metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 24 °C

Pondělí 8. srpna 2022. Svátek má Soběslav

Větší foto
Markéta Dočekalová | foto: TBVOŠP

Ke studentům i veřejnosti mluví Vyšší hlas. V programu má i hudbu

  7:42
Vyšší odborná škola publicistiky (VOŠP) 25 let vzdělává budoucí novináře a mediální specialisty na reálných projektech. Minulý týden zde zazněl Vyšší hlas, studentské rádio nejen pro studenty. O podrobnostech pro deník Metro hovořila scenáristka a odborná lektorka rozhlasové publicistiky na škole Markéta Dočekalová.

Proč vlastně vzniklo školní rádio?
Když se na VOŠP rozjelo rozhlasové zaměření, bylo potřeba mít rádio. Je to, jako kdybyste se rozhodl trénovat žokeje, ale nekoupil jim koně. Můžeme si sice říct hodně věcí v teoretické rovině, ale dokud si studenti vše nevyzkouší, nezačnou pořady připravovat, vytvářet a střihat, nebudou mít reálnou zkušenost. Už po pár dnech ostrého vysílání mám jako pedagog radost, že onen edukativní cíl rádio plní. Nejde jen o výchovu k profesi, ale studenti se učí i určité zodpovědnosti.

Jak dlouhé byly přípravy, než jste mohli vysílat?
Na rádiu jsme začali intenzivně pracovat v květnu. Na úvod jsme uspořádali brainstorming na chalupě u Berounky. Chtěla jsem, aby se studenti odřízli od běžného světa a mohli přemýšlet jen o rádiu. Měli za úkol přicházet s nápady, navrhnout programovou skladbu. S kolegou Martinem Karlíkem nám bylo jasné, že to, co studenti navrhovali, bylo moc. Nastavili by si laťku hrozně vysoko a nebyli by schopní vše realizovat. Ale nemohli jsme jim to hned na přímo říct, abychom je nedemotivovali. Věděli jsme, že si na vše musí přijít sami. Je lepší začít s méně pořady a rádio zlepšovat než naopak. Asi před měsícem jsme se dohodli na finální realistické podobě vysílání.

Co vysílání obsahuje?
Vysíláme na streamu na webu Rádia.cz. Každé pondělí máme nové pořady. Od pondělí do čtvrtka je nově vysílaný Ranní rozjezd, ostatní pondělní pořady jsou do čtvrtka reprízovány. Od pátku do neděle je naše rádio čistě hudební, ale vysíláme nonstop. Jsme hrdí na to, že hudební dramaturgii dělá přímo jeden ze studentů. Uspořádali jsme na škole průzkum, jaká hudba by naši cílovou skupinu zajímala, a on pak danou muziku naprogramoval do odbavovacího systému.

Co dalšího si můžou zájemci od studentů poslechnout?
Dvakrát denně vysíláme zprávy, ale nejde o ty klasické. Není reálné konkurovat běžným rádiím, takže jsme se shodli, že potřebujeme informace přímo ze školy. Studenti na spoustu věcí zapomenou a v našich zprávách dostanou shrnuto, co jim běžně chodí do mailů. Dále máme pořad, který se jmenuje Hitparáda, kde autoři přidávají k písním i různé zajímavosti o nich. Vysíláme ale i hudební magazín, ve kterém Josef Málek vybere nějakou zajímavou kapelu nebo příběh k písni a je to vážnější povídání. Máme ale i další magazíny, třeba knižní, který by se měl střídat s filmovým. Zpracováváme i nadčasová témata. Měli jsme zajímavou reportáž o nadřazenosti pedagoga a možném zneužívání jeho postavení. Studenti si ale zkouší také další žánry, jako jsou fejetony nebo črty, které se předtím učí. Večer se vysílají rozhlasové hry, které jsou autorské od studentky Lenky Skalické. Celkově se na vysílání podílí zhruba patnáct lidí ze všech třech ročníků školy.

Máte již ohlasy na tvorbu?
Už jsou první na Ranní rozjezd. Sára Stankovská tam líčila, jak organizuje sobě a příteli skříně, a já jsem pak zjistila, že škola nemluví o ničem jiném. Je tedy jasné, že lidé rádio poslouchají.

Zaujal mě název rádia, ten vznikl jak?
Vyšší hlas je myšlen jako úsměvná nadsázka. Líbilo se nám slovo hlas, jako byl třeba Hlas Ameriky. Tak jsme přemýšleli, jaký hlas. A Dušana Jurečku napadalo, že by mohl být Vyšší. Líbilo se nám, že je to z názvu Vyšší odborná škola publicistiky, navíc jsme církevní škola, takže by to mohl být i hlas toho nahoře. Přišlo nám to hezky dvojsmyslné. Navíc ve sloganu rádia se říká: My nejsme rádio, my jsme Vyšší hlas. Má to hezkou studentskou nadsázku. 

Veřejné aktivity studentů

  • Předností studia na VOŠP jsou mediální profesionálové v řadách lektorů, široké spektrum praktických dílen, odborné praxe, moderní technologické zázemí i flexibilita rozvrhu. 
  • Škola je budována na principu mediálního domu – co vyučuje, to také dělá.
  • Kromě rádia Vyšší hlas mají také studenti zaměření na televizní publicistiku svou televizi Dot a budoucí novináři vytvářejí publicistický web Generace20.cz
  • Principy marketingové komunikace se studenti učí na reálných zakázkách v rámci agentury PRO.motion. Produkci velkých veřejných akcí si studenti vyzkouší na festivalu současné publicistiky a nových médií Všemi směry.
  • Profesní školu médií provází také spolupráce s předními mediálními domy. V současné době je to například spolupráce s televizemi CNN Prima News a TV Nova.
  • Během tří let budoucí mediální specialisté získají znalosti a praktické dovednosti, ale hlavně reálné zkušenosti z mnoha profesí na poli televizních, rozhlasových, internetových i tištěných médií. A to například díky Mediálnímu dni VOŠP, jenž simuluje běžný rytmus práce ve zpravodajství.
  • Více informací najdete na www.vosp.cz

Hlavní zprávy

Smyčka ve Strašnicích měla premiéru. Dokonce rovnou dvakrát

vydáno 8. srpna 2022  15:15

O první zkušební jízdu na nové točně u stanice metra Depo Hostivař se postarala měřicí tramvaj, takzvaný pomeranč.   celý článek

Pořádně zavřete okna. Je tu čas zbloudilých netopýrů

vydáno 8. srpna 2022  5:35

Invaze nočních návštěvníků potkávají hlavně Plzeňáky. Létající savci se chtějí pářit v jejich bytech.  celý článek

Zpěvačka Pam Rabbit říká nahlas, co si myslí, bez jakéhokoli filtru

vydáno 7. srpna 2022  21:00

Přestože se na hudební scéně pohybuje už několik let, výrazněji se prosadila až letos po vydání EP Mom, I’m lost. Zpěvačka, skladatelka a textařka Pamela...  celý článek

Auta popelářů a poslíčků vybojují sanitkám potřebné místo

vydáno 7. srpna 2022  17:20

Šířku záchranářské uličky či vozidla bránícího svozu odpadu bude v ulicích metropole monitorovat chytrá technologie.  celý článek