Každý, kdo nosí v kapse novinářskou průkazku, číhá u Barrandovského mostu. Takový pocit bylo možné včera ráno v blízkosti tohohle dopravního monumentu snadno nabýt. Na místě nechyběl ani deník Metro, který si následně celkovou dopravní situaci vychutnal na tomto videu pořízeném z ptačí perspektivy.
Prorokovaný dopravní masakr se však neodehrál. Naopak. O větších kolonách se dalo hovořit pouze na Strakonické ve směru do centra. A zde se auta štosují každé pondělí, klidně daleko za Branickým mostem, úplně běžně.
Nejdřív fréza, pak bourání
Oprava Barrandovského mostu začala oficiálně o víkendu. V sobotu silničáři vyznačovali dopravní omezení vynucená opravou, v neděli pak navezli na most a do jeho okolí těžkou techniku. Právě na konci minulého týdne se v souvislosti s počátkem prací tvořily kolem Barranďáku krátké kolony. Nyní silničáři frézují vozovku na rekonstruované části stavby a ve středu začnou bourat jeden z nájezdů na most.
Neucpal se
Na záběrech pořízených z dronu, které má deník Metro k dispozici, se zhruba od sedmé ráno ve směru do centra na Strakonické ulici tvořily kolony pomalu jedoucích aut. Částečně omezený provoz na mostě, kde jsou v obou směrech namísto čtyř nově pouze tři jízdní pruhy, nezpůsobil řidičům zdržení skoro vůbec. Nefungující nájezd ze Strakonické si pak řidiči kompenzovali dvěma způsoby. Buďto se otočili na zbrusu novém obratišti na Lihovaru, což jim na jejich cestě přidalo maximálně několik málo minut, nebo se na druhý břeh řeky vydali po Pražském okruhu či přes Zbraslav. V případě druhé zmiňované možnosti pomohl fakt, že se krátce před rekonstrukcí Barranďáku rozšířila kapacita křižovatky u zdejšího mostu Závodu míru.
Ranní dopravní špička skončila tradičně kolem deváté hodiny. Kromě řidičů jedoucích po Strakonické si na kolony mohli stěžovat ještě ti, kteří se na chvilku zasekli v ulici K Barrandovu. Provoz pak ještě mírně zkomplikovala nehoda na jedné z objízdných tras, a to ve směru z Pražského okruhu na dálnici D1. Silnice 101 před Říčany byla uzavřená kvůli vážné nehodě kamionu a osobního auta. Kolona na okruhu se tak vytvořila skoro až od Jesenice.
Sedmdesátka v Blance
Není bez zajímavosti, že nedošlo ani na avizovanou možnost snížení průjezdové rychlosti v tunelu Blanka. Po sedmé hodině ranní tudy řidiči svištěli sedmdesátkou, nikoliv padesát kilometrů v hodině. Ke komplikacím může dojít ještě zítra. Tehdy začnou dělníci s bouráním nájezdové rampy ze Strakonické a zároveň budou opravovat římsy na mostě. Zároveň začíná demolice svodidlových zídek a postupně také říms.
Vedlejší efekt
Kvůli opravě mostu je až do 31. srpna částečně uzavřena také cyklostezka A1. O tomto vedlejším efektu opravy Barrandovského mostu však mnohdy sportovci nevědí a zkracují si tudy cestu i přes zákaz. Cesta na levé straně Vltavy je nepřístupná kvůli bezpečnosti.
V rámci oprav totiž bude odstraněn mostní objekt, který tvoří součást Strakonické rampy. Cyklisté musí už v Malé Chuchli do ulice Podjezd, kde se napojí na Zbraslavskou. Dále vede náhradní cesta na Barrandovský most a severní stranu chodníku.
Barrandovský most je jednou z nejvytíženějších dopravních tepen Česka a třetí nejfrekventovanější úsek ve střední Evropě. Denně tudy projede kolem 145 tisíc aut. Opravy, jejichž koordinace rozhádala pražské politiky, jsou rozděleny do několika let. Ty letošní potrvají sto deset dní.