Nabídku zajištění provozu v letní sezoně 2023 už má od konce listopadu 2022 k dispozici vedení Jihočeského kraje. „Úzkokolejka je pro mě něco, bez čeho by tento kraj nebyl úplný,“ říká pro deník Metro Fikáček.
Jak jste se o situaci dozvěděl a proč do toho chcete se svými lidmi jít?
Kolem úzkokolejky se pohybuji dlouho, dokonce jsme měli na ní se ženou svatbu, konkrétně na stanici Hůrky. Přijde mi naprosto samozřejmé přiložit ruku k dílu a pokusit se o záchranu. Naštěstí nejen my, ale i mnoho bývalých zaměstnanců, odborníků, strojvůdců či fandů je ochotno pro úzkokolejku udělat mnohé. Právě ta velká odhodlanost spousty lidí je jednou z věcí, která mě neustále přesvědčuje, že to má smysl, a to i když to je hodně práce. Musí se však stát ještě spousta věcí, abychom mohli říct, že je úzkokolejka z nejhoršího venku.
Vlaky na dráze nejezdí od podzimu. Společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) zastavila činnost z důvodu insolvence, že? Dráha také nemá platné osvědčení o bezpečnosti provozu.
]Insolvence nebyla důvodem, proč vlaky nejezdí. Ta může probíhat i za provozu. Důvodem je naopak to, že byla dlouhou dobu odkládána. Společnost nesplňovala podmínky finanční způsobilosti a právě včasná insolvence nebo reorganizace by tento problém vyřešily. Stalo by se tak pravděpodobně ještě dříve, než skončila platnost vámi zmiňovaných bezpečnostních osvědčení.
Co všechno je potřeba na úzkokolejce nyní udělat, aby zase šlapala?
Rádi bychom, pokud věřitelé a insolvenční správce nebo správní rada budou souhlasit, provozovali dopravu s pronajatým vozidly JHMD. Jednak tak společnost získá nějaký příjem v podobě nájmu a za druhé bude možné malinko nainvestovat a provozovat vozový park, kterému dlouhé stání nesvědčí. Naše představa v krátkém horizontu jsou dvě provozní lokomotivy Tu47 a přípojné vozy Balm/ú. Rádi bychom jezdili pouze v omezené míře, tak aby to případné objednatele, tedy kraje, nestálo moc peněz (protože zároveň platí autobusový provoz), ale aby to zvládlo udržet turistickou sezonu.
Muž tisíce projektů
|