metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 23 °C

Neděle 12. května 2024. Svátek má Pankrác

Nic lepšího jsme letos ani nabídnout nemohli, říká spoluorganizátor známého festivalu Hrady CZ

  19:45
Hrady CZ jsou už léta pro mnohé synonymem letních festivalových zážitků. Napříč hrady po celé republice vyjede tato karavana už tento pátek, a to na Točník. Co se organizátoři za ta léta naučili a co letos vylepšili? V rozhovoru pro deník Metro to přiblížil Michal Šesták, jeden z nich.
Michal Šesták | foto: HRADY CZ

Na co byste letos návštěvníky nalákali? Co jste nachystali nového?
Letošní program festivalu Hrady CZ je nejnadupanější v celé dosavadní historii. Kabát, Kryštof a Mirai jsou dlouhodobě nejúspěšnějšími skupinami tuzemské hudební scény a umístili se i na prvních třech místech letošních Slavíků. Nic lepšího jsme našim fanoušků nabídnout nemohli. Určitě je také potěší, že se po hubených covidových letech vracíme ke konceptu dvou velkých pódií, na kterých se kapely střídají. Úplnou novinkou letošního programu jsou ovšem patnáctiminutové pauzy mezi jednotlivými koncerty. Vyšlo nám to jako námět na zlepšení z velkého on-line průzkumu, který jsme si dělali mezi našimi fanoušky po loňském ročníku. Vznikne tak prostor pro návštěvu toalety a nákup občerstvení, a o nic z dalšího vystoupení tak nepřijdete.

V čem je těžší, ale možná i snazší, pořádat festivaly na hradech a v podhradí?
Především je to krásné a inspirativní prostředí, což vykompenzuje některá negativa. Mezi ty samozřejmě patří nedostatečná infrastruktura pro příjezd kamionů s technikou, naprostá absence jakýchkoliv zdrojů vody či energií a nulová možnost přirozeného zastřešení. Všechno dovážíme a stavíme doslova na zelené louce. V tom je příprava Hradů samozřejmě o dost náročnější. Každý litr vody, kterým si u nás návštěvník umyje ruce, jsme museli dovézt cisternou a přečerpat, zatímco když děláte akci někde na výstavišti, tak jen otočíte kohoutkem a teče to...

Váš festival si za ta léta vybudoval svou nezaměnitelnou pozici. Máte vypozorováno, jaký typ návštěvníků na akci chodí? Jsou to převážně Češi, nebo jezdí také cizinci?
Publikum je dominantně české, na některých moravských zastávkách v blízkosti hranic je i relativně dost Slováků. Evidujeme ovšem i poměrně velké množství nákupů vstupenek ze zahraničí. Osobně si ale myslím, že jsou to spíše Češi pracující v cizině, kteří se v létě vrací domů a na Hrady. Ale data na to nemáme. Asi nejvzdálenější prodanou vstupenku jsem v minulosti zaregistroval z Austrálie. Na letošek máme prodaných šest lístků v Los Angeles v Kalifornii. To je také pěkných pár hodin v letadle. Jinak náš nejtypičtější návštěvník je ve věku dvacet pět až pětačtyřicet let, spíše z menšího města, rodinný typ, který se jde na festival potkat s přáteli a pobavit se s nimi. A chodí k nám o něco více žen než mužů.

Vrací se letos festivaly po covidu naplno do starých kolejí, co se týče kapel, organizace i zájmu fanoušků? Jaká je konkrétně vaše zkušenost?
To teprve uvidíme. Nicméně dosavadní předprodeje vypadají docela hezky, a věříme, že se vrátíme k návštěvnosti z roku 2019, a covid tak bude definitivně za námi a z hlediska kultury finálně vymazán z paměti návštěvníků.

Co se týče ubytování, nabízíte stanová městečka. Jak se vyvíjí tato nezbytná součást festivalu?
V tomto směru se snažíme stále zlepšovat nabídku. Máme několik typů ubytování. VIP kemp nabízí hlídaný prostor se sprchami a splachovacími toaletami. Když si trochu připlatíte za VIP kemp Plus, máte k dispozici již postavený stan vybavený karimatkami a spacáky a stačí si vzít jen ručník a kartáček na zuby. Letošní novinkou je právě VIP kemp Plus. Jsou tam čtyřmístné dvouložnicové vybavené stany, kde můžete spát i s dětmi nebo s kamarády a vyjde vás to na lepší peníze než samostatný stan pro dva. A asi jako jeden z mála festivalů pokračujeme i v takzvaném free stanování – bezplatné možnosti si postavit svůj stan na vyhrazeném místě, aniž byste cokoliv platili. Nemůžete pak ale očekávat žádný veliký komfort.

Lidé už nejezdí na podobné akce jen za muzikou, ale i za dalšími zážitky, co nabízíte?
O hlavní zážitek se nám postarali před stovkami let předkové, kteří postavili ty úžasné památky, u kterých festival v jednotlivých regionech realizujeme. Každý z hradů – Točník, Kunětická hora, Švihov a pět dalších – je jiný a něčím zvláštní. Ať už se to týká historie, nebo architektury. A návštěvníci festivalu Hrady CZ s platnou festivalovou páskou mají možnost během soboty tuto památku zdarma navštívit.

A ještě na nějaké zajímavosti návštěvníky nalákáte?
Každý pátek pořádáme na festivalech legendární hradní karneval, kdy v 19.30 odměníme přímo na pódiu všechny masky cenami od našich partnerů. Každý, kdo přijde v masce, dostane dárek, ta nejlepší maska dokonce vyhraje mobilní telefon. Dále na každém hradě vybereme nejpovedenější masky, které postoupí do velkého finále. Absolutního vítěze odměníme skvělými cenami včetně volných vstupenek na příští ročník. Takže se nebojte přijít v maskách a užít si karnevalový rej!

Autor: Iveta Benáková Metro.cz

Hlavní zprávy

Kachny, samé kachny! Pardon, labutě, samé labutě aneb Když hospodské inspirují ptáci

vydáno 12. května 2024  11:53

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Autobusy mají od léta zastavovat jen na znamení. Vše nyní závisí na posvěcení magistrátem

vydáno 12. května 2024  8:58

Zkrácení intervalů, nižší náklady na pohonné hmoty, ale také větší komfort pro projíždějící cestující. Zastavující a rozjíždějící se autobusy nebudou...  celý článek

Ve Štěchovicích si vychutnáte pravěk české turistiky. Vyrazíte po červené?

vydáno 11. května 2024  6:10

České turistické značení je fenomenální, chodí se podle něj také v Rumunsku, Brazílii a nově i v Mongolsku. Právě před 135 lety, 11. května 1889, to...  celý článek

„Ševci nemaj co žrát. Footshop je shit!!!“ Hádka o boty je ukázkou guerillového marketingu

vydáno 10. května 2024  5:33

Praha versus Zlín. Z hádky zakladatelů Footshopu a Vasky o posprejovanou výlohu se vyklubal podvod. Šlo o ukázku takzvaného guerillového marketingu,...  celý článek