Cestující stojící jen na jedné straně totiž způsobují řadu problémů: pohyblivé schody mají jednostranně vytahaný tažný řetěz, dále se víc opotřebují dráhy, řetězy, ložiska.
„Stání na jedné straně je pro eskalátor určitě technicky velkým zatížením,“ říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.
„Výrobce vyvíjel i pohon, který by měl pásmo rovnat, ale že by to byl nějaký úspěch, to se říci nedá,“ popisuje Štábl. Konkrétní vyčíslení škod, které způsobuje nestejnoměrné zatížení, zatím ale dopravce detailně nesledoval.
A zatímco před několika lety byla na každém eskalátoru samolepka vyzývající ke stání vpravo, teď dopravní podnik zvažuje, jak přesvědčit cestující, aby se rozptýlili rovnoměrně.
„Žádnou kampaň neplánujeme, ale jsme rádi, že se rozbíhá diskuse, zejména jak odstranit tlačenice na začátku eskalátorů,“ vysvětluje Štábl.
A že diskuse bude pestrá, ukázal už malý průzkum na facebookovém profilu deníku Metro.
„Většinou jdu. Nové eskalátory, co jezdí pomalu, jsou za trest. To kolikrát cítíte, jak se vám zařezává zub času do tváře, než dojedete nahoru,“ napsal například Tomáš Kratochvíl.
„Chůze po eskalátorech je nebezpečná a z toho důvodu není povolena. Cestující má stát a držet se madel. Madel! Z toho také vyplývá, že cestující nemá stát pouze vpravo, ale i vlevo. Stačí se podívat na piktogramy, které jsou na každém eskalátoru vylepeny,“ přidal názor z opačné strany Pavel Doubrava.
Je rozumné, aby se na eskalátorech v metru stálo vpravo i vlevo?
Vzorem pro Prahu může být Londýn, kde se se stáním na eskalátorech experimentovalo loni. Cestující vítali zřízenci podzemky s megafony, kteří jim vydávali příslušné instrukce.
Podle dopravního podniku by změna pravidla mohla vyřešit právě problém s tlačenicí, která vzniká, když se ve špičce potkají dvě soupravy, zejména ve starších stanicích, kde jede nahoru jen jeden eskalátor. Lidé nastupující na pravou stranu ke stání na eskalátoru pak tvoří pod schody hrozen, aby vlevo zůstalo místo pro ty rychlejší.
Nejvíce dostávají eskalátory zabrat ve stanici I. P. Pavlova, která je podle prosincového průzkumu nejvytíženější. Podívejte se na časosběrné video:
11. prosince 2015 |