metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Na Barrandovský most spotřebují víc betonu. Práce, které nyní zpomalují vedra, jsou v polovině

  17:52
Na Barranďáku i na rampě ze Strakonické již proběhly všechny „tvrdé“ práce. Dělníky zpomaluje nyní také vedro.

Další 1 fotografie v galerii
Dělníci se na Barrandovském mostě potýkají s vedrem. | foto: Metro

„Rozsáhlá oprava století, kterou rekonstrukce Barrandovského mostu bezesporu je, vyžaduje nejen precizní přípravy, ale také umět se přizpůsobit okolnostem.“ Touhle větou vítá u nejvytíženějšího tuzemského mostu novináře náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Oproti původním předpokladům totiž dělníci na mostě kvůli vyšší původní vrstvě asfaltu používají speciální „chytřejší“ beton s takzvanou rozptýlenou výztuží. Tato technologie zdraží rekonstrukci o řádově desítky milionů korun. „Chceme most opravit co nejlépe a využít všechny moderní technologie, které nabízí 21. století. Díky tomu jsme schopní vylepšit původní projekt, aby pražští řidiči získali vyšší zatížitelnost, životnost i voděodolnost mostu. Zároveň uděláme vše pro to, abychom všechno stihli v termínu, tedy 2. září. Od příštího týdne nasazujeme i třetí noční směnu,“ říká Scheinherr, zatímco se s hloučkem novinářů prochází po Barranďáku.

Přímo na mostě i na rampě z ulice Strakonická již proběhly všechny „tvrdé“ práce, tedy například frézování vozovkového souvrství, bourání samotné rampy, řezání mostní konstrukce a následné odstranění mostních říms.

„V tuto chvíli dochází k výměně mostních ložisek a zároveň probíhá betonáž deviátorů přímo v komoře nosné konstrukce. Dále se provrtávají příčníky pro vedení nových tras předpínacích kabelů,“ popisuje pro Metro mluvčí TSK Barbora Lišková. Práce na celkové rekonstrukci Barrandovského mostu jsou rozloženy do několika let. TSK přislíbila, že potrvají vždy jen část roku, přičemž bude provoz pokaždé omezen pouze částečně.

Celkem má rekonstrukce Prahu stát zhruba 594 milionu korun. Letošní první část oprav začala 16. května a na stavbě v současnosti pracuje kolem 70 dělníků. Podle ředitele firmy Porr Martina Řediny jich po nasazení třetí směny bude kolem stovky. „Nyní dělníci pracují šestnáct hodin denně ve dvou směnách. Častější střídání a tím pádem i větší počet pracovníků jsou nutné také kvůli vedrům, která práci komplikují,“ popisuje Ředina, zatímco před našimi zraky dělníci zalévají očištěnou mostovku speciálním betonem. Vedro jde z něj opravdu ukrutné.

Podle Řediny speciální beton ochrání nosnou konstrukci před zatékáním vody. Jeho použitím se prodlouží životnost mostu o desítky let. „Trvanlivost tohoto speciálního materiálu je totiž i více než dvě stě let a je několikrát pevnější než klasický beton, proto se hodí pro velmi vytížené konstrukce, což Barrandovský most je,“ popisuje Ředina.

Dělníci si mákli i na rampě ze Strakonické. „Zde proběhla například betonáž zdí, nových hlav pilířů a také chodníku u nábřežní zdi,“ komentuje mluvčí TSK Lišková. Deník Metro se zajímal také o to, co se na mostě bude dít v následujících týdnech.

Podle aktuálních předpokladů TSK i zhotovitelské firmy jsou letošní plánované práce zhruba v polovině. Na hlavním mostě je potřeba dokončit vyrovnávku mostovky zmíněným vysokohodnotným betonem. Následně se na most začne postupně vracet jeho vybavení, tedy izolace, římsy, odvodnění, zábradlí a zádržný systém, vozovky, portály, dopravní značení a další nezbytné části nosné konstrukce.

Kromě veder práce zpomaluje i fakt, že zhotovitel musel oproti původním plánům odfrézovat větší část původní vozovky, kdy namísto plánovaných třinácti centimetrů odstranil přibližně dvacet pět až třicet centimetrů vozovkového souvrství. Práce by mohla zpomalit ještě další technikálie. Zhotovitelská firma totiž při provrtávání pilířových příčníků zjistila, že je výztuž vedena jinak, než je uvedeno v projektu.

Ve vedrech makají dál

  • Stavební práce se v horkých dnech, jaké nyní panují v Česku, zpravidla nezastavují. Firmy většinou dbají na dodržování pitného režimu.
  • Technologicky se protahuje hlavně pokládka asfaltových směsí, které pomaleji chladnou. Jejich teploty musí podle předpisů dosahovat kolem 150 stupňů Celsia. „Pokud přidáme okolní teploty přesahující na přímém slunci 40 stupňů, dostáváme se do velmi extrémních podmínek,“ upřesňuje mluvčí stavební společnosti Eurovia Štočková.
  • Náročná je i práce s ocelovými prvky, které se v horku rozpalují.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

vydáno 26. dubna 2024  17:32

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských Obřanech. Do vody se jezdec skutálel poté, co nezvládl jízdu...  celý článek