metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 13 °C

Pátek, 23. dubna 2021. Svátek má Vojtěch.

Větší foto
Technická správa komunikací zajišťuje i opravy na Strakonické ulici. | foto: TSK PRAHA

Praha jako velké staveniště

  5:11
Metropole letos zažívá nejintenzivnější výstavbu bytů za posledních deset let. Na silnicích to také žilo.

Díky pandemii koronaviru se v metropoli stavělo více a rychleji. Tenhle pro někoho paradoxní závěr doposud potvrzují všechny analýzy, které v posledních týdnech vznikají. Technická správa komunikací (TSK) i další subjekty letos v hlavním městě provedly skoro 250 velkých oprav silnic, chodníků a kolejí.

Pracovníci řadu uzavírek letos ukončovali s předstihem a podle posledních čísel byla intenzita osobní dopravy v Praze o 17 procent nižší než v loňském roce. „Zatímco jarní vlna koronaviru a s ní související vládní opatření snížily intenzitu automobilové dopravy v pracovní dny o třetinu, podzimní restrikce tak zásadní vliv neměly. Během 42. týdne (tedy po vyhlášení krizových opatření jako například zákazu hromadných akcí či omezení provozu stravovacích zařízení – pozn. redakce) se počet aut v centru Prahy snížil o dvacet procent, ve vnějším pásmu pak o třináct,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková.

Stavba bytů

14 450

Tolik bytových jednotek vzniká na území metropole. Děje se tak v rámci 137 developerských projektů. Dá se čekat, že letos a v dalších dvou letech bude dokončeno až šest tisíc bytů ročně. Oproti loňsku se zvýšil počet bytových jednotek asi o devět procent.

„Víkendová čísla, která na jaře ukázala propad automobilové dopravy v centru o polovinu, se v říjnu snížila zhruba o čtyřicet procent,“ dodává Lišková.

Ucpaný Barrandov
Díky opatřením a celkově nižšímu počtu aut ve městě se zlepšila i průjezdnost metropolí, kterou TSK ověřuje pomocí měřicího vozidla. I zde se ale najdou výjimky a na některých trasách strávili řidiči více času, než je obvyklé. Šlo například o cesty mezi Barrandovem a Smíchovem nebo z Bubnů na I. P. Pavlova. Obecně se však podle TSK z pražských komunikací auta spíše stahovala. „Zejména nízké intenzity dopravy v jarních měsících nám pak usnadnily práce příkladně na Evropské nebo u opravy mostu v Aviatické, protože letiště nebylo v provozu,“ doplňuje pro deník Metro Lišková.

Zimní přestávka
V posledních dnech správa komunikací v metropoli buďto přímo opravy ukončuje, či zahajuje takzvanou zimní technologickou přestávku. To je případ Plzeňské ulice v Praze 5, kam se v úseku Trabant muzeum a Bucharova vrátí dělníci až příští rok. Až do Vánoc se bude před zimní přestávkou pracovat třeba na Barrandovském mostě. To samé platí pro opravu mostu u Horních Počernic.

„V rámci větších investic jsme zahájili také dlouho očekávanou rekonstrukci části Koněvovy ulice na Žižkově, která navazuje na již opravenou Husitskou. Zde budou práce pokračovat i v roce 2021 a navazovat na probíhající obnovu vodovodního řadu a kanalizace. Do části čerstvě opravené Koněvovy ulice ve směru do centra mezi ulicemi Rokycanova a Prokopova se vrátil provoz nedávno,“ vyjmenovává Lišková.

Hotové stavby
Na konci února správa komunikací zahájila opravy například na Poděbradské směrem z centra, v Malešické nebo na Novodvorské ulici. V březnu začala další etapa rekonstrukce Štěrboholské spojky, dále výměna povrchu vozovky na Modřanské, Bucharově nebo Evropské ulici. „V době letních prázdnin jsme vyměnili část pravých jízdních pruhů na Jižní spojce a začali jsme se stavbou nového mostu na Zbraslavi do ulice K Výtopně. Kompletní rekonstrukcí prošly i některé ulice ve Starých Bohnicích, Jungmannova nebo ulice kolem Haštalského náměstí na Praze 1. Nová je i část ulice Karla Engliše na Praze 5 a celá řada dalších,“ vzpomíná pro Metro Lišková.

Zastavěná Praha 5
Se zajímavými údaji o pražských stavbách v letošním roce přispěchal také Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Podle jeho analýzy letos zažíváme nejintenzivnější výstavbu za posledních deset let. „Což je samozřejmě dobrá zpráva. Ceny bytů ovšem neklesají a občané musí na byt šetřit průměrně dvanáct let, a to aniž by utráceli za cokoliv jiného. Proto nutně potřebujeme nový stavební zákon, který půjde mimo jiné naproti dostupnému bydlení a zrychlení procesů v budoucí výstavbě,“ reagoval na údaje z analýzy ředitel IPR Ondřej Boháč.

V září tohoto roku dosahovala v rámci aktuálních developerských projektů průměrná nabídková cena volného bytu 95 904 korun za metr čtvereční celkové plochy bytu. Volný nový byt pak průměrně vyšel na 8 455 226 korun, což je zhruba o milion víc než loni.

Nejvýznamnější oblast výstavby, stejně jako v loňském roce, byla Praha 5 s dvaceti aktuálními developerskými projekty a 2270 byty. „Značný objem výstavby jsme v září registrovali rovněž na území správních obvodů Praha 8 (17 projektů s 1610 byty) a Praha 9 (13 projektů s 1536 byty),“ uvádí IPR.

Komentáře

Hlavní zprávy

„Máchale, spadlo ti to!“ Češi se baví hledáním míst, kde vznikaly slavné scény

vydáno 23. dubna 2021  6:00

Za pár dní oslaví portál Filmová místa.cz patnáct let. Právě tehdy se začal rodit fenomén, který nyní baví desítky filmových fanoušků. Ti s odhodláním...  celý článek

Včelařem za deset tisíc korun. Ve Kbelích vám pronajmou úl i s poradcem

vydáno 22. dubna 2021  17:00

Když mohou v metropoli existovat komunitní centra, zahrady a skalky, proč bychom neotevřeli i komunitní včelín? S tímto nápadem nedávno přispěchali...  celý článek

Vysočanské nádraží padlo. Nejasnosti kolem podchodu?

vydáno 22. dubna 2021  8:38

Z výpravní budovy vysočanského nádraží je nyní pouze obrovská hromada suti. Nová odbavovací hala by měla čerstvě zdemolovanou staniční budovu nahradit...  celý článek

Malý krok pro jednotlivce, velký krok pro planetu

vydáno 22. dubna 2021  5:55

Přemýšlíte nad tím, do čeho si dát v obchodě pomeranče? Nebo z čeho bylo vyrobeno tričko, které si chcete koupit? Klimatické změny, ekologie,...  celý článek

Vaše fotky z Prahy