Dvouletý projekt Káznice žije, který umožnil spolku Tripitaka oživit budovu bývalé Káznice v ulici Cejl, letos končí. Za dva roky se podařilo Káznici dostat na kulturní mapu v Brně a letos se zapojí například do festivalu Divadelní svět Brno, řekli dnes novinářům zástupci spolku. Aktivity v Káznici tím ale nekončí, spolek dostal do správy i historickou část budovy, kterou dosud spravovalo Turistické a informační centrum Brno.
"Před dvěma lety bylo fungování Káznice stále trochu punkové. Cítili jsme, že tento přístup nás pustí s kvalitou akcí pouze na určitou úroveň. Pokud jsme chtěli jít výš, bylo třeba se zamyslet nad kvalitou vybavení a potřebami profesí, které prostory využívají. Díky projektu Káznice žije bylo možné prostor profesionalizovat, a proto teď začíná být zajímavým partnerem pro profesionální produkce, což dokazuje i to, že se stane jednou ze scén Divadelního světa Brno," uvedl David Oplatek, který má na starosti provoz Káznice.
Pevné místo mají v prostorách bývalého vězení festivaly Ghettofest i Faktor K i řada menších akcí. Ateliéry v činžovní části prostor směrem do Bratislavské ulice využívají umělci a zájem je o ně tak velký, že jej není možné plně uspokojit. V prostoru káznice zkouší několik kapel i divadelních souborů, využívají jej i brněnské umělecké školy pro pořádání výstav. Je také místem pro komunitní projekty.
Ve spolupráci se spolkem Káznice Studios se uskutečnil projekt rezidencí, který za dva roky využila desítka zahraničních umělců. "Všechny rezidence měly přesah i do dalšího dění v Káznici a širšího kulturního provozu. Díky úspěšnému open callu se podařilo vybrat zajímavé osobnosti, pro které byla lokalita i s jejími omezeními a negativními jevy obrovskou inspirací, v případě ukrajinské umělkyně KAR prchající před válkou i jistou formou terapie. S většinou rezidentů jsme nadále v kontaktu," uvedl předseda spolku Káznice Studios Hynek Skoták.
Dramaturgický koncept Káznice pracuje s její historií i určitým pietním přesahem, spolek tak například neumožňuje v prostorách konání techno party. Spolek Tripitaka převzal v únoru do správy i historické prostory kaple a sálu Robotárna, kde chce rozvíjet prohlídkové a vzdělávací programy.
"Financování z projektu Káznice žije nám samozřejmě bude chybět, v norských fondech se momentálně otevírají další možnosti, jedna výzva probíhá už nyní a rádi bychom ji ještě letos využili," doplnil Oplatek.
Budova sloužila nejdříve jako sirotčinec, ale brzy se proměnila ve vězení a tím byla až do roku 1956. Za nacistické a komunistické totality v ní byli umístěni političtí vězni, někteří z nich i popraveni. V budoucnu by mělo v areálu vzniknout kreativní centrum, jehož vybudování plánuje město.