Most vydal manuál reklamního označování provozoven. Chce se zbavit vizuálního smogu a zlepšit podobu města. Obsahuje příklady dobré praxe, návody na to, jak vytvořit funkční reklamu v souladu s okolím. Radnice připravuje dotační program, který bude motivovat provozovatele k tomu, aby se manuálem řídili. Na dnešním křtu publikace to řekl primátor Marek Hrvol (ProMOST).
Město se podle Hrvola pokoušelo dlouhé roky nějakým způsobem s přemírou reklamy bojovat. "Konečně se nám podařilo najít cestu jak vysvětlit veřejnosti a provozovatelům, že stačí málo, aby se vzhled prostředí, v němž žijeme, změnil," uvedl Hrvol. Publikaci je možné si stáhnout na webu města a k dispozici je i na magistrátu. "Popřál bych manuálu, aby ho lidé přijali jako dokument, který povede ke zlepšení veřejného prostoru," řekl.
Autorkou je Kristýna Drápalová. "Myslím, že Most je úplně jiný než všechna další města v republice, unikátní, s velkým potenciálem," řekla. V úvodu publikace autorka píše, že jedinečnost města a jeho "čistých a přísných" budov se ztrácí pod nánosem reklam. "Prosklené výlohy, které svou lehkostí a průzračností činily kontrast k těžkým hmotám betonu, byly zaslepeny pestrobarevnými polepy. Mostecká architektura tak přišla o řadu svých kvalit, a je to škoda. Protože jiné takové město není. Vizuální smog přitom škodí všem. Kazí vzhled města a z jedinečných míst dělá tuctová. Nepomáhá ani obchodníkům, protože přemíra reklamy vytváří chaos, který zákazníka unavuje a mate," napsala.
Manuály začaly vznikat proto, že města jsou zahlcena reklamou a existuje mnoho norem, které podmínky reklamy upravují. "Podnikatel se v tom nevyzná. Publikace má mimo jiné přispět k tomu, jak vymyslet reklamu, aby odpovídala legislativě. Je to návod na to, jak věc udělat dobře, jsou tam příklady pozitivní praxe, což má motivovat podnikatele. Je to určitá osvěta," uvedla Drápalová.
Komunikaci s podnikateli se bude věnovat úředník magistrátu, připravuje se workshop pro grafická studia a místní tvůrce reklam. "Do smluv implementujeme požadavek respektování manuálu a začneme sami u sebe, jak u MHD, tak u objektů, které jsou ve vlastnictví města," uvedl Hrvol. Dodal, že je proti polepování vozidel MHD, město o tom jedná s dopravním podnikem. "Budeme muset aktivně chodit za podnikateli a prezentovat, co udělat, jak jim můžeme pomoci, co jim můžeme nabídnout, důležitý bude dotační program, který by měl finančně podpořit přelep ploch," uvedl Hrvol .
Publikace obsahuje různá doporučení, ukázku reklamy, která kazí architekturu, i té, která je s ní v souladu. Věnuje se i předzahrádkám a jejich podobě, billboardům či plachtám.
Problém s vizuálním smogem v Ústeckém kraji v minulosti řešily Litoměřice, které v roce 2020 vydaly zásady označování provozoven v historickém centru. "Nějakou dobu to fungovalo, město bylo vizuálně hezčí, ale teď se to trochu vrátilo do starých kolejí. Budeme připravovat opět marketingovou kampaň, abychom lidem připomněli, co chceme a nechceme v historickém jádru města," řekla ČTK mluvčí litoměřické radnice Eva Břeňová.
Teplice mají v letošním roce v plánu sestavit pravidla k regulaci vizuálního smogu. "Město Teplice má již na vizuální smog vypracovanou i strategii," řekla mluvčí magistrátu Adina Sedláková. Odbor majetku řešil v poslední době několik billboardů. Další částí reklam, které nemají povolení, se zabývá také odpor dopravy nebo životního prostředí. Ústí nad Labem žádnou regulaci ohledně reklamního smogu nemá, řekla ČTK mluvčí radnice Romana Macová. Stejně je na tom sousední Děčín.