metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 24 °C

Středa 1. května 2024. Svátek práce

Mezi Prahou a Dobříší možná přestěhují zastávky do obcí

  5:53
D4 je jedinou tuzemskou dálnicí, u níž už čtyři roky protizákonně stavějí autobusy. Jiné řešení zatím neexistuje.

Další 1 fotografie v galerii
Ze zastávky Řitka, hlavní silnice je výjezd příliš krátký. | foto: WIKIMEDIA COMMONS

Z obcí jihozápadně od Prahy, jako je například Jíloviště, Trnová, Klínec či Řitka, směřují denně do hlavního města a zpět tisíce cestujících. Jejich jedinou možností jsou v rámci hromadné dopravy příměstské autobusové spoje, které je maximálně za pár desítek minut od zastávek u blízké dálnice D4 vozí na Smíchovské nádraží. Potíž je ale v tom, že ony zastávky již více než čtyři roky odporují legislativě. U dálnice totiž být podle zákona nesmějí.

„Tehdy se z rychlostní silnice stala dálnice. Zastávky ale zůstaly na svých místech. Že jsou nebezpečné, tvrdím už deset let. Jenže dokud to byla rychlostní silnice, tak nad tím všichni mávli rukou. Autobusy odtud přitom vjíždí na dálnici velmi pomalu,“ říká pro deník Metro starosta obce Řitka Kamil Abbid.

Pryč od dálnice
Staronový problém ale mezi obyvateli obcí kolem D4 opět rezonuje. Před několika týdny totiž skončil v okolních obcích dopravní sociologický průzkum, jehož objednavatelem bylo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jeho tiskový odbor obhajoval průzkum tím, že má posloužit jako podklad pro technickou studii úprav stávajících zastávek. Tomu však nevěří starostka obce Klínec Markéta Polívková. Bojí se totiž, že by její obyvatelé mohli o zastávku přijít úplně.

Prokletá Řitka. Přijde o všechny zastávky?

  • Větší část obyvatel středočeské obce je na řadu měsíců odříznuta od světa kvůli opravě mostu. Nezajíždějí sem autobusy.
  • Místní jsou tak odkázáni na zastávku u dálnice. Ta je ale z nejzazšího konce obce vzdálena více než tři kilometry.
  • Pokud by tedy byla hypoteticky zrušena zastávka u dálnice, ocitla by se obec téměř bez autobusového spojení.
  • Zastávky u dálnice D4 jsou podle expertů nebezpečné hlavně proto, že by mohl být střet vyjíždějícího autobusu (cca 20 km/h) s rozjetým kamionem (až 130 km/h) v budoucnu fatální. Za čtyři roky, kdy je z R4 dálnice, se však nic podobného nestalo.

„Jsme si samozřejmě vědomi toho, že jsou tyto zastávky nebezpečné. Nevidíme ale důvod, proč za to mají naši občané platit svým komfortem cestování. ŘSD nám nyní vyhrožuje tím, že zastávky zruší. Jiné řešení totiž zatím nevymyslelo,“ vysvětluje Polívková pro Metro a dodává, že některé závěry studie budou experti obcím prezentovat za pár dnů. „Jedno je jisté. Zastávky nejde jen tak o pár metrů posunout, aby se vyjíždělo bezpečněji. Naše historické zástavba zasahuje až k její hraně,“ dodává Polívková.

Posouvat bez zpožďování
Úpravy dálnice, respektive zmiňovaných zastávek nejsou podle ŘSD zatím na pořadu dne. Jeho tiskový odbor médiím potvrdil pouze to, že mají být kompletní výsledky oné studie oznámeny ještě letos. Deník Metro se proto obrátil na organizátora dopravy Ropid, jenž autobusové linky na dálnici provozuje. Ten by se změnám nebránil. Nesměly by ale ohrozit cestující.

„Za nás jednoznačně platí požadavek, aby měly současné autobusové linky směrem do Mníšku pod Brdy i nadále možnost zastavovat na území těchto obcí. Ale zároveň aby netrvala cesta mezi Prahou a Mníškem déle než dosud. Jednak kvůli časové konkurenceschopnosti vůči individuální dopravě, ale i kvůli finančním nárokům na provoz těchto linek,“ svěřil deníku Metro mluvčí Ropidu Filip Drápal, podle kterého se řešení této problematiky na Ropid zatím nedostalo.

Nebezpečná nutnost
Situace je i po letech nezákonnosti zastávek velmi paradoxní. Na jedné straně stojí cestující a organizátor dopravy, kteří nechtějí o zastávky přijít, na straně druhé riziko nehod, jež situace denně vytváří. Podle jízdních řádů totiž ve špičce vjíždí z nájezdů u zastávek autobusy na dálnici přibližně po deseti minutách. Zrušení zastávek se proto laikům může zdát jako nejrychlejší možné řešení.

„Situace se teď bude muset řešit v křeči, časovém presu a určitě dráž, než kdyby se problém řešil průběžně,“ uvádí starosta Řitky Abbid a říká, že je na celou věc vyvíjen velký tlak. „Co se týká naší obce, navrhovali jsme, aby autobus z Mníšku nenajížděl kvůli kilometru a půl na dálnici a raději projel naší obcí, kde by mohla být vybudována zastávka. Jsou tu však starostové, kteří tvrdí, že musí být zastávky u dálnice zachovány. I oni mají pravdu,“ dodává.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Domeček hříbeček. Betonová lobby o byznys nepřijde, ale zdroje ubývají

vydáno 1. května 2024  11:00

Nic není nemožné. Vedle obnovitelných energií mají lidé i obnovitelné stavební materiály. Není to jen dřevo. Kámen, písek, cement, beton, štěrk. Převaha...  celý článek

Nesehnutí: Mladistvé trápí ve školách dělení na základě pohlaví

vydáno 1. května 2024  15:00

Mladí lidé se mnohdy ve školách potýkají se stereotypy, problémem je rovněž přístup k lidem, jejichž genderová identifikace neodpovídá pohlaví, se kterým...  celý článek

Psa Rappa ocenili za nalezení nemocného muže. Seděl v bezvědomí opřený o strom

vydáno 1. května 2024  14:02

Policejní pes Rapp získal ocenění ve 14. ročníku ankety Statečné psí srdce. Převzal ji v Praze v Kaiserštejnském paláci na Malé Straně, kam ho doprovodil...  celý článek

Prioritami ANO v evropských volbách je boj proti nelegální migraci i Green Dealu

vydáno 1. května 2024  12:35

Hlavními prioritami hnutí ANO ve volbách do Evropského parlamentu je boj proti nelegální migraci, obrana suverenity a odpor proti Green Dealu, tedy...  celý článek