metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 20 °C

Pátek 10. května 2024. Svátek má Blažena

Jako segway. Koloběžky vadí, i když nečinně stojí

  7:30
Firma provozující sdílená vozítka nedodržuje dohodu s Prahou. Lidé je parkují na podivných místech.
Ležící elektrokoloběžka v Karlíně. | foto: Viktor ŠkaroupkaMetro.cz

„S těžkou taškou vystupuji na konečné zastávce autobusu linky 175 na Florenci a najednou prásk. Přímo uprostřed chodníku vrážím do stojící koloběžky.“ Tuto příhodu nám v redakci deníku Metro vylíčila jedna z našich kolegyň.

Není tomu ani měsíc, co se ulice metropole začaly plnit do zelena laděnými elektrickými koloběžkami americké firmy Lime. Ty se sice u Pražanů těší podstatně větší oblibě, než jaké se v minulosti dočkala třeba vozítka Segway či sdílené skútry, jejich uživatelé je ale mají ve zvyku parkovat kdekoliv – na chodníku, na náměstích či je prostě jen opřou o první blízké křoví.

„V memorandu se společnost Lime dobrovolně zavázala informovat a motivovat uživatele k bezpečnému odkládání kol. Jakmile se k nám dostane nějaká stížnost, a zatím jsme nezaznamenali žádnou konkrétní, budeme to řešit. V současnosti shromažďujeme podněty. Největší problém je v tom, že jsou koloběžky relativně malé a uživatelé tak mají mnohem výraznější pocit, že mohou jezdit po chodníku a tam koloběžky odkládat,“ říká pro deník Metro mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Zmíněné memorandum s městem podepsaly také společnosti půjčující sdílená kola. Mezi ně patří například firma Rekola, Velonet či HomePort. Zelené elektrokoloběžky od Lime jsou podle zákona také brány jako bicykly. Magistrátní pohodu podle informací deníku Metro nesdílí například zástupci radnice druhé městské části. Zde koloběžky uprostřed chodníků postávají velmi často. Místní vedoucí odboru dopravy Josef Gál má navíc za to, že zmiňované memorandum s Prahou firma Lime porušuje. Vhodná a bezpečná místa pro odkládání těchto dopravních prostředků totiž měla předem projednat s městskými částmi. „Což se nestalo,“ uvedl pro server iRozhlas.cz Gál.

Koloběžky jsou rozmístěné po celé Praze, zejména v centru, a jsou přístupné komukoli. Systém je stejný jako sdílených kol a aut. Stačí jen chytrý telefon s propojenou platební kartou, koloběžku odemknout načtením QR kódu a můžete vyrazit.

Ohledně možných srážek jezdců s chodci není třeba mít podle starosty Prahy 1 Oldřicha Lomeckého takový strach jako třeba u segwayů. Ani pozornosti čtenářů deníku Metro však neuniklo, že se koloběžky často stávají terčem vandalů.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Metropole v roce 1836. Miluju Prahu a Metro vybírají nejkrásnější pražské veduty

vydáno 9. května 2024  17:57

Idylický pohled na Týnský chrám a Staroměstské náměstí zachytil v roce 1836 Karel Würbs. Šlo o nový pohled na chrám, na který Pražané čekali bezmála 20...  celý článek

Pražské metro je neoddělitelná součást tváře města, říká pro deník Metro architekt Kotas

vydáno 9. května 2024  17:57

Tramvaje, metro, vlaky, mosty, veřejný prostor. Na tom chtěl pracovat už jako kluk. Tehdy ještě dávno před školou si stavěl modely měst. A svůj sen si...  celý článek

Matisa, Theurer či Plassermatic. Prohlédli jsme si „neviditelné dělníky“ ze zákulisí podzemky

vydáno 9. května 2024  11:59

Jsou jich desítky, a ačkoliv je cestující v podstatě nemají šanci v běžném provozu zahlédnout, bez nich by pražské metro zkrátka nefungovalo. Řeč je o...  celý článek

„Byrokratická mašinérie nakonec udolala i zdánlivě všemocného normalizačního ministra“

vydáno 9. května 2024  5:55

O umění v metru toho ví opravdu hodně. Je autorem úspěšné knihy Metroart, která mapuje a provází výtvarným světem pražského metra. Loni navíc historik...  celý článek