Po některé ze dvou lávek na železničním mostě na Výtoni, který tu už půldruhého století slouží jako důležitá spojnice hlavních vlakových tratí, si každý den zkracuje cestu přes řeku nejeden Pražan. Pendleři, kteří jsou po této spojnici zvyklí chodit pravidelně, ale dobře vědí, že se tyhle zkratky také každoročně uzavírají. Jinak tomu není ani v těchto dnech.
„Lávky na železničním mostě na Výtoni každý rok udržujeme a kontrolujeme. Od druhé poloviny roku 2021 máme smlouvu, která zajišťuje běžnou údržbu a kontrolu. Předmětem jsou například opravy, včetně kontroly a dotažení šroubů, úklid nečistot na hlavních nosnících mostu mezi lávkou a tratí, obnova protikorozního nátěru, údržba pochozích ploch a podobně. V letošním roce ale již zmiňované práce proběhly,“ říká pro deník Metro mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.
Čidla od ČVUT
Za uzavření jednoho z můstků, ke kterému došlo před pár dny, tentokrát nemůže TSK, ale zmiňovaná Správa železnic (SŽ). Důvodem je probíhající diagnostika hlavního mostu, kterou provádí SŽ. Podle magistrátu se jedná o první velkou údržbu od celkové rekonstrukce lávek v letech 2018 a 2019.
Most na Výtoni
|
„Kvůli postupně se zhoršujícímu stavu mostu na Výtoni musíme pro zajištění maximální bezpečnosti dopravy rozšiřovat systém bezpečnostního monitoringu,“ uvedla SŽ na Facebooku. Nová čidla podle SŽ nainstaluje tým pod vedením Fakulty stavební ČVUT, který zároveň uskuteční doplňkový diagnostický průzkum zaměřený na kritická místa konstrukce. Nyní se uzavření týká pouze severní lávky, po které lidé neprojdou až do 1. října. Poté bude od 2. října do 12. listopadu nepřístupná lávka jižní.
Drsná údržba
Při klasické každoroční údržbě lávek na železničním mostě se do toho lidé od TSK musejí často pořádně opřít. Schodiště a zábradlí se tu kupříkladu omývají tlakovou vodou od nečistot, a to pod tlakem dosahujícím až ke třem stovkám barů. Samostatnou kapitolou je pak odstraňování zavěšených zámků. Ty sem jako akt lásky umisťují nejčastěji turisté. Mnohdy netuší, že zábradlí pod tíhou železných zámků, takzvaných zámků lásky, trpí.
Špatný stav
Technický stav železničního mostu se v Praze řeší roky. V poslední době je debata intenzivní kvůli záměru SŽ zachovat jen spodní část s pilíři a památkově chráněnou nýtovanou konstrukci nahradit novou.
Proti tomu se zvedla vlna odporu mezi obyvateli, komunálními politiky i některými odborníky, kteří požadují zachování stávající podoby mostu. O víkendu se na Výtoni sešly dvě stovky protestujících, kteří vytvořením řetězu na jižní neuzavřené lávce vyjádřili jasný názor. A to, že chtějí most zachovat. „Děkujeme strašně moc, jste neuvěřitelní! Stovky lidí přišly podpořit záchranu našeho mostu,“ napsali na svůj facebookový profil zástupci Iniciativy Zachraňme Železniční most, která bojuje proti zbourání památkově chráněného mostu.