metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 23 °C

Čtvrtek 2. května 2024. Svátek má Zikmund

Druhá kolej se na Branický most vrátí po bezmála 70 letech, zkratka do Chuchle je pro pěší uzavřena

  13:00
S mostem v Braníku to vždy bylo tak nějak nadlouho. Myšlenka na železniční obchvat Prahy pro nákladní dopravu se mezi odborníky objevovala již začátkem dvacátého století. Se stavbou se ale začalo až v roce 1949.

Další 2 fotografie v galerii
Projekt je také financován skrze Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Způsobilé náklady projektu, tedy náklady, které mohou být v rámci dotace podpořeny, jsou ve výši 1,7 miliardy Kč. Evropská unie zaplatí 85 procent těchto nákladů, tedy zhruba 1,5 miliardy Kč. | foto: Metro.cz

Zahájení výstavby bylo nakonec údajně vyvoláno potřebou urychleně najít práci pro vzdělance odsunuté do dělnických profesí. Odtud má stavba přezdívku – most Inteligence. Zatěžkávací zkoušky byly provedeny v roce 1955. Původně měl most dvě koleje. Po provedení zmiňovaných zátěžových zkoušek byla ale nakonec jedna snesena. Mimochodem, než byl na mostě v roce 1964 oficiálně zahájen provoz, sloužil několik let statickým zkouškám různých typů lokomotiv při různých rychlostech.

Příští rok začne most svou novou kapitolu. Rekonstrukce a zdvoukolejnění byly oficiálně zahájeny ve čtvrtek. Hotovo má být zhruba příští rok na podzim. „Dosud především nákladní spojka začne plnit významnější roli v pražské integrované dopravě. Jde o jeden z našich konkrétních kroků k podpoře ekologické přepravy osob a nákladů,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj je rekonstrukce mostu potřebná také kvůli přípravě kapacity pro řešení Výtoňského mostu. Kupka zároveň naznačil, že stále není definitivně rozhodnuto, zda se most pod Vyšehradem nahradí úplně novým, nebo zda bude ocelové přemostění z roku 1901 citlivě zrekonstruováno.

Kromě položení druhé koleje na most je součástí projektu i zdvoukolejnění trati až do stanice Praha-Krč. Projekt zahrnuje například také vybudování nového přemostění Údolní ulice. „Během prací bude zapotřebí uzavřít silniční provoz pod mostem. Objízdná trasa při úplné uzavírce je navržena ulicí V Hodkovičkách. Průchod pro pěší zajistí přechod přes neprovozovanou trať a dočasné schodiště,“ uvedla pro deník Metro mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová a dodala: „Minimální doba uzavírky je devadesát dnů, v tuto chvíli je harmonogram prací upřesňován, tedy stejně tak i konkrétní termín uzavírky. Budeme se ji však snažit redukovat.“

Autor: Marek Hýř Metro.cz

Hlavní zprávy

Domeček hříbeček. Betonová lobby o byznys nepřijde, ale zdroje ubývají

vydáno 1. května 2024  11:00

Nic není nemožné. Vedle obnovitelných energií mají lidé i obnovitelné stavební materiály. Není to jen dřevo. Kámen, písek, cement, beton, štěrk. Převaha...  celý článek

D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného přívěsu se vysypal náklad

vydáno 2. května 2024  10:52,  aktualizováno  11:01

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního vozu a kamionu, při níž byl zraněn jeden z řidičů. Ty se...  celý článek

Z Kolumbie pašoval tašku plnou kokainu, v Praze na letišti ho zadrželi celníci

vydáno 2. května 2024  10:42

Na konci minulého týdne zadrželi celníci na pražském Letišti Václava Havla cizince, který měl ve svém zavazadle ukrytých několik balíčků kokainu. Muž...  celý článek

V centru Hradce hořelo podkroví domu, obyvatelé bytů se vrátit nemohou

vydáno 2. května 2024  10:32

V historickém jádru Hradce Králové vyhořelo podkroví nad dvoupodlažním domem. Když hasiči dorazili, v bytech se nikdo nenacházel. Jednotky rozebraly část...  celý článek