metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 13 °C

Pátek, 23. dubna 2021. Svátek má Vojtěch.

Další 1 fotografie v galerii
Fronta před bistrem Le Camille na Andělu | foto: Metro.cz

Polovině gastro podniků hrozí krach. Okénka často nestačí

  21:04
Opatření proti koronaviru silně zasáhla restaurační zařízení. Nejvíc pomůže osobní odběr.

Milan Borovič si restauraci Jezerka u divadla v Nuslích otevřel před třemi lety a provozu se dařilo. Kvůli letošním vládním opatřením ale musel majitel vnitřní prostory zavřít a jedinou možností prodeje je okénko. Začíná doba obědů, zákazníků ale není mnoho. „Denně vydáme v průměru tak pětadvacet jídel,“ říká lehce ustaraně majitel, který by k udržení restaurace potřeboval za daných okolností prodat alespoň dvojnásobek. V tíživé situaci mu trochu pomohl státní příspěvek na nájemné.

Podle Václava Stárka, prezidenta Asociace hotelů a restaurací ČR, vnímá ale většina gastronomů současnou míru podpory jako nedostatečnou. „Do konce roku to nějak zvládneme. Pak těžko říct, budeme se samozřejmě snažit,“ tvrdí Borovič. Na psychice podnikatelům rozhodně nepřidají výroky o tom, že polovina provozoven za nic nestojí, a tudíž může zkrachovat, jak dříve řekl předseda Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek. Borovič ale i tak doufá, že s personálem přečkají zimu, v březnu otevřou zahrádku s grilem a lidé se do restaurace vrátí.

Situace v gastronomii

  • Ve srovnání s únorem je nyní otevřeno formou okének 39 procent restaurací a pouze 14 procent hospod. 
  • Podle ministra zdravotnictví Jana Blatného je možné, že se brzy Protiepidemický systém posune na stupeň tři. Podniky budou moct být obsazeny do 50 procent kapacity, ke stolu si můžou sednout až čtyři osoby. Zavřeno musí být od 22 do 6 hodin.

Neví, jestli přežijí zimu
Stejný osud potkal i Kamila Grůževského, majitele bistra Le Camille na Andělu. Na jaře musel propustit část zaměstnanců, jeho druhá provozovna v centru Prahy je zavřená a neví, zda ji vůbec otevře. Je chvíli po poledni a zákazníci se před bistrem poměrně točí. „Lidé sem chodí na obědy, protože nás znají. Máme ale zkrácenou dobu provozu a odbyt jídel klesl přibližně o šedesát procent,“ popisuje Grůževský, který denně vydá asi čtyřicet jídel. Nejvíce se ale bojí ledna a února. „To jsou v gastronomii nejhorší měsíce,“ dodává Grůževský s tím, že lidé začátkem roku navštěvují restaurace méně. Aby přilákali více zákazníků, začali v Le Camille prodávat pizzu do ruky. Na dveřích bistra je také nálepka rozvozové služby. „Spolupracujeme s nimi. Ale reálně jsou z toho tři jídla za den a ještě tam máme zvýšené ceny, protože si účtují provizi,“ vysvětluje majitel bistra.

Právě rozvozové služby jsou v posledních letech velmi populární. Ovšem Luboš Kastner, garant projektu Moje restaurace od Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, připomíná, že pro stravovací zařízení je výhodnější, když si lidé pro jídlo dojdou sami. „Při objednávce přes okénko zůstane restauracím o třicet procent z tržby více,“ tvrdí Kastner.

Podle něj je polovina podniků momentálně v ohrožení. „Vše je o tom, přežít do jara, stát už pomáhat nechce a blíží se nejslabší měsíce pro stravovací zařízení,“ doplňuje Kastner.

Štamgasti drží své podniky
Mnoho štamgastů v koronavirové době pomáhá podle Kastnera svým oblíbeným podnikům přežít. Třeba tak, že si chodí pro jídlo často, někteří i pravidelně, jako v dobách před covidem.

S tím, že jsou štamgasti stále věrní, souhlasí i v restauraci Mr. HotDog, která se nachází v Holešovicích. Podobně jako na jiných místech i zde předělali svůj vchod na okénko. Z ulice je možné vidět kuchaře, kteří připravují obědy pro strávníky. Ve frontě stojí asi pět lidí a zdá se, že je o jídlo zájem. „Oproti jaru je to jiné,“ popisuje zaměstnanec Martin Louthan a dodává: „Obědy jsou slabší, hlavně kvůli počasí. Lidem se tolik nechce ven. Chodí hlavně ti, co nás už znají.“ Restaurace musela propustit část zaměstnanců a provoz funguje pouze na padesát procent. Od včerejška však přechází Protiepidemický systém PES na 4. stupeň. Okénka tak můžou být otevřena až do 23 hodin.

Drive-inům se daří
Zatímco malé a střední podniky bojují o zájem strávníků v okolí, velké řetězce jako McDonald’s zákazníky stále mají. Popularita drive-inů stoupá. „Zájem o McDrive, který má v České republice šestapadesát našich provozen, se od uzavření vnitřních prostor zdvojnásobil,“ popisuje Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR pro McDonald’s ČR a SR. I přes přízeň lidí ale klesly tržby o desítky procent.

Podle Pajurkové reagují pobočky na vyšší zájem o okénka pružně. „Ve chvíli, kdy se zvýší počet aut, zapojí provozovny do procesu objednávání pracovníka, který obchází auta ve frontě a přijímá objednávky skrz tablet,“ popisuje Pajurková.

Na pobočkách řetězce je momentálně na jednotlivých směnách nižší počet zaměstnanců než normálně. Na rozdíl od malých podniků však v McDonald’s nikoho nepropustili. 

Komentáře

Hlavní zprávy

„Máchale, spadlo ti to!“ Češi se baví hledáním míst, kde vznikaly slavné scény

vydáno 23. dubna 2021  6:00

Za pár dní oslaví portál Filmová místa.cz patnáct let. Právě tehdy se začal rodit fenomén, který nyní baví desítky filmových fanoušků. Ti s odhodláním...  celý článek

Včelařem za deset tisíc korun. Ve Kbelích vám pronajmou úl i s poradcem

vydáno 22. dubna 2021  17:00

Když mohou v metropoli existovat komunitní centra, zahrady a skalky, proč bychom neotevřeli i komunitní včelín? S tímto nápadem nedávno přispěchali...  celý článek

Vysočanské nádraží padlo. Nejasnosti kolem podchodu?

vydáno 22. dubna 2021  8:38

Z výpravní budovy vysočanského nádraží je nyní pouze obrovská hromada suti. Nová odbavovací hala by měla čerstvě zdemolovanou staniční budovu nahradit...  celý článek

Malý krok pro jednotlivce, velký krok pro planetu

vydáno 22. dubna 2021  5:55

Přemýšlíte nad tím, do čeho si dát v obchodě pomeranče? Nebo z čeho bylo vyrobeno tričko, které si chcete koupit? Klimatické změny, ekologie,...  celý článek

Vaše fotky z Prahy