metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 9 °C

Pátek, 3. dubna 2020. Svátek má Richard.
Ze zastávky Řitka, hlavní silnice je výjezd příliš krátký.
Další 1 fotografie v galerii
Ze zastávky Řitka, hlavní silnice je výjezd příliš krátký. | foto: WIKIMEDIA COMMONS

Mezi Prahou a Dobříší možná přestěhují zastávky do obcí

25. ledna 2020  5:53 Filip Jaroševský Metro.cz
D4 je jedinou tuzemskou dálnicí, u níž už čtyři roky protizákonně stavějí autobusy. Jiné řešení zatím neexistuje.

Z obcí jihozápadně od Prahy, jako je například Jíloviště, Trnová, Klínec či Řitka, směřují denně do hlavního města a zpět tisíce cestujících. Jejich jedinou možností jsou v rámci hromadné dopravy příměstské autobusové spoje, které je maximálně za pár desítek minut od zastávek u blízké dálnice D4 vozí na Smíchovské nádraží. Potíž je ale v tom, že ony zastávky již více než čtyři roky odporují legislativě. U dálnice totiž být podle zákona nesmějí.

„Tehdy se z rychlostní silnice stala dálnice. Zastávky ale zůstaly na svých místech. Že jsou nebezpečné, tvrdím už deset let. Jenže dokud to byla rychlostní silnice, tak nad tím všichni mávli rukou. Autobusy odtud přitom vjíždí na dálnici velmi pomalu,“ říká pro deník Metro starosta obce Řitka Kamil Abbid.

Pryč od dálnice
Staronový problém ale mezi obyvateli obcí kolem D4 opět rezonuje. Před několika týdny totiž skončil v okolních obcích dopravní sociologický průzkum, jehož objednavatelem bylo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jeho tiskový odbor obhajoval průzkum tím, že má posloužit jako podklad pro technickou studii úprav stávajících zastávek. Tomu však nevěří starostka obce Klínec Markéta Polívková. Bojí se totiž, že by její obyvatelé mohli o zastávku přijít úplně.

Prokletá Řitka. Přijde o všechny zastávky?

  • Větší část obyvatel středočeské obce je na řadu měsíců odříznuta od světa kvůli opravě mostu. Nezajíždějí sem autobusy.
  • Místní jsou tak odkázáni na zastávku u dálnice. Ta je ale z nejzazšího konce obce vzdálena více než tři kilometry.
  • Pokud by tedy byla hypoteticky zrušena zastávka u dálnice, ocitla by se obec téměř bez autobusového spojení.
  • Zastávky u dálnice D4 jsou podle expertů nebezpečné hlavně proto, že by mohl být střet vyjíždějícího autobusu (cca 20 km/h) s rozjetým kamionem (až 130 km/h) v budoucnu fatální. Za čtyři roky, kdy je z R4 dálnice, se však nic podobného nestalo.

„Jsme si samozřejmě vědomi toho, že jsou tyto zastávky nebezpečné. Nevidíme ale důvod, proč za to mají naši občané platit svým komfortem cestování. ŘSD nám nyní vyhrožuje tím, že zastávky zruší. Jiné řešení totiž zatím nevymyslelo,“ vysvětluje Polívková pro Metro a dodává, že některé závěry studie budou experti obcím prezentovat za pár dnů. „Jedno je jisté. Zastávky nejde jen tak o pár metrů posunout, aby se vyjíždělo bezpečněji. Naše historické zástavba zasahuje až k její hraně,“ dodává Polívková.

Posouvat bez zpožďování
Úpravy dálnice, respektive zmiňovaných zastávek nejsou podle ŘSD zatím na pořadu dne. Jeho tiskový odbor médiím potvrdil pouze to, že mají být kompletní výsledky oné studie oznámeny ještě letos. Deník Metro se proto obrátil na organizátora dopravy Ropid, jenž autobusové linky na dálnici provozuje. Ten by se změnám nebránil. Nesměly by ale ohrozit cestující.

„Za nás jednoznačně platí požadavek, aby měly současné autobusové linky směrem do Mníšku pod Brdy i nadále možnost zastavovat na území těchto obcí. Ale zároveň aby netrvala cesta mezi Prahou a Mníškem déle než dosud. Jednak kvůli časové konkurenceschopnosti vůči individuální dopravě, ale i kvůli finančním nárokům na provoz těchto linek,“ svěřil deníku Metro mluvčí Ropidu Filip Drápal, podle kterého se řešení této problematiky na Ropid zatím nedostalo.

Nebezpečná nutnost
Situace je i po letech nezákonnosti zastávek velmi paradoxní. Na jedné straně stojí cestující a organizátor dopravy, kteří nechtějí o zastávky přijít, na straně druhé riziko nehod, jež situace denně vytváří. Podle jízdních řádů totiž ve špičce vjíždí z nájezdů u zastávek autobusy na dálnici přibližně po deseti minutách. Zrušení zastávek se proto laikům může zdát jako nejrychlejší možné řešení.

„Situace se teď bude muset řešit v křeči, časovém presu a určitě dráž, než kdyby se problém řešil průběžně,“ uvádí starosta Řitky Abbid a říká, že je na celou věc vyvíjen velký tlak. „Co se týká naší obce, navrhovali jsme, aby autobus z Mníšku nenajížděl kvůli kilometru a půl na dálnici a raději projel naší obcí, kde by mohla být vybudována zastávka. Jsou tu však starostové, kteří tvrdí, že musí být zastávky u dálnice zachovány. I oni mají pravdu,“ dodává.

Komentáře

Hlavní zprávy

Během nouzového stavu se z revizorů stali rozlévači dezinfekce. Průvodčí jen mávají

Poloprázdná stanice metra Smíchovské nádraží
vydáno 3. dubna 2020  9:19

Více než osmdesátiprocentní propad počtu cestujících v pražské hromadné dopravě a doporučení hygieniků přiměly dopravní podnik i další dopravce „uklidit“...  celý článek

Naši lidé jsou skvělí, moc děkuji, že mi rozumí, říká ředitel pražské záchranky Petr Kolouch

Ředitel pražské záchranky Petr Kolouch
vydáno 3. dubna 2020  5:38

Ředitel pražské záchranné služby Petr Kolouch byl loni jako lékař urgentní medicíny – člen aktivních záloh Armády ČR – půl roku součástí mise v...  celý článek

Velký přehled. Jak lze chránit auto před viry

Nejlepší na dezinfekci interiéru je isopropylalkohol a mikrovláknový hadřík.
vydáno 2. dubna 2020  19:07

Bude-li to možné, zdržujte se doma. A když to nepůjde, využívejte auto. Jak vůz ale čistit, abyste s sebou nevozili také viry?  celý článek

Jsem vlastně jen „ušatý reproduktor“, říká Aleš Háma

Kde domov můj? Soutěžní pořad České televize se vysílá od roku 2016. Aleš Háma...
vydáno 2. dubna 2020  17:30

Aleš Háma moderuje v posledním desetiletí už druhou vědomostní soutěž. Po Taxíku je teď několik let „maskotem“ pořadu Kde domov můj? Od pondělí do pátku...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám