metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / -1 °C

Středa 29. listopadu 2023. Svátek má Zina

Větší foto
Ilustrační foto | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Nestůjte jen vpravo, velí dopravce. Eskalátory v metru jsou opotřebené

  10:56
V přepravních podmínkách tuhle větu nenajdete, ale Pražané prostě vědí, že na eskalátorech v metru se má stát vpravo. Takže vpravo se stojí a­ vlevo se po schodech, ať už nahoru nebo dolů, řítí ti uspěchaní. Dopravní podnik to chce ale změnit.

Cestující stojící jen na jedné straně totiž způsobují řadu problémů: pohyblivé schody mají jednostranně vytahaný tažný řetěz, dále se víc opotřebují dráhy, řetězy, ložiska.

„Stání na jedné straně je pro eskalátor určitě technicky velkým zatížením,“ říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

„Výrobce vyvíjel i pohon, který by měl pásmo rovnat, ale že by to byl nějaký úspěch, to se říci nedá,“ popisuje Štábl. Konkrétní vyčíslení škod, které způsobuje nestejnoměrné zatížení, zatím ale dopravce detailně nesledoval.

A zatímco před několika lety byla na každém eskalátoru samolepka vyzývající ke stání vpravo, teď dopravní podnik zvažuje, jak přesvědčit cestující, aby se rozptýlili rovnoměrně.

„Žádnou kampaň neplánujeme, ale jsme rádi, že se rozbíhá diskuse, zejména jak odstranit tlačenice na začátku eskalátorů,“ vysvětluje Štábl.

A že diskuse bude pestrá, ukázal už malý průzkum na facebookovém profilu deníku Metro.

„Většinou jdu. Nové eskalátory, co jezdí pomalu, jsou za trest. To kolikrát cítíte, jak se vám zařezává zub času do tváře, než dojedete nahoru,“ napsal například Tomáš Kratochvíl.

„Chůze po eskalátorech je nebezpečná a z toho důvodu není povolena. Cestující má stát a držet se madel. Madel! Z toho také vyplývá, že cestující nemá stát pouze vpravo, ale i vlevo. Stačí se podívat na piktogramy, které jsou na každém eskalátoru vylepeny,“ přidal názor z opačné strany Pavel Doubrava.

Je rozumné, aby se na eskalátorech v metru stálo vpravo i vlevo?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 12. dubna 2016. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 17906
Ano
Ano 5794

Vzorem pro Prahu může být Londýn, kde se se stáním na eskalátorech experimentovalo loni. Cestující vítali zřízenci podzemky s megafony, kteří jim vydávali příslušné instrukce.

Podle dopravního podniku by změna pravidla mohla vyřešit právě problém s tlačenicí, která vzniká, když se ve špičce potkají dvě soupravy, zejména ve starších stanicích, kde jede nahoru jen jeden eskalátor. Lidé nastupující na pravou stranu ke stání na eskalátoru pak tvoří pod schody hrozen, aby vlevo zůstalo místo pro ty rychlejší.

Nejvíce dostávají eskalátory zabrat ve stanici I. P. Pavlova, která je podle prosincového průzkumu nejvytíženější. Podívejte se na časosběrné video:

11. prosince 2015

Komentáře

Hlavní zprávy

Karlův most byl až do roku 1841 jediným mostem v Praze. Tramvaje přes něj jezdily jen tři roky

vydáno 29. listopadu 2023  6:15

Na slavnou památku se před lety vrátily plynové lampy. V současnosti je má na starost nejvyšší muž v oboru. Do ulic metropole vyráží 205 centimetru vysoký...  celý článek

Naším cílem je, ať jsou lidé tady šťastní, říkají architekti k nové tváři hlavního nádraží

vydáno 28. listopadu 2023  17:01

Hlavní nádraží a jeho okolí projdou velkou proměnou. Architektonická soutěž určila, že těžký úkol dostane na svá bedra kodaňské studio Henning Larsen...  celý článek

Jsme ve vesmíru sami? Odpoví na to chystaná česká komedie Franta mimozemšťan?

vydáno 28. listopadu 2023  15:26

Na Jakuba Prachaře čekal úkol zhostit se dvou postav – reálného Franty a mimozemšťana Franťana. Mají něco společného? „Je tam určitá podoba. Jinak jsou...  celý článek

Světové časy u Florence i chytré displeje na zastávkách MHD. Praha vstupuje do budoucnosti

vydáno 28. listopadu 2023  5:46

„U ikonických hodin ukazujících světový čas na Florenci se finišuje s pokládkou dlažby, aby vše bylo, jak má být. V době, kdy jsem monument fotila, na...  celý článek