Zahájení výstavby bylo nakonec údajně vyvoláno potřebou urychleně najít práci pro vzdělance odsunuté do dělnických profesí. Odtud má stavba přezdívku – most Inteligence. Zatěžkávací zkoušky byly provedeny v roce 1955. Původně měl most dvě koleje. Po provedení zmiňovaných zátěžových zkoušek byla ale nakonec jedna snesena. Mimochodem, než byl na mostě v roce 1964 oficiálně zahájen provoz, sloužil několik let statickým zkouškám různých typů lokomotiv při různých rychlostech.
Příští rok začne most svou novou kapitolu. Rekonstrukce a zdvoukolejnění byly oficiálně zahájeny ve čtvrtek. Hotovo má být zhruba příští rok na podzim. „Dosud především nákladní spojka začne plnit významnější roli v pražské integrované dopravě. Jde o jeden z našich konkrétních kroků k podpoře ekologické přepravy osob a nákladů,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj je rekonstrukce mostu potřebná také kvůli přípravě kapacity pro řešení Výtoňského mostu. Kupka zároveň naznačil, že stále není definitivně rozhodnuto, zda se most pod Vyšehradem nahradí úplně novým, nebo zda bude ocelové přemostění z roku 1901 citlivě zrekonstruováno.
Kromě položení druhé koleje na most je součástí projektu i zdvoukolejnění trati až do stanice Praha-Krč. Projekt zahrnuje například také vybudování nového přemostění Údolní ulice. „Během prací bude zapotřebí uzavřít silniční provoz pod mostem. Objízdná trasa při úplné uzavírce je navržena ulicí V Hodkovičkách. Průchod pro pěší zajistí přechod přes neprovozovanou trať a dočasné schodiště,“ uvedla pro deník Metro mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová a dodala: „Minimální doba uzavírky je devadesát dnů, v tuto chvíli je harmonogram prací upřesňován, tedy stejně tak i konkrétní termín uzavírky. Budeme se ji však snažit redukovat.“