Brněnská Masarykova univerzita (MU) založila společnost MUNI Ventures s cílem, aby se objevy, patenty a další vědecké výsledky rychleji dostaly do praxe. V tiskové zprávě o tom dnes ČTK informoval mluvčí univerzity Radim Sajbot. Firma bude hospodařit s počátečním kapitálem dva miliony korun, jde o vklad poskytnutý univerzitou z Fondu komercializace.
Univerzita v nově založené firmě drží stoprocentní vlastnický podíl. "Masarykova univerzita je nejen vzdělávací institucí, ale také univerzitou zaměřenou na vědu a výzkum. Dlouhodobě zastávám názor, že smysluplná věda by měla přinášet praktické užitky zejména lidem. Proto jsem o založení MUNI Ventures usiloval, neboť prostřednictvím této společnosti můžeme zvýšit rychlost a efektivitu převodu inovací z laboratoří do praxe," uvedl rektor univerzity Martin Bareš.
Vznik společnosti MUNI Ventures dostala na starosti prorektorka Masarykovy univerzity pro personální politiku, celoživotní vzdělávání a udržitelnost Monika Jandová. "MUNI Ventures by se měla stát živým mostem mezi akademickým světem a skutečnými tržními potřebami, mostem transformace vědeckého poznání na hmatatelné výsledky," uvedla prorektorka. Partnerem MUNI Ventures při vyhledávání zajímavých komercializačních projektů na MU bude Centrum pro transfer technologií MU, které má v této oblasti dvacetiletou praxi. "Komerčně zajímavé projekty budou v konečné fázi převedeny na MUNI Ventures, jež proces komercializace univerzitního know-how efektivně dokončí," dodala Jandová.
Jednatelkou společnosti se stala Dagmar Vágnerová Linnertová z Katedry financí Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity. Ze své funkce bude zodpovídat za obchodní vedení firmy. "Chceme vytvořit prostředí, kde každý objev může najít svou cestu k veřejnosti. Takovým typickým příkladem může být vývoj nového léčiva. V současné době trvá velmi dlouho, než se objev z laboratoře dostane až k lidem. Tento proces je však možné urychlit," uvedla Vágnerová Linnertová. MUNI Ventures by v takovém případě zajišťovala peníze a podporu pro další vývoj a testování nového léčiva, aby se z vědeckého objevu stal produkt zajímavý pro trh.