Během roku se hovořilo o zdražení jízdného, ale nová městská rada rozhodla, že se zdražovat nebude. Jak je to tedy?
Byli jsme původně požádáni radou hlavního města a Ropidem (organizací, která plánuje dopravu v Praze a okolí) abychom dali dohromady srovnání cen a slev jízdného v Česku i v Evropě. Jednoznačný závěr byl, že jsme doporučili do ceny jízdného zohlednit alespoň zvýšenou inflaci a DPH. Kupony se v Praze naposledy zdražovaly v roce 2008, naopak přibylo slev. Jen zopakuji, že nyní jezdí lidé do 15 let a nad 65 let zadarmo. To dělá téměř třicet procent cestujících. Z našich zjištění jednoznačně vyplynulo, že bychom ceny zvednout měli. Jen pro zajímavost, v letošním roce, pokud bychom zohlednili růst DPH a inflaci, bude rozdíl v tržbách činit téměř miliardu korun.
Ovšem nové vedení města rozhodlo, že se zdražovat nebude.
Ano, to je pravda. Tuto otázku bude nutné řešit v budoucnosti.
Když chybějí peníze, tak se musí šetřit. Šetříte i vy?
Musíme. Šetříme na provozních nákladech, někteří lidé museli odejít a šetří se na běžném provozu. A také se musí šetřit na dlouhodobém rozvoji. Všechny rozvojové investice jsou zastavené, děláme pouze ty udržovací.
Kam tedy budete do konce roku investovat?
Těch plánů je víc, ale mohu zmínit třeba splacení dodávky nových tramvají. To by mělo být 2,3 miliardy korun. Letos podle smlouvy musíme převzít 32 kusů tramvají 15T For City. Pak je tu dostavba metra A, letos nás čeká ještě zaplatit zhruba 5,5 miliardy. Také budeme kupovat 12 kloubových autobusů a opravujeme tramvajové tratě, například na Evropské ulici.
Budou se měnit soupravy v metru? Na céčku jezdí moderní Siemensy, na áčku a béčku opravené starší vozy.
Ne, v metru nové vozy nakupovat nebudeme. Tam se nyní soustředíme především na opravu eskalátorů. Výměny a opravy na mnohých místech již probíhají.
Kromě ceny jízdného se lidé také často ptají na sedačky. Zda budou dřevěné, koženkové či látkové. Již máte jasno?
Více jak dvě třetiny autobusů mají dnes koženkové sedačky, které jsou pro hygienu nejlepší. Náš plán je, že bychom do pěti let měli v autobusech všechny sedáky koženkové. Co se týče tramvají, jdeme cestou dřevěných a plastových sedaček. Přestože v tramvajích je nyní mnohem více těch látkových, i zde bychom chtěli výměnu stihnout do pěti let. Dřevěné sedačky jsou již dodávané v nových 15T For City. Zde navíc výrobce změnil sklon sedáku a zároveň na nich bude takový zdrsnělý postřik, aby sedačky cestujícím neklouzaly. Do starších tramvají vracíme plastové sedáky, které si lidé pochvalují.
Cestující také trápí časté změny jízdních řádů. Proč se tak děje?
Především je třeba říct, že my o jízdních řádech nerozhodujeme. To je záležitostí Ropidu. A my to musíme provést, ať se nám to líbí či ne. Ale také říkám, že si do budoucna budeme muset zvyknout na to, že se řády měnit budou. To vychází z balancování mezi dostatkem financí a komfortem cestujících. Upřímně řečeno, nám časté změny dopravních řádů působí také potíže. Ale dělat s tím nemůžeme nic.
Již jste zmiňoval výstavbu metra A. Jak postupuje?
Vše běží podle plánu. Město zatím počítá s tím, že by se nové stanice otevřely v září příštího roku.
Vaším nejnovějším počinem je mobilní peněženka. O co jde?
Chtěli jsme najít další možnost, jak si lidé mohou koupit jízdenku. Je to určeno pro lidi, kteří si nemohou koupit SMS přes mobil či pro turisty. Pokud máte smartphone, můžete si stáhnout zdarma aplikaci, kde se zaregistrujete, dobijete ji a můžete objednávat lístky na MHD. Službu jsme spustili od 1. července, takže ji mohou cestující již plně využít.