Změnit program řízení vjezdu do tunelů městského okruhu, omezit vjezd ze Středočeského kraje například světelnými závorami a další opatření. Na jejich zavedení trvá rada městské části Prahy 6, a to v souvislosti s připravovaným magistrátním opatřením zpoplatnění vjezdu do centra hlavního města.
„Zavedení poplatku by mohlo bez přijetí doprovodných opatření naopak zhoršit dopravní situaci, a to nejen v naší mětské části. Zklidňování dopravy je sice naší dlouhodobou prioritou, ovšem samotnému zpoplatnění vjezdu do centra města musí bezpodmínečně předcházet kroky, které by zamezily negativním vlivům, které by to na naši městskou část mohlo mít,“ říká pro deník Metro radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš.
Světelné závory?
Proto je podle radního nejprve nutno zajistit taková opatření, která by předcházela možnému zvýšení dopravní zátěže na území nejen Prahy 6. Jedním z takových opatření je podle Hrubeše přenastavení programu řízení vjezdu do tunelů městského okruhu tak, aby nevznikaly venku kolony.
„Konkrétně na křižovatkách Prašný most a Malovanka. Dále je nutné omezit kapacity pro individuální automobilovou dopravu například statickými, či ještě lépe dynamickými světelnými závorami. Jedná se především o ulice Podbabská, Evropská, Karlovarská a Horoměřická,“ dodává Hrubeš s tím, že radnici šesté městské části pálí tranzitní doprava například v oblasti Ořechovky nebo Malého Břevnova.
Změna se blíží
Plánované zpoplatnění vjezdu na část pražské Malé Strany a Smetanovo nábřeží by mohlo začít platit v říjnu letošního roku. Omezení vjezdu do centra připravuje magistrát a nyní k němu podle radního městská Technická správa komunikací připravuje rozšířený dopravní model. Systém má být plně automatický a právně má být založen na takzvaném místním poplatku. Nemá se tedy jednat o mýto v pravém slova smyslu, neboť to nyní legislativa neumožňuje. Radnice Prahy 6 není zdaleka jedinou městskou částí, jejíž politici se v posledních dnech a týdnech vyjadřují k tomuto palčivému tématu. Praha 1 například zavedení poplatku podporuje, proti je naopak část politiků z Prahy 2. Její radní pro dopravu Tomáš Halva se bojí toho, že by přibylo aut v Žitné, Ječné a Resslově ulici na Novém Městě, a také v Jaromírově, Sekaninově či Čiklově v Nuslích. Zhoršit by se mohla situace i na Rašínově nábřeží nebo na Karlově náměstí či na náměstí Míru. To by mohlo podle něj způsobit další zpožďování tramvají v centru. Právě zlepšení průjezdnosti tramvají, které nyní ve středu metropole nabírají kvůli automobilovému provozu zpoždění, je přitom hlavní argument magistrátu, proč má zavedení poplatku smysl. „Problém je v tom, že když tramvaj čeká za kolonou aut, dochází ke zpožďování, což snižuje kvalitu MHD. To zase znamená, že nejsme schopní motivovat lidi, aby přestoupili z aut do MHD,“ popisoval loni na podzim magistrátní náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. Ať už bude poplatek zaveden, či nikoliv, již nyní je jasné, že řidič nerezident bude muset platit dvakrát. Za vjezd a za parkování.
Kdo má začít platit? A kdo nemusí?
|