„Nepřekvapivě vadí lidem hlavně zácpy – 78 procent a těžkosti s parkováním – 64 procent, ale také zplodinami znečištěné ovzduší – 71 procent. Zajímavé přitom je, že 58 procent Pražanů si stěžuje na nedostatek fyzické aktivity v důsledku ježdění po městě autem,“ uvádějí pro deník Metro lidé ze zmiňované platformy.
Pouze o něco málo víc než čtvrtina respondentů, konkrétně 27 procent, si přitom myslí, že se člověk bez auta v hlavním městě neobejde. Přesto osobní automobil vlastní bezmála dvě třetiny dotázaných. Tedy přesně 63 procent.
„Což koresponduje s loňským zjištěním Českého statistického úřadu, podle kterého se klíčky od zapalování povalují ve zhruba 67 procentech pražských domácností. Zároveň ale pouhá pětina dotázaných považuje vlastnictví automobilu za finančně výhodné,“ komentuje dále tým přepravní služby.
Možná i z těchto důvodů v posledních třiceti dnech využili dva ze tří vlastníků automobilu alespoň pětkrát MHD, třetina z nich klasický nebo alternativní taxík a téměř každý druhý pražský motorista si do města vyjel na vlastním či sdíleném kole, případně koloběžce – celkem 48 procent.
„V praxi tedy lidé využívají různé druhy dopravy, a to i ty, vůči kterým mnozí Pražané trpí předsudky, ať se jedná o sdílenou mikromobilitu nebo ježdění na kole obecně. Přestože stěžování si na cyklisty patří ke koloritu hlavního města, Pražané na kole či koloběžce jezdí rádi. Očividně si uvědomují, že méně aut v ulicích dělá město lepším místem k životu,“ shrnuje Soňa Stloukalová, Country manažerka platformy Bolt pro Českou republiku a Slovensko.
Průzkum na vzorku čtyř stovek Pražanů ve věku osmnáct až padesát let proběhl při příležitosti spuštění zmiňovaného projektu Cities for People, jehož prostřednictvím chce mezinárodní platforma pro přepravu osob upozornit mimo jiného na to, kolik místa osobní auta zabírají ve veřejném prostoru, a ukázat alternativy k vlastnění osobního auta ve městech.
Pěšky chodí necelá třetina Pražanů
|