Jestli koronavirová krize něčemu v hlavním městě pomohla, je to rozvoj takzvané e-commerce. Řada e-shopů a zásilkových firem proto zaplnila ulice hlavního města samoobslužnými boxy, odkud si mohou lidé sami objednané zásilky vyzvedávát. Takzvané balíkomaty ale mají každý jinou barvu a dle postřehů čtenářů deníku Metro stávají i na prapodivných místech. „Naše boxy typicky stojí u obchodních center a dovolím si tvrdit, že i tam jsou citlivě umístěny. Jejich vzhled, respektive polep, je jednotný a máme ho až na drobné odchylky obdobný napříč celou Evropou. Využíváme i rozsáhlou sdílenou síť – doručujeme do více než tisícovky Alzaboxů,“ říká pro deník Metro Vít Řezníček, mluvčí přepravní firmy DPD, která své boxy ladí do červena.
Jeho slova potvrzují i zástupci zmiňované modré Alzy. Podle Daniely Chovancové totiž ve městě pomáhá nebudovat stále další nové „krabice“, ale efektivně sdílet již vytvořené doručovací kapacity. „Řídíme se interními pravidly. Například se v maximu případů snažíme boxy umísťovat vždy ke stěně budov, a ne samostojně do prostoru, jak z důvodů vizuální čistoty, tak pro udržení snazšího pohybu ve veřejném prostoru. Právě v centru Prahy je většina Alzaboxů umístěná v pasážích, obchodech či kancelářských budovách a vždy s ohledem na to, aby co nejméně vizuálně zasahovaly do okolí,“ líčí pro Metro Chovancová s tím, že i modrý polep boxů prošel před časem změnou designu. Stalo se tak proto, že se ten starý nelíbil části veřejnosti, a také městským plánovačům. Právě s nimi Alza některé své kroky konzultuje.
„Závazný předpis se na vzhled balíkomatů zatím nevztahuje. V některých případech je pouze možné uplatňovat Pražské stavební předpisy. Ale spoustu parametrů ovlivnit nelze,“ říká pro deník Metro mluvčí Institutu plánování a rozvoje (IPR) Marek Vácha s tím, že existuje jen doporučující manuál. Ten sice není závazný, zásilkové firmy jej však dobře znají.
„Manuál používáme, když se nás někdo na názor ptá, jako součást vyjádření na základě podané žádosti. Naše primární požadavky na umístění balíkomatu jsou maximální respekt k okolnímu prostředí,“ dodává pro Metro Vácha. Do dokumentu s názvem Manuál pro umísťování balíkomatů na území hlavního města Prahy nahlédl i deník Metro. V úvodu se píše o primárních požadavcích IPR. Text dokumentu hovoří o tvaru, velikosti, použitém materiálu nebo barevném řešení, které by mělo být ideálně nerušivé pro okolí, nevytvářet bariéry a neomezovat chodce. Mezi doporučení IPR patří i umístění toalet coby součástí soustavy samoobslužných boxů, laviček nebo infopanelů. Ideální by podle dokumentu bylo i to, aby byly boxy otevírány čistou energií vyrobenou fotovoltaickými panely.
Pokud boxy stojí u plotu, nesmějí být podle doporučení IPR vyšší než samotné oplocení. Když stojí u domu, nesmí jít o dům s historickou hodnotou. Ideální je pro podobné řešení supermarket. Vlastník balíkomatů je také povinen zajistit čistotu boxů, zabezpečit jejich údržbu, a také odstraňovat graffiti. „Podmínky mohou být součástí smlouvy o pronájmu konkrétního místa,“ uvádí v dokumentu IPR.
Vzhled mají schránky rozdílný. Jejich oblíbenost ale stoupá
|