metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Dalších 6 fotografií v galerii
Kdy konečně zavedou v metru ty vozy s lůžkovou úpravou? Takto bohužel musel zabrat hned tři sedačky. | foto: lokomodo

Látkové sedačky zmizí z MHD do pěti let, slibuje šéf dopravního podniku Křístek

  7:00
Nové tramvaje i autobusy a opravené koleje. To vše chystá do konce roku pražský dopravní podnik. "Na druhé straně musíme šetřit, chybí nám miliarda," říká v rozhovoru pro Metro generální ředitel Milan Křístek.

Během roku se hovořilo o zdražení jízdného, ale nová městská rada rozhodla, že se zdražovat nebude. Jak je to tedy?
Byli jsme původně požádáni radou hlavního města a Ropidem (organizací, která plánuje dopravu v Praze a okolí) abychom dali dohromady srovnání cen a slev jízdného v Česku i v Evropě. Jednoznačný závěr byl, že jsme doporučili do ceny jízdného zohlednit alespoň zvýšenou inflaci a DPH. Kupony se v Praze naposledy zdražovaly v roce 2008, naopak přibylo slev. Jen zopakuji, že nyní jezdí lidé do 15 let a nad 65 let zadarmo. To dělá téměř třicet procent cestujících. Z našich zjištění jednoznačně vyplynulo, že bychom ceny zvednout měli. Jen pro zajímavost, v letošním roce, pokud bychom zohlednili růst DPH a inflaci, bude rozdíl v tržbách činit téměř miliardu korun.

Takhle budou možná vypadat nové dřevěné sedačky v autobusech.

Charakteristický interiér vozů T3 dodávaných od roku 1964 s typickými a oblíbenými laminátovými sedačkami.

Ovšem nové vedení města rozhodlo, že se zdražovat nebude.
Ano, to je pravda. Tuto otázku bude nutné řešit v budoucnosti.

Když chybějí peníze, tak se musí šetřit. Šetříte i vy?
Musíme. Šetříme na provozních nákladech, někteří lidé museli odejít a šetří se na běžném provozu. A také se musí šetřit na dlouhodobém rozvoji. Všechny rozvojové investice jsou zastavené, děláme pouze ty udržovací.

Kam tedy budete do konce roku investovat?
Těch plánů je víc, ale mohu zmínit třeba splacení dodávky nových tramvají. To by mělo být 2,3 miliardy korun. Letos podle smlouvy musíme převzít 32 kusů tramvají 15T For City. Pak je tu dostavba metra A, letos nás čeká ještě zaplatit zhruba 5,5 miliardy. Také budeme kupovat 12 kloubových autobusů a opravujeme tramvajové tratě, například na Evropské ulici.

Generální ředitel pražského dopravního podniku Milan Křístek.

Budou se měnit soupravy v metru? Na céčku jezdí moderní Siemensy, na áčku a béčku opravené starší vozy.
Ne, v metru nové vozy nakupovat nebudeme. Tam se nyní soustředíme především na opravu eskalátorů. Výměny a opravy na mnohých místech již probíhají.

Kromě ceny jízdného se lidé také často ptají na sedačky. Zda budou dřevěné, koženkové či látkové. Již máte jasno?
Více jak dvě třetiny autobusů mají dnes koženkové sedačky, které jsou pro hygienu nejlepší. Náš plán je, že bychom do pěti let měli v autobusech všechny sedáky koženkové.  Co se týče tramvají, jdeme cestou dřevěných a plastových sedaček. Přestože v tramvajích je nyní mnohem více těch látkových, i zde bychom chtěli výměnu stihnout do pěti let.  Dřevěné sedačky jsou již dodávané v nových 15T For City. Zde navíc výrobce změnil sklon sedáku a zároveň na nich bude takový zdrsnělý postřik, aby sedačky cestujícím neklouzaly. Do starších tramvají vracíme plastové sedáky, které si lidé pochvalují.

Dřevěné sedačky v tramvaji

Dřevěné sedačky vzbuzují u čtenářů vášnivé diskuze.

Cestující také trápí časté změny jízdních řádů. Proč se tak děje? 
Především je třeba říct, že my o jízdních řádech nerozhodujeme. To je záležitostí Ropidu. A my to musíme provést, ať se nám to líbí či ne. Ale také říkám, že si do budoucna budeme muset zvyknout na to, že se řády měnit budou. To vychází z balancování mezi dostatkem financí a komfortem cestujících. Upřímně řečeno, nám časté změny dopravních řádů působí také potíže. Ale dělat s tím nemůžeme nic.

Již jste zmiňoval výstavbu metra A. Jak postupuje?
Vše běží podle plánu. Město zatím počítá s tím, že by se nové stanice otevřely v září příštího roku.

Vaším nejnovějším počinem je mobilní peněženka. O co jde?
Chtěli jsme najít další možnost, jak si lidé mohou koupit jízdenku. Je to určeno pro lidi, kteří si nemohou koupit SMS přes mobil či pro turisty. Pokud máte smartphone, můžete si stáhnout zdarma aplikaci, kde se zaregistrujete, dobijete ji a můžete objednávat lístky na MHD. Službu jsme spustili od 1. července, takže ji mohou cestující již plně využít.

Komentáře

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek