Deník Metro se včera vydal do podzemí metra, aby vyzkoušel doporučení dopravního podniku, jak nepoškozovat eskalátory stáním pouze na jejich pravé straně.
| foto: Metro.cz
Pozor! Uhněte mi. Stání vlevo na schodech v metru cestující zdržuje
Redaktor deníku Metro se ve středu vydal do pražské podzemní dráhy, aby vyzkoušel nové doporučení dopravního podniku. Ten nabádá cestující, aby na eskalátorech nestáli pouze vpravo, protože to schody poškozuje. Redaktor tedy zkusil druhou stranu. A překážel.
„Mohl byste laskavě uhnout!“ utrhuje se na mě krátce po mém nástupu na eskalátor v dolní části stanice metra Anděl muž středního věku v kožené bundě. Ochotně uhýbám vpravo, jak je většina Pražanů zvyklá.
Vzápětí se vracím vlevo, kde bych měl vyrovnat opotřebení drah, řetězů a ložisek pohyblivých schodů.
Tím ale matu mladíka s batohem, který mě po krátkém čekání obchází zprava. „No tohle,“ procedí mezi zuby.
V přepravních podmínkách nic o stání vpravo nebo vlevo nenajdete. Pražané zdá se vědí, že se má na eskalátorech v metru stát vpravo, a přes to vlak nejede.
Někteří si asi ještě pamatují samolepky, které před několika lety na každém eskalátoru ke stání vpravo cestující vyzývaly.
Je to rychlejší
Až o 45 sekund si cestující mohou zkrátit dobu jízdy na téměř šedesátimetrovém eskalátoru stanice metra Anděl. V případě, že se ho rozhodnou po jeho volné straně sejít, mohou to stihnout do 30 sekund.
Běžná doba jízdy eskalátoru, dolů i nahoru, je přitom zhruba minuta a čtvrt. Pokud se naopak rozhodnou schody vyjít, mohou to stihnout za 40 vteřin.
Zatímco jedni si pochvalují ukázněnost Pražanů, kteří jsou k sobě v metru ohleduplní jako málokde v cizině, druzí se bojí, že dopravním podnikem posvěcené stání na obou stranách není to pravé ořechové.
„Dopravní podnik měl dost času najít řešení a posílit vodicí kolejnice a řetěz na pravé straně. Žádným nařízením to dopravní podnik stejně nezmění,“ míní čtenář Jan Hrzan, který jezdí metrem každý den.
Dopravní podnik je podle svého mluvčího Jiřího Štábla rád, že se na téma eskalátorů rozbíhá diskuse. Jízda na eskalátorech také vlevo je podle něj zatím ve fázi nápadu.
Chůze vpravo
Zrušení nepsaného pravidla čtenáře baví i zlobí.
Richard Veselý: Proč to neudělají jako na Veleslavíně, kde eskalátor z vestibulu na nástupiště není vůbec?
Jan Kol: Je to nesmysl. V tomto případě je logičtější, aby dopravní podnik vyšel vstříc lidem (projektovat eskalátory tak, aby zvládaly použití, které je čeká) a ne naopak.
Ruda Slavík: Mně teda víc vadí ty trubky, co na konci vylezou z eskalátoru a hned se zastaví, aniž si uvědomí, že jsou za nimi další lidi.
Aleš Zelinka: Navrhuji kupovat opotřebované eskalátory z londýnského metra. Budou levnější a budou mít pravou stranu zachovalou.
Ladislav Kolačkovský: Jednou z věcí, kterou u nás cizinci chválí, je uspořádanost chůze. Chodíme vpravo po chodníku, na eskalátoru je pořádek, z metra se nejdříve vystupuje. V cizině to vůbec není samozřejmé.
Jan Valouch: Nedivte se, že je chůze po eskalátoru tak oblíbená. Kvůli bezpečnosti se v minulosti snižovala jejich rychlost.
Michal Jaroš: Já bych ty schody vypnul, a řetěz bude pořád jako nový.
Je rozumné, aby se na eskalátorech v metru stálo vpravo i vlevo?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do
0:00
úterý 12. dubna 2016. Anketa je uzavřena.
Ne
17906
Ano
5794
Podívejte se, jak to vypadá v nejvytíženější stanici metra, na I. P. Pavlova:
Hlavní nádraží a jeho okolí projdou velkou proměnou. Architektonická soutěž určila, že těžký úkol dostane na svá bedra kodaňské studio Henning Larsen...
celý článek
Na Jakuba Prachaře čekal úkol zhostit se dvou postav – reálného Franty a mimozemšťana Franťana. Mají něco společného? „Je tam určitá podoba. Jinak jsou...
celý článek
„U ikonických hodin ukazujících světový čas na Florenci se finišuje s pokládkou dlažby, aby vše bylo, jak má být. V době, kdy jsem monument fotila, na...
celý článek
Nu-metalová kapela Cocotte Minute působí na české hudební scéně víc než dvě desítky let. Její zpěvák Martin Zeller není v deníku Metro žádný nováček. Nyní...
celý článek
Provozovatelem serveru Metro.cz je MAFRA, a.s., se sídlem Praha 5, Karla Engliše 519/11, PSČ 150 00, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném
Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a.s. je členem koncernu AGROFERT. iDNES.cz : Lidovky.cz