Muzeum Kroměříska zařadilo do svých edukačních programů badatelskou výuku, která učí koláky myslet v souvislostech. áci základních kol, kteří navtíví badatelský výukový program idovské obyvatelstvo v Kroměříi a druhá světová válka, se při ní ocitnou v roli historiků. Pomocí připravených indicií, které prozkoumají, mají sami zjistit, proč byli idé za druhé světové války pronásledováni, sdělila dnes ČTK jedna z autorek programu a mluvčí muzea Martina Malá.
Badatelská výuku má podle muzejníků povzbudit přirozenou zvídavost dětí. Lektor při ní neprezentuje téma jako hotový celek, ale áci jej postupně objevují. "Prostřednictvím sbírkových předmětů, respektive jejich replik a fotokopií z důvodu ochrany sbírkových předmětů, hledají odpovědi na klíčové otázky, které je přivedou k pochopení celého tématu. áci se tak učí aktivně poznávat důleité skutečnosti, tedy myslet badatelsky, myslet v souvislostech. Badatelská výuka vychází z jednoduchého principu co áci sami objeví, co si sami ověří, to si budou i lépe pamatovat," uvedla Malá, která program připravila s kolegyní Lenkou Pěluchovou.
koláci pracují s předměty idovské a křesanské víry. Jsou jimi například menora, tedy sedmiramenný svícen, kippa, co je idovská pokrývka hlavy, kancionál nebo růenec. K dispozici dále mají muzejní komiks přibliující běný ivot idovského chlapce ve 20. století a historické prameny, mezi nimi kupříkladu dobové fotografie a vyhláky. Nakládají té s exponáty v expozici Kroměří v soukolí dějin 18481948, v ní se program koná.
Výsledky svého bádání áci zaznamenávají do interaktivního seitu, který připravily obě autorky edukačního programu ve spolupráci s muzejním grafikem Michalem Jemelkou. "Jeho výhodou je, e se k němu mohou děti kdykoliv vrátit a v případě zájmu si do něj dopisovat nebo dolepovat nové poznatky, které by načerpaly a u ve kole při dalí výuce, nebo samy ze svého zájmu," uvedla Pěluchová. Nabídku badatelské výuky by muzeum do budoucna rádo roziřovalo.