metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Černý den pro průvodčí připomíná už jen starý kabát v chodbě

  16:17
V naší chodbě visí odjakživa starý černý kabát. K normálnímu nošení už moc dobrý není, maximálně v zimě na odmetání sněhu před domem. Přesto by nikoho nenapadlo ho vyhodit, je to totiž rodinná památka na dědečka a jeho řemeslo.
Průvodčí

Průvodčí | foto: ČTK

Děda byl tramvajový průvodčí, před čtyřiceti lety zmizelá profese, neodmyslitelná součást starých pražských tramvají. Na jeho kabát jsem si vzpomněl 9. května. Ten den roku 1974 byl totiž nejen slavným dnem pro pražské metro, kdy vyjela první souprava se soudruhy na trať mezi Kačerovem a Sokolovskou, ale černým dnem pro pražské tramvaje, tratě a právě i průvodčí. Páteří dopravy totiž už neměly být kolej po povrchu, ale pod zemí. Začalo platit nové nařízení - kam jede metro, tam nepojedou tramvaje. Jednou z obětí tohoto nařízení se stala například trať na která z Pankráce vedla na Budějovickou a na Ryšánku. Co na tom, že byla čerstvě opravená. Kvůli metru byla zbytečná.

Průvodčí se vrátili

Snímek z rozlučkového průvodu starých tramvajových vozů dne 9. května 1974.
Snímek z rozlučkového průvodu starých tramvajových vozů dne 9. května 1974.

Podobně zmizely i staré dvou nápravové soupravy, ubylo tratí i spojů, a tak na cestující stačily ty nové, které už s průvodčími nepočítaly. Výměna vozového parku pražských tramvají byla zahájena v první polovině padesátých let 20. století, kdy se v pravidelném provozu začaly objevovat nové čtyřnápravové tramvaje typu T1. K nim poté od roku 1962 začaly masově přibývat legendární tramvaje T3. V roce 1974 se starými vozy vozily cestující už jen na třech posledních linkách. "Úplně poslední staré tramvaje byly zataženy do vozovny Vokovice až po půlnoci 9. května. Jako zcela poslední přijel v 1.12 do vozovny Vokovice vlak linky číslo 18. Byl to úplně poslední pravidelný vlak složený z obousměrných dvounápravových vozů v pražských ulicích v pravidelném provozu. Poslední spoj do vozovny Pankrác zatáhl o pouhé dvě minuty dříve," popisuje provoz posledních starých pražských tramvají Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Příběh průvodčích a dvou nápravových tramvají a možná i zmizelé tratě do Krče ale má svůj happyend. Průvodčí se vrátili až v roce 1991, kdy v souvislosti s Jubilejní výstavou poprvé vyjely do pražských ulic nostalgické linky, na kterých opět jezdí a jezdí na lince 91 dodnes. A šťastný konec snad bude mít i příběh tramvajové trati. Dopravní podnik s obnovením trati na Pankráci a Zelené lišce počítá. Vytáhnu i já ten kabát po dědovi?

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek