metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 19 °C

Čtvrtek 9. května 2024. Svátek má Ctibor

Plýtvání? Autobusy v metropoli vyřazují ještě před koncem životnosti

  11:54
Je to několik týdnů, co pražský dopravní podnik vyřadil pět autobusů typu SOR NB 12. Jde o klasický model městského nízkopodlažního autobusu, který je v současnosti pro pražskou MHD typický. Jeho životnost ale byla podle některých fanoušků hromadné dopravy o něco kratší, než předpokládali. Dopravce se brání, že odepsáním získává náhradní díly.
Pražané už mohou v ulicích potkat tramvaj v novém šedo-červeném designu Pražské integrované dopravy. S novou vizuální identitou už jezdí jeden autobus, časem tak budou vypadat všechny spoje v síti, která se rozšiřuje i do středních Čech. (19.5.2021) | foto: Michal Turek, MAFRA

„Jedná se o dvanáct let staré autobusy plnící normu euro 5. Maximální limit jejich stáří je přitom organizátorem dopravy stanoven na patnáct let. Proč tedy dopravce vozy vyřadil a neprovozuje je další tři roky? Odpověď je prostá. Vozidla jsou ve stavu, kdy by bylo nutné provést velkou, investičně náročnou opravu,“ uvádějí redaktoři facebookové stránky Tramvaje v České republice.

Oprava by se podle nich vyplatila pouze v případě, že by vozidla mohla jezdit déle než zmíněných patnáct let. Dopravní podnik (DPP) je tedy podle nich nucen relativně mladé autobusy odstavit a vyřadit z ekonomických důvodů. „Pokud se vozidla nepodaří odprodat, dojde k jejich likvidaci,“ dodávají redaktoři s tím, že pražský dopravce nejedná ekologicky.

Deník Metro se obrátil na zástupce dopravního podniku s otázkou, jakými faktory se vyřazování městských autobusů řídí. Podle mluvčí DPP Anety Řehkové je jich docela hodně. „V případě prvních autobusů SOR typové řady NB 12 se jedná o jejich fyzický stav, kdy by bez větších investic nebylo možné tyto vozy udržet na potřebné technické úrovni. Výrobce u této typové řady deklaroval životnost dvanáct let, která byla dosažena,“ vysvětluje pro deník Metro Řehková.

Na toto časové období jsou podle ní rovněž navázány další smluvní závazky dopravce. Zejména pak dodávky potřebných náhradních dílů. Ty jsou podle ní nedostatkovým zbožím. „Vytěžením těchto vozů získáme díly, které pak můžeme využít u dalších, které budou nadále provozovány. V daném kontextu je třeba rovněž pracovat s obnovou vozového parku, respektive náhradou vyřazovaných vozů za nové, využitelností dané kategorie v rámci aktuálních potřeb objednatele přepravních služeb, opravárenskou kapacitou, případně také s parkovacími možnostmi jednotlivých garáží,“ popisuje Řehková. Nemá tak podle ní význam věnovat úsilí na to, aby každý autobus vydržel v provozu zmiňovaných patnáct let.

„Některé se tohoto stáří dožijí, ale dělat u jiných velké opravy a pak vozy stejně muset v patnácti letech vyřadit, by bylo velice marnotratné,“ dodává pro deník Metro Řehková.

SOR NB 12 je model autobusu, který je vyráběn společností SOR Libchavy. Prototyp vznikl v roce 2006, sériová výroba pak byla zahájena o dva roky později. Právě jeden zástupce tohoto modelu, kterému se přezdívá SoRÁČ, letos v květnu vyfasoval oficiální šedo-červený stejnokroj Pražské integrované dopravy.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

„Byrokratická mašinérie nakonec udolala i zdánlivě všemocného normalizačního ministra“

vydáno 9. května 2024  5:55

O umění v metru toho ví opravdu hodně. Je autorem úspěšné knihy Metroart, která mapuje a provází výtvarným světem pražského metra. Loni navíc historik...  celý článek

Každá trasa pražského metra je autonomní. Je to jeho vysoká přidaná hodnota

vydáno 8. května 2024  17:23

Umíte si představit, že by tu najednou nebylo? Metro je přirozenou součástí pražského života, neobejdou se bez něho ani domácí, ani turisté. Pražské je...  celý článek

Obrácený panelák spojuje linky metra. O jakou stanici se jedná? Přece Florenc

vydáno 8. května 2024  12:00

Při každodenní projížďce metrem vám možná ani nedochází, kolik práce za provozem vůbec stojí. Za nenápadnými plechovými dveřmi začíná jiný svět, kam se...  celý článek

Znalec podzemního království má slabost pro stanici Náměstí Republiky

vydáno 8. května 2024  6:02

Znalec podzemního království Síť pražského metra není tak rozsáhlá jako v jiných, mnohem větších metropolích. „Svou architekturou, informačním systémem, kvalitou provedení a...  celý článek