:00

Řekni mi, co čteš, a já ti řeknu, kdo jsi. Výrok, který někteří připisují prezidentu Masarykovi, jiní spisovateli Mauriacovi. Je to ale prý anglické...  celý článek

Těžkým zkouškám nemusejí Pražané čelit jen sami. Pomůže sociální nadační fond

vydáno 9. října 2024  17:28

Jana je maminka malé dcery, která si prošla útrapami domácího násilí. Když našla odvahu odejít od svého manžela, stála před novým problémem – jak zajistit...  celý článek

Místo skládek nová hřiště. Projekt Sportovního údolí chce oživit prostor mezi Braníkem a Krčí

vydáno 9. října 2024  12:00

Velké plány na velkém území. Tak se dá ve zkratce shrnout projekt s názvem Sportovní údolí. To má vzniknout na území Prahy 4. Podle starosty městské části...  celý článek