Z historie
|
Podle ředitele Historického muzea Pavla Douši je tento automobil unikátní tím, že patřil do císařské rodiny a je z Ameriky. Dvorská kancelář tehdy objednala tři kusy. "Vzhledem k nádrži na vodu měl dojezd jen 32 kilometrů," řekl Douša. Podle něj nebyl spolehlivý, nicméně je plně funkční a nyní se nachází v soukromé sbírce. Arcivévoda si ho mohl teoreticky užít jen 12 let, než na něj a jeho choť Žofii Chotkovou byl 28. června 1914 spáchán v Sarajevu atentát.
Parovůz Ferdinand d´Este byl zrenovován Muzeem starých strojů a zúčastnil se několika dálkových závodů. Byl dlouho ztracený a zbývaly z něj jen trosky. O citlivou renovaci se zasloužil Martin Holata, který letos otevřel muzeum v bývalé textilce v Žamberku. Největším problémem prý bylo, jak vůz původně vypadal. Proto si léta dopisoval se sběrateli v Americe a snažil sehnat informace třeba i o levnějších automobilech této značky. Nakonec se zrestaurovaný unikát loni zúčastnil automobilového závodu Londýn - Brighton.
Na sto kilometrů žere parní vůz 300 litrů vody
Podle Holaty byl tento vůz byl naposledy v provozu v roce 1918. Když se mu dostal do rukou, neměl ani kola. Od roku 1968 byl mezi soukromými sběrateli a každý se ho prý pokusil něčím vylepšit.
Loňský závod v Británii se tomuto lokomobilu podařilo dokončit. "Zjistili jsme, že je snad nejkompletnějším vozem tohoto typu, má i původní hořák," dodal Holata. Při závodě ujeli 97 kilometrů, což trvalo celý den. Spotřeba prý činila 67 litrů benzínu a přes 300 litrů vody.
O výstavě
|