metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 26 °C

Úterý 30. dubna 2024. Svátek má Blahoslav

Z nekorektní komedie se vyklubala kampaň o duševním zdraví dospívajících

  11:32aktualizováno  17. dubna 10:19
Žádný film dobírající si puberťáky nebude, odhalili tvůrci, kteří v minulých dnech zaplavili Brno i sociální sítě plakáty a trailerem lákajícími na snímek s názvem To za nás nebylo!. Hrát v něm měli mimo jiné Michal Isteník a Barbora Seidlová. Nyní autoři přiznali, že tímto způsobem chtěli oslovit rodiče, kteří bagatelizují duševní zdraví svých dětí.

„Bojujeme s tím, že lidé v naší cílové skupině jsou apatičtí vůči jakýmkoliv kampaním nebo apelům, proto jsme se rozhodli získat jejich pozornost jinak. Ukázat situace, které by mohly prezentovat, že děti řeší nějaké trápení, ale rodiče to přehlížejí. Je to zpracováno komediálně, ale legrace to opravdu není,“ vysvětluje Marek Šoška, manažer Vzdělávacího institutu pro Moravu, který za kampaní stojí.

Podílí se na ní také jihomoravské hejtmanství. Často se nám mladí lidé svěřují, že jim rodiče odmítají pomoc nebo jejich obtíže zlehčují. Nebo reagují tak, že jejich trápení třeba i nevědomky prohlubují. Zpočátku malé problémy mohou přerůst v závažná onemocnění. Stejný problém vnímají i odborné organizace,“ vysvětluje motivaci projektu jihomoravská radní pro sociální a rodinnou politiku Jana Holomčík Leitnerová (Piráti).

To ostatně říká v novém videu i herečka Barbora Seidlová. „Čtvrtou nejčastějších příčinou úmrtí ve věku mezi patnácti a devatenácti lety je sebevražda,“ upozornila. Podle ní dospívající, kteří si teprve tvoří vztah ke světu a svému okolí, často jen slyší, co musí, nesmí nebo co by měli.

A právě na to upozornil původně zveřejněný trailer snímku, který ovšem nikdy nevznikne. Klip posloužil jen jako upoutávka na novou kampaň. V něm herečka Seidlová v roli matky říká své dceři, že polovinu života bude muset dělat něco, co nechce, a ať se s tím zkrátka smíří.

Původně zveřejněný trailer nekorektního snímku, který ovšem nikdy nevznikne, posloužil jako upoutávka na novou kampaň (12. dubna 2024)

12. dubna 2024

„My dospělí se domníváme, že už víme, jak věci fungují, a snažíme se k tomu, v dobré víře, děti dovést, aby vše taky správně pochopily bez ohledu na to, co si myslí a cítí ony,“ přibližuje Seidlová.

Podle herce Michala Isteníka, jehož popularita raketově vystřelila po odvysílání prvního dílu seriálu Most!, kde si zahrál hospodského Edu, a jenž se objevil i ve zmíněném traileru, to tak bylo vždy, že starší generace tu mladší považovala za uvolněnější a drzejší, která ničemu nerozumí. „Z části proto, že to tak je, a z části proto, že s věkem zapomínáme, jaké je to být mladý,“ míní.

Doma podobné konflikty zatím řešit nemusí, protože jeho děti ještě do kritického věku nedorostly. „Ale snažíme se jim vytvořit takové prostředí, ve kterém nám budou důvěřovat a vědět, že jejich problémy v budoucnu nebudeme bagatelizovat,“ doplňuje s tím, že v dnešní době vinou sociálních sítí, sdílení a sebeprezentace to má mladá generace o to těžší.

Děti mé šaty neřeší, pohádka o dvou tatíncích může pomoci, říká drag umělec

V kontrastu s tím v původním traileru v roli otce nechápavě zírá na dceru, která mu při sledování hokeje říká, že jde o „ujetej prostředek reprodukce tradiční maskulinity“ a vypíná mu při těchto slovech televizi. „Teď ještě, aby přišla s tím, že má nějaký jiný pohlaví. Dneska můžeš být klidně i kýbl, když se rozhodneš,“ říká Isteník ve videu, když hovoří o své pubertální dceři. Přitom si otevírá lahev piva o žehličku, kterou v ruce při práci drží jeho žena.

Kampaň pracuje s tezí, že duševní zdraví je stejně tak důležité jako to fyzické a volně navazuje na úspěšnou kampaň Těžká hlava zaměřenou rovněž na mladistvé. Jestli se zvýší zájem rodičů o zdraví dětí, ukážou nejbližší měsíce.

Každopádně už nyní je jasné, že kampaň rozhodně nezapadla. Tvůrci uvádějí, že původní trailer k neexistujícímu filmu nasbíral přes půl milionu zhlédnutí. Zprávu o novém snímku vydal také server iDNES.cz.

Druhá fáze kampaně bude probíhat do polovina května prostřednictvím reklam na sociálních sítích a reklamních nosičích v ulicích Brna a všech okresních městech.

Autor: mos
  • Nejčtenější

U sebe doma vyrobím, na chalupě si pak posvítím? Jenže je to trochu jinak

22. dubna 2024  18:30

České obecné fotovoltaické prostředí srší optimismem, ale současně v něm vládne mezi lidmi hodně...

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko nalezlo novou drogu. Jmenuje se workoholismus a je hodně rozšířená

25. dubna 2024  10:51

Závislost na práci jako nový fenomén? Upracovat se k zbláznění není pro některé lidi žádný problém....

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“....

Firma stavící průmyslový park u Boršova chce využívat k dopravě blízké letiště

30. dubna 2024  9:12

Ohromný průmyslový park vznikající u Boršova nad Vltavou hodlá využít k dopravě jihočeské letiště....

Králem letošního olomouckého majálesu se stane písničkář Michal Horák

30. dubna 2024  7:24

Králem letošního ročníku olomouckého majálesu se stane písničkář, vítěz Českého slavíka a doktorand...

Daň z nemovitosti ve Zlíně je nejvyšší v zemi, snížení zastupitelé odmítli

30. dubna 2024  8:42

Daň z nemovitosti nejprve navýšila zlínská radnice, potom stát. Ve výsledku tak platí, že je tento...