metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 6 °C

Čtvrtek, 21. ledna 2021. Svátek má Běla.
Jelikož nový úsek nebyl budován jako protiatomový kryt, můžete netypicky...
Ilustrační foto | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Nestůjte jen vpravo, velí dopravce. Eskalátory v metru jsou opotřebené

5. dubna 2016  10:56 Robert Oppelt
V přepravních podmínkách tuhle větu nenajdete, ale Pražané prostě vědí, že na eskalátorech v metru se má stát vpravo. Takže vpravo se stojí a­ vlevo se po schodech, ať už nahoru nebo dolů, řítí ti uspěchaní. Dopravní podnik to chce ale změnit.

Cestující stojící jen na jedné straně totiž způsobují řadu problémů: pohyblivé schody mají jednostranně vytahaný tažný řetěz, dále se víc opotřebují dráhy, řetězy, ložiska.

„Stání na jedné straně je pro eskalátor určitě technicky velkým zatížením,“ říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

„Výrobce vyvíjel i pohon, který by měl pásmo rovnat, ale že by to byl nějaký úspěch, to se říci nedá,“ popisuje Štábl. Konkrétní vyčíslení škod, které způsobuje nestejnoměrné zatížení, zatím ale dopravce detailně nesledoval.

A zatímco před několika lety byla na každém eskalátoru samolepka vyzývající ke stání vpravo, teď dopravní podnik zvažuje, jak přesvědčit cestující, aby se rozptýlili rovnoměrně.

„Žádnou kampaň neplánujeme, ale jsme rádi, že se rozbíhá diskuse, zejména jak odstranit tlačenice na začátku eskalátorů,“ vysvětluje Štábl.

A že diskuse bude pestrá, ukázal už malý průzkum na facebookovém profilu deníku Metro.

„Většinou jdu. Nové eskalátory, co jezdí pomalu, jsou za trest. To kolikrát cítíte, jak se vám zařezává zub času do tváře, než dojedete nahoru,“ napsal například Tomáš Kratochvíl.

„Chůze po eskalátorech je nebezpečná a z toho důvodu není povolena. Cestující má stát a držet se madel. Madel! Z toho také vyplývá, že cestující nemá stát pouze vpravo, ale i vlevo. Stačí se podívat na piktogramy, které jsou na každém eskalátoru vylepeny,“ přidal názor z opačné strany Pavel Doubrava.

Je rozumné, aby se na eskalátorech v metru stálo vpravo i vlevo?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 12. dubna 2016. Anketa je uzavřena.

Ne 17906
Ano 5794

Vzorem pro Prahu může být Londýn, kde se se stáním na eskalátorech experimentovalo loni. Cestující vítali zřízenci podzemky s megafony, kteří jim vydávali příslušné instrukce.

Podle dopravního podniku by změna pravidla mohla vyřešit právě problém s tlačenicí, která vzniká, když se ve špičce potkají dvě soupravy, zejména ve starších stanicích, kde jede nahoru jen jeden eskalátor. Lidé nastupující na pravou stranu ke stání na eskalátoru pak tvoří pod schody hrozen, aby vlevo zůstalo místo pro ty rychlejší.

Nejvíce dostávají eskalátory zabrat ve stanici I. P. Pavlova, která je podle prosincového průzkumu nejvytíženější. Podívejte se na časosběrné video:

Komentáře

Hlavní zprávy

Pražské tramvaje byly opraveny v Ostravě

Tramvaj ev.č. 7269 se po opravě z Ostravy vrátila v prosinci 2020. Na snímku je...
vydáno 21. ledna 2021  17:30

Dvojici retro tramvají nechal pražský dopravní podnik opravit externě.   celý článek

Postavil dům z kontejnerů. Teď chce know-how předat dál

Kontejnerový dům v Hranicích na Moravě při dokončování fasády.
vydáno 21. ledna 2021  7:24

Když začal loni v březnu stavět Marek Popálený v Hranicích na Moravě dům z kontejnerů, začali se u něj stavovat místní, ale i další, kteří projížděli....  celý článek

Vyzkoušeli jsme si každodenní patálie pražských řidičů. Místo na sídlišti jsme hledali vážně dlouho

V Novodvorské ulici se parkuji i „v druhé řadě“.
vydáno 20. ledna 2021  17:38

Kroužíme po sídlišti. Je šest večer a my už pět minut hledáme místo. Vytipovali jsme si vchod v Novodvorské v Praze 4, který je v tuto chvíli naším...  celý článek

Hledáte parťáka na výlet? Máme pro vás tip

Z výletu na Okoř.
vydáno 20. ledna 2021  12:00

Máte toulavé boty, rádi sportujete nebo vás baví divadlo, ale vašim přátelům se moc „ven“ nechce? Zkuste facebookovou skupinu Pražáci pro společné...  celý článek

Vaše fotky z Prahy