metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Ke staniční budově ve Vršovicích to nově trvá okolo dvaceti minut

  11:38
Práce kvapná, málo platná. Tak se podle čtenářů deníku Metro jeví otevření zbrusu nového čtvrtého nástupiště ve stanici Praha – Vršovice. To je sice cestujícím k dispozici již od minulého pondělí, nedá se však k němu dostat od nádražní budovy, ale pouze z Bartoškovy ulice v Nuslích.
Příchod ke čtvrtému nástupišti ve Vršovicích | foto: Martin Kubík

„Cestující musejí nádraží obcházet přes ulice Ukrajinská, Petrohradská a Bartoškova, což je zdržení na přibližně dvacet minut,“ říká pro deník Metro čtenářka Eliška Gmiterková.

Na stejný problém deník Metro upozornil i čtenář Martin Kubík. Ten nejvíce lituje ve Vršovicích přestupující invalidy. „Tohle řešení snad vymyslel člověk, co v životě nešel pěšky ani metr. Co invalidé, co důchodci a děti? Mně osobně to při měření vzdálenosti trvalo třiadvacet minut, takže tam a zpět neuvěřitelných zhruba padesát minut, nepočítaje možnou frontu u pokladny,“ míní čtenář Kubík.

Vybudování čtvrtého nástupiště je součástí modernizace koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří. O té deník Metro čtenáři již v minulosti informoval. Tato akce sice přinese prodloužení podchodu až do zmiňovaných Nuslí, k němu však dojde až v roce 2021. Podchod nyní skutečně končí jen u nástupiště číslo tři a stavějí u něj linky směřující z Vršovic do Krče a na Vrané nad Vltavou.

„Před nádražní budovou a ve směru od ulice Bartoškova jsou umístěny informační tabule a probíhají pravidelná hlášení nádražním rozhlasem. Obchozí trasa není vyznačena, protože nám jí Praha nepovolila jako dopravní značení,“ řekl pro web zdopravy.cz mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. Podle něj kvůli tomu chystají také zřízení provizorní lávky.

Ta má být podle Illiašovy kolegyně Radky Pistoriusové v provozu příští rok v květnu. „Jen pro upřesnění. Čtvrté nástupiště nebylo původně součástí stavby. Jako řešení nad rámec projektu chystáme zřízení provizorní lávky, která umožní průchod celým nádražím,“ říká pro Metro Radka Pistoriusová.

Zase na jaře

  • Na vršovickém nádraží hlavní stavební práce v letošní roce skončily. 
  • Po technologické přestávce se rozběhnout opět v březnu 2020.
  • Podle SŽDC v dopravní špičce kapacita tří nástupišť narážela na maximum. Čtvrté nástupiště dlouhé 220 metrů, z nichž 118 je zastřešeno, zároveň umožní přidat další spoje. 

Podle čtenářky Elišky Gmiterkové by tu bylo jedno řešení, jež by ulehčilo alespoň části cestujících. Autobusové linky číslo 139 a 193, které mají trasy poblíž nádraží, by podle ní šlo ulicí Bartoškovou odklonit pro snadnější přestup.

Deník Metro se proto obrátil na organizátora dopravy Ropid, zda by tímto způsobem nemohl správě železnic pomoci. Podle jeho mluvčího Filipa Drápala by však opatření udělalo více škody, než užitku.

„Podle kolegů se změna trasování autobusových linek 124 a 139 neplánuje, neboť bychom tím poškodili naprostou většinu jejich uživatelů. Nutno zdůraznit, že počet cestujících, kteří přestupují ve Vršovicích z vlaků S8/S88 na ostatní vlaky, je v porovnání s ostatními proudy výrazně minoritní. Navíc tento přestup lze absolvovat také na vedlejší stanici Praha hlavní nádraží,“ vysvětluje Drápal.

Většina cestujících vystupujících nebo nastupujících ve Vršovicích z či do vlaků linek S8 a S88 navíc může podle něj použít tramvajové zastávky Náměstí Bratří Synků. „Ty jsou v docházkové vzdálenosti zhruba pět minut od nového nástupiště. Tam také zastavuje autobusová linka 193, která jede přímo k vršovickému nádraží,“ dodává pro Metro Drápal.

Podchod na Žižkov

  • Správa železniční dopravní cesty vyhlásila veřejnou zakázku na prodloužení podchodu ve stanici Praha hlavní nádraží. Součástí tendru je vybudování návazného pěšího propojení do blízkého komerčního centra s napojením na náměstí Winstona Churchilla.
  • Se zahájením prací se počítá příští rok v květnu, s dokončením v srpnu 2021. Předpokládaná hodnota zakázky je 142 milionů korun. Předmětem projektu je dále výstavba eskalátorů a výtahu na výstupu z prodlouženého severního podchodu, ve kterém se současně zřídí informační a orientační systém.  V původním tendru byla překročena předpokládaná hodnota zakázky. SŽDC proto rozdělila stavbu do tří částí.
Autoři: Filip Jaroševský, Pavel Urban Metro.cz

Hlavní zprávy

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Mění názor. Kvůli hrozbě černého kašle se nechávají očkovat i antivaxeři

vydáno 26. dubna 2024  7:02

Část rodičů, kteří zatvrzele odmítají nechat své děti očkovat, jsou nyní na vážkách a mění názor. Obávají se především černého kašle, ale i dalších...  celý článek